آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

نایب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری: نگرانیم پرداخت نوشابه به کارگران زمزم، تبدیل به یک عرف غلط شود



اخبار,اخبار اقتصادی,علیرضا حیدری

نایب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در رابطه با ماجرای اعطای نوشابه در ازای سنوات به بازنشستگان زمزم گرگان گفت: این اتفاق می‌تواند بعدها در کارگاه‌ها و واحدهای دیگر ایجاد بدعت کند تا آنها هم به راحتی از پرداخت نقدی حق سنوات سرباز بزنند و به دنبال راه‌های دیگر برای پرداخت سنوات بیفتند.

به گزارش ایلنا، اعطای نوشابه در ازای سنوات به بازنشستگان شرکت زمزم گرگان بحث‌ها و واکنش‌های بسیار زیادی را در بین فعالان کارگری و کارشناسان و مدیران ایجاد کرد. فعالان کارگری این امر را یک تخلف آشکار و قابل پیگیری قضایی دانستند اما برخی نیز تلاش کردند آن را در قالب یک توافق ساده بین کارفرما و بازنشستگان نشان دهند.

 

در همین رابطه، علیرضا حیدری (نایب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) گفت: قانون صراحتا صحبت از پرداخت نقدی با وجه رایج کشور می‌کند و اصلا صحبتی از معادل برای آن نمی‌کند. بنابراین، از نظر من کارگران می‌توانند در این موضوع از کارفرما شکایت کنند و معادل سنواتشان را وصول کرده و پول دریافت کنند.

 

وی اشاره کرد: البته با توجه به قانون، انواع و اقسام روش‌ها برای اجرای حکم هیات‌های تشخیص حل اختلاف در اینگونه مسائل وجود دارد. اگر کارفرما توان پرداخت پول نداشته باشد، می‌توان از مسیر بستن حساب و توقیف مال  و تبدیل آن به پول اقدام کرد. 

 

نایب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری خاطرنشان کرد: این اتفاق می‌تواند بعدها در کارگاه‌ها و واحدهای دیگر ایجاد بدعت کند تا آنها هم، به راحتی از پرداخت نقدی حق سنوات سرباز بزنند و به دنبال راه‌های دیگر برای پرداخت سنوات بیفتند. خطر در همین نکته است.

 

وی تاکید کرد: توصیه من این است که کارگران بروند و پولشان را از شرکت طلب کنند و اجازه ندهند کارفرما راه‌های ساده‌ و نامتعارف‌ را اختراع کند؛ به نظر من، این تنها راهکار موجود است. ولی در مجموع، اگر اقدامات لازم صورت نگیرد، اتفاق زمزم یک بدعت‌گزاری بسیار بد برای سایر کارگاه‌ها خواهد بود.

 

حیدری افزود: کارگر در زمانی که رابطه کاری‌اش قطع می‌شود کارفرما موظف است به میزان سنوات کارکرد یک کارگر، براساس آخرین حقوقی که می‌گیرد به اندازه یک ماه در سال، به او سنوات بدهد. این صراحت قانون است. معنی پرداخت سنوات به ماخذ آخرین حقوق یعنی ریال است. 

 

وی گفت: فراموش نکنید هیات‌های تشخیص حل اختلاف وقتی به دعاوی کارگران رسیدگی می‌کنند، در پایان دعاوی، رای ریالی صادر می‌کنند. هیچگاه در این زمینه شاهد صدور رای معادل نیستید. مطالبات کارگر از جنس ریال است نه چیزی غیر از آن.

 

نایب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار داشت: وقتی شما از کسی طلب دارید، راه‌های مختلف برای وصول آن وجود دارد. مرجع صدور رای به ریال استناد می‌کند. حال اینکه شما چگونه بروید این طلب را وصول کنید شیوه‌های مختلفی وجود دارد. مثلا مرجع اجرای احکام، اموال بدهکار را حراج کند و شما خودتان در مقام طلبکار بروید آنها را بخرید؛ این‌ها شیوه‌های مختلفِ کار است. بنابراین پرداخت هر چیز باارزشی به‌غیر از وجه رایج و پول نقد، مفهوم پرداخت سنوات تلقی نمی‌شود و به شرط اینکه کارگر از آن رضایت نداشته باشد، بنابراین انجام آن هم صحیح نیست. 

 

وی در پایان، تصریح کرد: اما زمانی هست که شما مطالبه معوق دارید و ارزش را با ارزش معاوضه می‌کنید یعنی همان روش دریافت چیزهای دیگر غیر از وجه رایج. اما تکلیف قانون این نیست و این یک صحبت و توافق کاملا انفرادی است. در قانون چنین چیزی ذکر نشده و نمی‌توان آن را تعمیم داد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------