آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

سه نانوایی در ورامین به دلیل استفاده از جوهر قند پلمپ شد/ افزایش ۲۵ درصدی نرخ نان



اخبار,اخبار اقتصادی,پلمپ نانوایی

رئیس اتاق اصناف شهرستان ورامین از پلمپ سه واحد نانوایی به دلیل استفاده از ماده جوهر قند (بلانکیت) در این شهرستان خبر داد.

ابوطالب شیرکوند روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: بر اساس دستورالعمل ارسالی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مبنی بر ممنوعیت استفاده از ماده شیمیایی جوهر قند (بلانکیت) و مصوبه کارگروه تخصصی آرد و نان شهرستان ورامین، در صورت مشاهده و احراز تخلف استفاده از ماده جوهر قند در تهیه و عمل آوری خمیرنان، با متخلفین به شدت برخورد می شود.

 

وی افزود: ممنوعیت استفاده از جوهر قند توسط اتحادیه خبازی های شهرستان به تمامی واحدهای نانوایی شهرستان ورامین ابلاغ شده است و تمامی واحدهای نانوایی از مضرات استفاده از این ماده به خوبی آگاهی دارند.

 

شیرکوند تصریح کرد: با واحدهای نانوایی که از جوهر قند در پخت نان استفاده می کنند به شدت برخورد شده و علاوه بر پلمب واحد نانوایی، سهمیه آرد آن واحد نیز به طور موقت قطع شده و در صورت تکرار تخلف ، جواز نانوایی باطل می شود.

 

رئیس اتاق اصناف شهرستان ورامین اظهار داشت: در بازرسی های به عمل آمده از نانوایی های شهرستان و نمونه برداری خمیر از سوی کارشناسان شبکه بهداشت، استفاده سه واحد نانوایی ورامین از این ماده شیمیایی محرز شد که با توجه به تصمیم کارگروه آرد و نان و کمیسیون نظارت شهرستان ، این واحدهای متخلف تا اطلاع ثانوی پلمپ و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شد.

 

جوهر قند(بلانکیت) یا «سدیم دی تیونیت» به شکل پودرکریستالی سفید مایل به خاکستری است که این ترکیب گوگردی به عنوان رنگ بر یا سفید کننده قند کاربرد دارد. 

 

پس از حرارت دادن این ماده، گاز SO2 تولید می شود که مقدار زیاد آن سرطان زا است به همین دلیل یکی از فاکتورهای کنترل کیفیت قند اندازه گیری میزان سولفور باقی مانده در آن است. 

 

برخی از نانوایی ها به صورت غیر مجاز از بلانکیت یا جوهرقند برای تخمیر و آماده سازی زود هنگام خمیر نان استفاده می کنند که به دلیل افزایش ضریب ابتلا به سرطان، از بین رفتن پرز روده و معده، بی اثرسازی آنتی اکسیدان ها و اختلال در گوارش، پوست و چشم از نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصرف آن در نان، غیرقانونی بوده و پیگیرد قانونی دارد.

 

350 واحد نانوایی در ورامین فعالیت می کند.

 

ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

 

نان رسما گران نشده است؛ پیشنهاد افزایش ۲۵ درصدی نرخ نان

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران درباره خبر افزایش ۲۰درصدی نرخ نان در تهران اظهار کرد: حدود ۳سال است که به‌صورت رسمی و غیررسمی بحث افزایش قیمت نان مطرح است و ما پیشنهاد افزایش ۲۵درصدی آن را ارائه و در ستاد تنظیم بازار مطرح کردیم.

 

وی افزود: استدلال ما این بود که افزایش قیمت به‌خاطر افزایش دستمزدها، حاملهای انرژی و نرخ خدمات است؛ از طرفی وقتی افزایش قیمت ارز وجود دارد افزایش قیمت خودش را در بخشهای مختلف از جمله نان نشان می‌دهد.

 

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: با وجود همه این موارد با توجه به وضعیت جاری تصمیم بر این شد که هیچ گونه افزایش قیمت در نان صورت نگیرد به همین دلیل پکیج دومی به دولت ارائه شد تا با عدم افزایش قیمت نان هزینه‌های آن را بنگاه‌ها نپردازند؛ بر این اساس به دولت پیشنهاد شد تا در موضوعات بیمه، حامل‌های انرژی و مالیات دولت مساعدت لازم را با نانوایان داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: به دولت گفتیم "اگر قرار نیست به نانوایان یارانه دهید حداقل افزایش هزینه‌های آنها را اعمال نکنید"، اما با وجود گذشت ۹ ماه هنوز محقق نشده و قرار است این اتفاق بیفتد.

 

فاضلی گفت: ستاد تنظیم بازار در استانها اختیار افزایش قیمت را به استان داده است تا در صورت صلاحدید این کار را انجام دهد، اما در تهران هیچ‌گونه مجوزی برای افزایش قیمت نان داده نشده است تا اینکه ستاد تنظیم بازار در این باره تصمیم‌گیری کند.

 

وی اظهار داشت: کسانی که بدون تصمیم ستاد تنظیم بازار و ابلاغ اتاق اصناف اقدام به افزایش قیمت نان کنند متخلفند و با آنها برخورد تعزیراتی و صنفی می‌شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------