آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

وضعیت اقتصادی سال ٩٨ نگران کننده است؟



اخبار,اخبار اقتصادی

«٥٧٠٠ تومان قیمت پیشنهادی دولت برای دلار در بودجه ٩٨ است.» این قیمتی است که بنا به گفته بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس از شنیده‌های نمایندگان درباره قیمت دلار در بودجه‌سال ٩٨ است. با این حال دلار ٥٧٠٠ تومانی تاثیری روی قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم ندارد و حسن روحانی، رئیس جمهوری اعلام کرده است که دولت تصمیم دارد همچنان واردات کالاهای اساسی را با دلار ٤٢٠٠ تومانی انجام دهد. این اتفاق درواقع به معنی آن است که بازار مواد غذایی و کالاهای ضروری در‌سال ٩٨ منطقی برای گرانی ندارند و نهادهای نظارتی مبنای تخلفات گرانفروشی را همان دلار ٤٢٠٠ تومانی قرار می‌دهند.  با وجود برگشت تحریم‌ها و شرایط دشوار اقتصادی که پیش روی ایران قرار دارد، دولت امسال هم مانند سال‌های گذشته منضبط عمل می‌کند و لایحه بودجه ٩٨ را سر وقت قانونی به مجلس تحویل می‌دهد. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرده است که حتی اگر پنجشنبه ١٥ آذر مجلس تعطیل باشد، ما لایحه بودجه ٩٨ را تحویل می‌دهیم!  

 

تحویل به موقع لایحه بودجه در مجلس امکان چکش کاری عدد و رقم‌ها و تصمیم‌های اقتصادی دولت را فراهم می‌کند و به یکباره اقتصاد را در عمل انجام شده و تصمیم‌های یک‌شبه نمی‌گذارد. در میان عددهای مهمی که هرسال در لایحه بودجه آورده می‌شود، قیمت دلار یکی از نرخ‌های مهم است که امسال تقریبا دو برابر‌سال گذشته در نظر گرفته شده است. با این حال دولت تأکید دارد که کالاهای ضروری را با همان نرخ ٤٢٠٠ تومان تأمین می‌کند تا گرانی بیشتری به بازار تحمیل نشود.  عدد مهم دیگر پیش‌بینی افزایش ٢٠‌درصدی حقوق کارمندان است که روزهای گذشته دولتی‌ها به آن تأکید کرده‌اند. دولت‌سال گذشته هم حدود ٢٠‌درصد افزایش حقوق را برای کارمندان پیش‌بینی کرده بود که البته رقم مورد نیاز آن را اختصاص داد و میزان افزایش حقوق‌ها مطابق با وعده قبلی بود.

 

بنا به گفته سخنگوی مجلس عددی که به صورت احتمالی برای صادرات نفت در‌سال آینده پیش‌بینی شده است یک‌میلیون تا یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار بشکه نفت است. در قانون بودجه‌سال گذشته دولت صادرات دو‌میلیون و ٤٠٠‌هزار بشکه‌ای نفت را پیش‌بینی کرده بود که با این حساب میزان درآمدهای نفتی دولت امسال کاهش قابل ملاحظه‌ای دارد.  البته نباید این نکته را فراموش کرد که دولت در‌سال گذشته قیمت هر بشکه نفت را ٥٥ دلار پیش‌بینی کرده بود اما بهای نفت تا مرز ٧٠ دلار رسید و همین موضوع درآمدهای‌سال گذشته دولت را فراتر از پیش‌بینی‌هایش در بودجه برد. رقمی که گفته می‌شود امسال دولت برای قیمت نفت در نظر گرفته ٥٤ دلار است.

 

به این ترتیب اگر بتوانیم صادرات نفت را مطابق پیش‌بینی دولت انجام دهیم‌سال آینده از نظر درآمدی آن قدرها هم در مضیقه نیستیم. زیرا دولت و بانک مرکزی تا آن‌جا که توانسته‌اند روزنه‌های خروج ارز را مسدود کرده و ادعا می‌کنند که ذخایر ارزی مناسبی در اختیار دارند. از آن سو درآمدهای نفتی‌سال گذشته بیشتر از پیش‌بینی‌های دولت بوده است و اگر دولت بتواند درآمد و هزینه‌ها را به خوبی مدیریت کند، می‌توان گفت که‌سال آینده از عهده پشت سر گذاشتن چالش کاهش درآمد نفتی برمی‌آییم.

نکته مهم دیگری که دولت برای مدیریت هزینه‌هایش در‌سال آینده اعلام کرده، واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی است که این مسأله نیز می‌تواند هزینه‌های سنگینی را از دوش کابینه دوازدهم بردارد.  برای آن‌که بتوانیم ارزیابی دقیق‌تری از وضع اقتصادی‌سال ٩٨ داشته باشیم، باید منتظر پنجشنبه بمانیم تا ببینیم دولت چه برنامه‌های دیگری برای مدیریت کشور در سال٩٨ دارد. 

 

روزنامه شهروند

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------