چرا دلار پایین نمی‌آید؟



اخبار,اخبار اقتصادی,دلار

قیمت ارز تحت تاثیر حداقل شش عامل که عمدتا با هدف کسب سود بیشتر توسط فعالان مرتبط با این بازار صورت می‌گیرد علی‌رغم نوسانات روزانه، ساعتی و حتی لحظه‌ای از محدوده‌ی مشخصی پایین نمی‌آید.

به گزارش ایسنا، جمع‌بندی اخبار امروز از عوامل تاثیرگذار بر نوسانات ارزی نشان می‌دهد هم‌اکنون اخبار سیاسی به عنوان تنها عامل کاهنده قیمت در الاکلنگ بازار ارز، قدرت لازم برای غلبه بر شش آیتم دیگر را ندارد. بازار فردوسی هم‌اکنون دچار نوعی بلبشوی تجاری شده که هرکس تلاش می‌کند سهم بیشتری از رانت و فضای در اختیار خود کسب کند. ورود و خروج برنامه‌ریزی شده نوسان‌گیران به بازار، خرید بیش از فروش، کم‌اظهاری برخی صادرکنندگان، پراظهاری واردکنندگان، ایرادات سامانه نیما و افزایش مکرر نقدینگی از مهم‌ترین عوامل مقاومت دلار در برابر کاهش قیمت ارزیابی می‌شود. سکه هم تحت تاثیر ارز در تعقیب قیمتی این بازار است. تا ساعت ۱۹:۳۰ دلار ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان و سکه امامی چهار میلیون و ۳۶۰ هزار تومان معامله شد.

 

نوسانات دلار لحظه‌ای شده است

امروز هم به مانند روزهای قبل وضعیت بازار ارز را رصد کردیم. این روزها نوسان در بازار ارز بیشتر و لحظه‌ای‌تر شده است؛ به طوری که روز گذشته قیمت دلار آزاد از حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تا ۱۴ هزار و ۹۰۰ رشد کرد و به یکباره به کمتر از ۱۴ هزار تومان بازگشت. برای امروز اما از حدود ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان قیمت شروع و رو به افزایش رفت و تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان هم رسید، ولی برای دقایقی روند ریزشی به خودش گرفت  و تا ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. این قیمت هم فقط برای چند دقیقه کوتاه بود و مجددا دلار تا زمان تنظیم گزارش (ساعت ۱۹:۳۰)  تا حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان خرید و فروش شد.

 

نوسان در بازار ارز در حالی جریان دارد که با هر ریزشی بلافاصله تقاضا برای خرید بالا رفته و به گفته فعالان بازار مردم و متقاضیان در انتظار کوچک‌ترین کاهش قیمتی برای خرید هستند، این در حالی است که در حال حاضر خرید در بازار بیش از فروش انجام می‌شود، مگر در زمان‌هایی که قیمت به طور خاص بالا رفته و ۱۴ هزار تومان را پشت سر می‌گذارد برخی از نوسان‌گیران حرفه‌ای‌تر به بازار می‌آیند در غیر این صورت مردم عادی عمدتا ترجیح خود را بر خرید گذاشته‌اند.

 

راهی برای دور زدن برگشت ارز به نیما!

پس از راه‌اندازی سامانه ارزی نیما (نظام یکپارچه مدیریت ارزی) توسط بانک مرکزی، قرار شد ارز از سوی صادرکنندگان در این سامانه برای واردکنندگان تامین شود اما به دلیل اینکه رفته رفته نرخ ارز در این سامانه با نرخ ارز در بازار آزاد تفاوت معناداری پیدا کرد؛ برخی صادرکنندگان تمایلی به فروش درآمد ارزی خود در این سامانه ندارند یا ارز صادراتی‌شان را با تاخیر و کمتر از میزان واقعی در این سامانه عرضه می‌کنند که این امر مشکلاتی در بخش تجارت ایجاد کرد و گلایه تند رئیس‌جمهور را به دنبال داشت. به گونه‌ای که روحانی طی سخنرانی در جشنواره شهید رجایی، بخشی از التهابات اقتصادی را داخلی دانست و تاخیر در فروش ارز از سوی شرکت‌های صادراتی را خیانت به کشور خواند و دستور عزل و معرفی این افراد به دادگاه را داد. در این باره کامران وکیل - دبیر کل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه علت اصلی کاهش عرضه ارز به سامانه نیما کم اظهاری صادرکنندگان است، گفت: به دلیل نبود گمرکات تخصصی، امکان سنجش ارزش واقعی یک بارِ صادراتی یا وارداتی وجود ندارد، در نتیجه اظهار صادرکننده ملاک قرار می‌گیرد که باعث می‌شود صادرکننده "کم اظهاری" و واردکننده "پراظهاری" کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------