آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بهار امسال با افزایش قیمت خودرو آغاز شد/ رشد بهای خودروهای داخلی به طور میانگین ۴۷میلیون تومان بود

بررسی بازار خودرو از ابتدای فروردین تاکنون نشان می‌دهد سال ۱۴۰۳ با تلاطم بازار آغاز شده است. به گزارش خبرآنلاین، این دومین…

نوسازی مسکن با تخفیف ویژه



اخبار,اخبار اقتصادی,ساخت و ساز در بافت فرسوده

هزینه ساخت‌وساز در بافت فرسوده یک‌سوم می‌شود. این خبری است که مجید روستا، عضو هیأت‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرده و گفته است علاوه‌بر ٥٠‌میلیون تومان وامی که در اختیار افراد ساکن در بافت فرسوده قرار می‌گیرد، هزینه ساخت‌وساز در این محله‌ها ٥٠٠‌هزار تومان در هر مترمربع تخفیف می‌خورد.

 

مسعود تارانتاش، مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه تخفیف ساخت‌وساز در این محله‌ها به «شهروند» توضیح می‌دهد: «این هزینه‌ها بیشتر شامل تخفیف‌هایی است که برای صدور مجوزها، مالیات، بیمه و ... در نظر گرفته شده است.»

 

او ادامه می‌دهد: «براساس مصوبه‌ای که به تصویب هیأت وزیران رسیده (آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی  شهری پایدار)  مطابق  ماده٢١ همه معافیت‌ها و تخفیف‌هایی که برای مناطق محروم وجود دارد، باید برای بافت فرسوده هم اعمال شود که همه این مقولات در جهت ارزان‌سازی  ساخت‌وساز در بافت فرسوده است که به آنها هزینه‌های سربار هم گفته می‌شود.»

 

ساخت‌وساز در بافت فرسوده با دوسوم قیمت

هزینه ساخت‌وساز به‌طور متوسط به ١,٥‌میلیون تومان برای هر مترمربع رسیده است. مجید روستا، عضو هیأت‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرده است: «برای نوسازی بافت فرسوده بدون در نظر گرفتن وام ۵۰‌میلیون تومانی، هزینه ساخت هر متر مربع خالص، برای مردم ۵۰۰‌هزار تومان تخفیف در پی دارد.»

 

این موضوع به آن معناست که هزینه ساخت‌وساز در این مناطق تقریبا به دوسوم رسیده است و افراد ساکن در این بافت می‌توانند با قیمت پایین‌تری خانه‌های خود را نوسازی کنند. مسعود تارانتاش، مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی دراین‌باره به «شهروند»  توضیح میدهد: «بحثی که اکنون وجود دارد، ارزان‌سازی  است که شامل  چند نوع تخفیف می‌شود؛ پروانه نوسازی که در شهرهای کشور ٥٠ تا صددرصد تخفیف دارد و این تخفیف از طریق شهرداری‌ها با مصوبه شورای شهر در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. بحث دیگری که وجود دارد تخفیف‌های ویژه برای ایجاد انشعابات آب، برق و گاز است  که این دو مورد تاکنون محقق شده‌اند.»

 

روستا، عضو هیأت‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران می‌گوید: «ساخت ساختمان‌های جدید بدون توجه به نیازهای مشارکت‌کننده گاهی موجب می‌شود افراد با مشکلاتی مواجه شوند که حتی امور مهم زندگی آنها را دچار اختلال کند و موجب عدم تمایل آنها برای مشارکت در برنامه بازآفرینی شود، بنابراین در این راستا دفاتری به‌عنوان تسهیلگر در شهرداری و سازمان نوسازی شهر تهران ایجاد شده است. درحال حاضر ۵۹ دفتر در محله‌های دارای اولویت راه‌اندازی شده، تا عدم تمایل مالکان برای تجمیع بررسی و راهکارهای تحقق آن را پیدا کنند.»

 

شرایط دریافت وام چیست؟

به جز این دولت ٥٠‌میلیون تومان وام ارزان‌قیمت در اختیار ساکنان بافت فرسوده قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید این وام را بدون نوبت و از طریق اوراق دریافت کنید، سود آن ١٦‌درصد است و اگر تصمیم دارید از طریق سپرده‌گذاری اقدام کنید، باید یک‌ششم مبلغ مورد نیازتان را به مدت ٢,٥‌سال سپرده کنید و وام با سود ٦‌درصد بگیرید. به گفته روستا ۲هزار و ۷۰۰ محله در کشور و جمعیتی بالغ‌بر ۱۹‌میلیون نفر در ۱۴۰‌هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد وجود دارد و ساماندهی همزمان این محلات به دلیل وسعت و محدودیت منابع به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست، اما قرار بر این است که  طبق برنامه زمان‌بندی، دولت سالانه ۲۷۰محله را بازآفرینی کند و ابعاد بازآفرینی را که شامل خدمات کالبدی، اجتماعی و اقتصادی همزمان در این محلات است، پیش ببرد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود طی دو برنامه ششم و هفتم توسعه، بازآفرینی ۲هزار و ۷۰۰ محله در مدت ۱۰‌سال انجام شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------