سهمیه‌بندی بنزین را چقدر جدی بگیریم؟



اخبار,اخبار اقتصادی

با گذشت سومین روز از ثبت‌نام کارت سوخت، همچنان گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت بنزین و نحوه سهمیه‌بندی آن ادامه دارد. نمایندگان مجلس و البته برخی از اعضای اتاق بازرگانی می‌گویند کوپنی‌کردن بنزین به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر است. آنها می‌گویند اگر دولت برای هر ایرانی چیزی معادل ٢٠ لیتر سهمیه بنزین در نظر بگیرد و قیمت بنزین آزاد را بین ٤ تا ٥‌هزار تومان تعیین کند، به یک خانواده ٥ نفره ١٠٠ لیتر سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد. به این ترتیب دولت چیزی حدود ٣٠٠ تا ٤٠٠‌هزار تومان یارانه بنزین در اختیار یک خانواده ٥ نفره قرار می‌دهد.

 

مدافعان طرح بنزین کوپنی می‌گویند تا امروز دهک دهم یا همان ثروتمندان بیشترین استفاده را از یارانه بنزین داشته‌اند و فقرا که خودرویی در اختیار ندارند، از این یارانه بی‌نصیب مانده‌‌اند. با این وجود به نظر نمی‌رسد ماجرای کوپن بنزین جدی شود، زیرا این موضوع بار مالی سنگینی روی دست دولت می‌گذارد. این‌که دولت بخواهد به جای حدود ٣٠‌میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت و اختصاص ٦٠ لیتر سهمیه بنزین، به ٨٠‌میلیون نفر یارانه بنزین بدهد، بدون‌شک تعهد مالی بزرگی برای دولت ایجاد می‌کند. دولت پیش از این بارها گفته است: برای یارانه نقدی ٤٥‌هزار و ٥٠٠ تومانی افراد در مضیقه است و حالا به نظر نمی‌رسد این تعهد مالی را برای خود سنگین‌تر کند. با این وجود، مدیران وزارت نفت می‌گویند سهمیه‌بندی بنزین و کوپنی‌کردن آن دو گزینه جدی روی میز دولت است که تصمیم‌گیری برای آن به بعد موکول شده است.

 

زنگنه: فعلا بنزین گران نمی‌شود

بیژن زنگنه، وزیر نفت دیروز در حاشیه نشست هیأت دولت درباره احیای کارت سوخت گفته: «بحث سهمیه‌بندی بنزین در این مرحله مطرح نیست.» او توضیح داده است: «هنوز در مرحله ثبت‌نام کارت سوخت هستیم و وقتی این مرحله تمام شد، تاریخ اجرای طرح تحویل بنزین با کارت سوخت را اعلام می‌کنیم. فعلا بحث سهمیه‌بندی مطرح نیست، بلکه بحث استفاده از کارت سوخت در تحویل بنزین مطرح است.»

 

او درباره قیمت احتمالی بنزین هم گفته است: «قیمت در بودجه می‌آید و حالا با نزدیک‌شدن به میانه آذر ماه، دولت موظف است لایحه بودجه ٩٨ را به مجلس ارایه کند. به این ترتیب اگر دولت لایحه بودجه را سر وقت تحویل دهد، چیزی تا معلوم‌شدن قیمت بنزین در ‌سال ٩٨ نمانده است.»

 

مراقب اپلیکیشن‌های جعلی کارت سوخت باشید

از کلیات ماجرا که بگذریم، ثبت‌نام کارت سوخت همچنان حاشیه‌دار است. گویا در این بساط  و همزمان با آغاز ثبت‌نام برای کارت سوخت، اپلیکیشن‌های جعلی وارد بازار شده‌اند و از اطلاعات مردم سوءاستفاده می‌کنند. در پی آغاز ثبت‌نام کارت سوخت بانکی در سامانه خدمات دولت همراه و انتشار اپلیکیشن مربوطه، نسخه‌های جعلی متعددی از این برنامه با تبلیغات گسترده در کانال‌های تلگرامی و سایر شبکه‌های اجتماعی توسط سودجویان منتشر شده‌اند که این اپلیکیشن‌ها امکان آلوده‌سازی تلفن همراه کاربر و انواع سوءاستفاده از اطلاعات او را دارد. بنابراین توصیه می‌شود متقاضیان از دریافت و نصب اپلیکیشن خدمات دولت همراه از هرگونه منبع ناشناس جدا خودداری کرده و این برنامه را با نام «دولت همراه» و  در درگاه ملی خدمات دولت همراه دریافت و نصب کنند. آدرس معتبری که دولت برای دانلود این اپلیکیشن منتشر کرده است، mob.gov.ir است. به جز این اپلیکیشن مراکز پلیس به علاوه ١٠ از متقاضیان دریافت کارت سوخت ثبت‌نام می‌کنند و البته یادتان باشد که برای ثبت‌نام کارت سوخت هیچ وجهی نپردازید، زیرا این خدمات رایگان است.

 

گفتنی است افرادی که به تازگی خودرو خریداری یا ثبت پلاک کرده‌اند، همراه با دریافت برگ سبز خودرو، کارت سوخت برایشان ارسال می‌شود و آنهایی که کارت سوخت‌شان را گم نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به پمپ بنزین رمز جدید برای کارت خود تعریف‌کنند.

 

روزنامه شهروند

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------