آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

فروپاشیدن زندگی کشاورزان؛ نتیجه ۱۸ سال برداشت غیرقانونی از حقآبه‌ها



اخبار,اخبار اقتصادی,تجمع کشاورزان اصفهانی

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: وزارت نیرو با واگذاری حقآبه کشاورزان، فروش مال غیر کرده است. هم‌چنین، وزارت نیرو مصوبات شورای عالی آب را اجرا نمی‌کند. در این میان، کشاورزان هم، از مجلس و هم دولت ناامید شده‌اند. آنها فکر می‌کنند که این نهادها یا اراده لازم برای اجرای قانون و مصوبات مربوطه را ندارند و یا اقتدارش را ندارند.

به گزارش ایلنا، بیش از دو ماه از آغاز دور جدید تجمعات کشاورزان حوضه آبریز زاینده‌رود در اصفهان در اعتراض به پایمال شدن حقآبه‌های قانونی‌شان از سوی وزارت نیرو گذشته است؛ با این حال، در طی این مدت، اقدام عملی‌ای که در راستای پاسخ‌دهی به مطالبات کشاورزان باشد، از سوی مسئولان مربوطه به وقوع نپیوسته و این امر به یاس و ناامیدی و نارضایتی معترضان بیشتر دامن زده است.   

 

 اسفندیار امینی (دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان) در توضیح این مساله، عنوان داشت: حقآبه‌ کشاورزان از سوی وزارت نیرو فروخته شده است؛ در واقع، وزارت نیرو فروش مال غیر کرده است.

 

وی افزود: در شورای عالی آب مصوب شده که رودخانه و تونل اول کو‌هرنگ، متعلق به حقابه‌داران است و هیچ بخش دیگری از مصرف، ازجمله شرب و صنعت حق برداشت از این محل را ندارند. این نکته در بند دوم از مصوبات جلسه سیزدهم شورای عالی آب آمده است. در ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب هم قید شده که وزارت نیرو و دولت، حق تعرض به حقآبه‌های کشاورزان را ندارند. با توجه به شکایتی که کشاورزان پیش‌تر در دیوان عدالت اداری مطرح کرده بودند فقهای شورای نگهبان هم، طی استعلامی که انجام دادند نوشتند که تعرض به حقآبه‌ها به لحاظ شرعی و قانونی مجاز نیست. 

 

وی در اشاره به اقدامات مجلس، گفت: بارها برای کمیسیون‌های کشاورزی و امنیت ملی مجلس، ماموریت‌هایی در رابطه با این مساله تعریف شد و آنها نیز گزارشاتی تهیه کردند. در تاریخ ۲۳ اسفند ۹۶ در جلسه‌ای که ما (به نمایندگی از صنف کشاورزی) با رییس مجلس، استاندار اصفهان، وزیر نیرو و نوزده نفر اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان داشتیم این موضوع مورد رسیدگی قرار گرفت و مقرر شد که وزیر نیرو تا پایان اردیبهشت ۹۷ زمانبندی‌ اجرای مصوبات شورای عالی آب را اعلام کند. امسال نیز؛ مجلس به سوالی که آقای دکتر حسن کامران (نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی) در رابطه با حقآبه‌ها می‌خواست بپرسد، رای مثبت داد.

 

امینی خاطرنشان ساخت: اما هیچ‌کدام از این اقدامات باعث نشد که وزارت نیرو مصوبات شورای عالی آب را اجرا کند. در این میان، کشاورزان هم، از مجلس و دولت ناامید شده‌اند. آنها فکر می‌کنند که این نهادها یا اراده لازم برای اجرای قانون و مصوبات مربوطه را ندارند و یا اقتدارش را ندارند. آنها چون به ناامیدی رسیدند خودشان تصمیم گرفتند که جلوی هر مجموعه‌ای که از حقآبه‌های آنها برداشت می‌کند را، بگیرند. اگر می‌بینید کشاورزان معترض به انتقال آب به یزد، توسعه صنعت و یا کشاورزی در بالادست می‌شوند دلیلش این است که اینها در حال برداشت غیرقانونی از حقآبه‌های کشاورزان هستند.

 

وی افزود: از همین رو، کشاورزان راسا اقدام کرده‌اند و قصد دارند جلوی برداشت‌های غیرقانونی حقآبه‌شان از سوی استان یزد و پمپاژ‌های در بالادست را بگیرند. گفتنی است این مقدار آبی که دولت در اختیار دارد کفاف شرب اصفهان را هم نمی‌دهد و طبق قانون، بقیه آن را باید از حقآبه‌دار خریداری کند اما اکنون به زور دارد برداشت می‌کند.

 

دبیر نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان در پایان، گفت: کشاورزان هم که سال‌ها پیگیری کرده، و نتیجه‌ای نگرفته‌اند اکنون تصمیم به حراست و پاسداری از حقآبه‌هایشان گرفته‌اند. در خصوص آبی که به یزد رفته؛ قرار بر این بود که ابتدا طرح‌های انتقال آب را اجرا کرده، و آبی را به حوضه آبریز زاینده‌رود اضافه بکنند و بعد از آن، آب به یزد برده شود. اما اکنون ۱۸ سال است که از محل حقآبه‌های کشاورزان، آب به یزد برده می‌شود. این امر موجب تعطیلی کار و معاش کشاورزان شده است. آنها هزاران مشکل در حیات‌شان پیدا کرده‌اند و بیشتر از ۱۸ سال هم نمی‌توانند مدارا کنند. اکنون هم کشاورزان خواستار آن هستند که تا پایان دو روز آینده، به مطالبات آنها جامه عمل پوشانده شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------