آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

مصرف برق ایران در مرحله‌ انفجار!



اخبار,اخبار اقتصادی,مصرف برق ایران

براساس آخرین آمار، مصرف برق ایران در دنیا در رتبه ۱۸ و این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، میزان مصرف در سرانه تولید و شدت انرژی تناسبی با سایر کشورهایی که رتبه‌های مشابهی در عرصه‌های اقتصادی مانند ما دارند، وجود ندارد.

به‌ گزارش ایسنا، طی ۳۰ سال گذشته، سالانه به‌طور متوسط بیش از ۵.۵ درصد رشد مصرف انرژی برق اتفاق افتاده و  مقایسه‌ای بین رشد مصرف انرژی الکتریکی و رشد جمعیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که رشد مصرف برق هم از لحاظ پیک مصرف و هم از لحاظ میزان انرژی الکتریکی مصرفی، بیش از هشت برابر افزایش جمعیت بوده است.

 

آنطور که وزارت نیرو اعلام کرده، روند مصرف انرژی ایران طی سه تا چهار دهه گذشته، کاملا افزایشی بوده است؛ به‌گونه‌ای که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی پیک مصرف برق ایران حدود ۳۶۰۰ مگاوات بوده است که این رقم در تابستان سال جاری، از مرز ۵۷ هزار مگاوات نیز عبور کرد. این در شرایطی است که جمعیت ایران نسبت به پیش از انقلاب، ۲.۵ برابر شده است، در مقابل پیک مصرف نیز حدود هشت برابر شده و علاوه بر این، رشد سرانه مصرف انرژی الکتریکی نیز تقریبا به همین نسبت اضافه شده است.

 

از سوی دیگر، میانگین مصرف برق در خانه‌های اروپا، ۳۶۰۰ کیلووات ساعت در سال است که دو برابر بیش‌تر از مصرف برق در خانه‌های چین و سه برابر بیش‌تر از میانگین مصرف در خانه‌های هند است. این در حالی است که پایین‌ترین میانگین مصرف برق خانگی، به نپال مربوط است که برابر معادل ۳۲۰ کیلووات ساعت در سال برق در این کشور مصرف می‌شود.

 

هم‌چنین بر اساس آمار جهانی، شدت مصرف انرژی در ایران از تمام کشورها بالاتر است و چهار برابر متوسط مصرف انرژی در دنیا، شدت مصرف انرژی داریم؛ در این میان، شدت مصرف انرژی الکتریکی، سه برابر این مقدار بوده و این از یک مشکل نهادینه‌شده در مصرف انرژی ایران ناشی است.

 

اما با توجه به آمار آژانس بین‌المللی انرژی، تا سال ۲۰۳۰ رشد مصرف کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته محدود شده ولی کشورهای غیرصنعتی به شدت با رشد مصرف انرژی روبرو هستند که این امر بسیار نگران‌کننده است. البته کشورهایی مانند آمریکا و اروپا به سمت کاهش مصرف انرژی پیش می‌روند ولی این امر در خاورمیانه و خصوصاً ایران، رو به افزایش است و درواقع ایران کشوری است که در آن مصرف انرژی الکتریکی، به ثروت تبدیل نمی‌شود و به هدر می‌رود که این امر بخاطر اسراف در مصرف انرژی برق در ایران است.

 

البته میزان مصرف انرژی برق در ایران، به‌صورت مقطعی بوده است، به‌طوری که در تابستان فشار برروی شبکه‌های ما بسیار زیاد می‌شود و در زمان‌های دیگر این فشار برروی شبکه‌های برق وجود ندارد و این قضیه بیانگر این است که در مصرف انرژی الکتریکی، تعادل وجود نداشته و درنهایت به اتلاف انرژی الکتریکی منجر می‌شود.

 

در این میان، وزارت نیرو، بسته‌های تشویقی را برای کاهش مصرف در نظر گرفته است؛ به‌گونه‌ای که قرار شده پس از تصویب دولت برای مشترکان صرفه‌جو و کم‌مصرف، معادل مبلغ صرفه‌جویی شده، هزینه برق آن‌ها پرداخت شود تا شاید از این طریق، مصرف برق در ایران کاهش یابد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------