آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چین تنها خریدار همه نفت خام ایران؟ / فروش نفت به بالاترین میزان از سال۲۰۱۹ رسید

صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶سال‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور برابر با…

همکاری عربستان و عراق برای جلوگیری از افزایش قیمت ناشی از تحریم نفتی ایران



اخبار,اخبار اقتصادی,وزیر نفت عراق و عربستان

'ثامر الغضبان' وزیر نفت عراق و همتای عربستانی او 'خالد الفالح' روز شنبه در بغداد، همکاری در بخش نفت و انرژی را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا از وزارت نفت عراق، دو طرف در این دیدار همچنین در خصوص ثبات بازار جهانی نفت و مشارکت شرکت های سعودی در بازار انرژی عراق به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

 

وزیر نفت عراق در این دیدار در خصوص تقویت روابط و ایجاد فضای تفاهم میان دو کشور سخن گفت. 

 

گزارش حاکی است که دو طرف بر همکاری در زمینه های نفت، برق، صنعت پتروشیمی و سرمایه گذاری در بخش گاز و مشارکت شرکت های سعودی از جمله شرکت آرامکو و سابک در طرح های عراق و نیز ضرورت شتاب در اجرایی کردن تفاهم های پیشین تاکید کردند.

 

هماهنگی در زمینه برگزاری نشست آتی اوپک در وین و همچنین روند ثبات بازار و قیمت جهانی نفت از دیگر محورهای مذاکرات وزاری نفت عراق و عربستان بود. 

 

بر اساس گزارش وزارت نفت عراق، وزیر سعودی در این دیدار با اشاره به امنیت و ثبات ایجاد شده در عراق پس از پیروزی بر (گروهک تروریستی تکفیری) داعش، شرایط دراین کشور را برای سرمایه گذاری خارجی از جمله شرکت های سعودی و نیز انجام کار مشترک میان هر دو بخش دولتی و خصوصی تشویق کننده دانست. 

 

الفالح همچنین اذعان کرد که عراق بعنوان یکی از بنیانگذاران سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک و از تولیدکنندگان بزرگ نفتی، نقش مهمی در این سازمان ایفا می کند.

 

الفالح در جریان سفر امروز خود به بغداد همچنین با 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق دیدار و بر اساس گزارش دفتر نخست وزیری، در خصوص روابط دو جانبه و زمینه های همکاری در بخش انرژی با وی گفتگو کرد.

 

گفتنی است: عربستان سعودی که پس از اشغال کویت از سوی عراق در سال 1990 سفارت خود را در بغداد بست و پس از صدام نیز به بهانه های مختلف این کشور و دولت دموکراتیک آن را بایکوت کرده بود، در سال 2016 اقدام به بازگشایی سفارت خود کرد. 

 

روابط دو کشور در زمان نخست وزیری حیدر العبادی (2014 - 2018) به سمت عادی سازی پیش رفت و دو طرف در سال 2017 به تشکیل یک شورای هماهنگی با هدف بهبود و تقویت همکاری ها اقدام کردند. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------