آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

زنگنه خطاب به دبیرکل اوپک: فعالیت کمیته نظارتی را متوقف کنید



اخبار,اخبار اقتصادی,زنگنه

وزیر نفت با تاکید بر این که کمیته JMMC و JTC در ماه‌های اخیر از اهداف اولیه تشکیل خود فاصله گرفته است، گفت: کار این دو کمیته نمی‌تواند حافظ منافع جمعی اوپک باشد و باید کار خود را متوقف کند.

به گزارش تسنیم، وزیر نفت با ارسال نامه‌ای به محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با تاکید بر این که کمیته JMMC و JTC در ماه‌های اخیر از اهداف اولیه تشکیل خود فاصله گرفته است، گفت: کار این دو کمیته نمی‌تواند حافظ منافع جمعی اوپک باشد و باید کار خود را متوقف کند.

 

زنگنه در این نامه اظهار داشت: متاسفانه، در طول ماه‌های گذشته عملکرد کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک – غیراوپک (JMMC) و کمیته فنی مشترک (JTC) بر مبنای تفسیر غلط از تصمیم‌های کنفرانس اوپک بوده است و اینجانب در مکاتبات خود در این دوره، این موارد را بارها یادآوری کردم. تفاسیر حقوقی دبیرخانه اوپک از تصمیمات اوپک که در بیستمین جلسه JTC در الجزیره ارائه شد، ضمن تایید نگرانی‌های اینجانب، موید این نکته بود که JMMC و JTC برداشت صحیحی از حدود وظایف و ماموریت خود ندارند. 

 

وی در بخشی از این نامه تصریح کرد: عملکرد JMMC و JTC در ماه‌های اخیر، نشان می‌دهد که این دو کمیته از اهداف اولیه تشکیل خود فاصله گرفته‌اند و برخی اعضای اوپک عضو این دو کمیته ضمن اعلام آشکار همراهی با آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آن کشور علیه ایران در تلاش برای استفاده ابزاری و سیاسی از این دو کمیته در حمایت از سیاست‌های آمریکا علیه ایران هستند.  

 

وزیر نفت تاکید کرد: کار این دو کمیته نمی‌تواند حافظ منافع جمعی اوپک باشد و مادامی که شرح وظایف و اختیارات این دو کمیته به‌طور کامل تعریف نشده و به تصویب کنفرانس اوپک نرسیده فعالیت آنها قابل توجیه نیست از این رو بلافاصله باید کار خود را متوقف کنند. بنابراین دبیرخانه اوپک از ارائه هرگونه خدمات و هزینه برای آنها اجتناب کند. بدیهی است هرگونه گزارش یا پیشنهادی از سوی این دو کمیته قابل پذیرش نیست.

 

زنگنه در عین حال که خواستار توزیع نامه خود توسط دبیرخانه میان روسای هیئت‌های نمایندگی عضو اوپک و کشورهای غیراوپک مشارکت کننده در بیانیه همکاری شد، تاکید کرد: موضوع تهیه و تدوین شرح وظایف و اختیارات برای JMMC و JTC شامل عضویت، ماموریت، ریاست، مسئولیت‌ها و اختیارات به عنوان یک بند جداگانه در دستور کار نشست 175 وزیران نفت و انرژی اوپک در ششم 6 دسامبر 2018 قرار گیرد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------