آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

پورابراهیمی: تصمیم افزایش نرخ سود بانکی در سال ۹۶ اشتباه بود



اخبار,اخبار اقتصادی,محمدرضا پورابراهیمی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که افزایش نرخ سود سپرده ها در هفته های پایانی سال ۱۳۹۶ غیرکارشناسی و اشتباه بود گفت: اگرچه این تصمیم برای یک بازه زمانی کوتاه مدت بود ولی بدبختانه امروز به یک روند در نظام بانکی تبدیل شده است.

به گزارش تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی گفت: سال گذشته تصمیم غیر کارشناسی که در حوزه سیاست های پولی از طرف بانک مرکزی انجام گرفت ضمن ضربه به نظام بانکی کشور موجب بهم ریختگی قواعد مرتبط با بحث نرخ سپرده ها و نرخ تسهیلات بانکی شد.

 

وی ادامه داد: این قواعد هم در شورای پول و اعتبار مصوب و هم مدنظر مجلس و دولت بود.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم گفت: هدف بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود سپرده های بانکی در هفته های پایانی سال گذشته این بود که بتواند جذب نقدینگی از سمت بازار ارز که دچار التهاب بود به سمت بازار پول هدایت کند اما متاسفانه آثار منفی تصمیم مدنظر در بخش های مختلف برجا ماند.

 

وی افزود: اگرچه این تصمیم برای یک بازه زمانی کوتاه مدت بود ولی بدبختانه امروز به یک روند در نظام بانکی تبدیل شده است.

 

پورابراهیمی بیان داشت: هرچند بانک مرکزی پس از اعمال تصمیم مدنظر اعلام کرد که بانک ها باید به نرخ های قبلی برگردند نه تنها این امکان فراهم نشد بلکه در عمل نظام بانکی با چالش های جدی مواجه گردید.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش نرخ سود سپرده های بانکی هزینه سنگینی بر نظام بانکی تحمیل کرد.

 

وی ادامه داد: سپرده های کوتاه مدت با نرخ های پائین با تصمیم اشتباه بانک مرکزی به سپرده های بلند مدت تبدیل و این بحث روی نرخ تامین مالی خود مجموعه نظام بانکی اثر منفی گذاشت و در عمل بانک ها را به سمت تشدید رقابت جهت جذب منابع با یکدیگر و افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی هدایت کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------