اولویت‌های بودجه ۹۷ تهران اعلام شد



اخبار,اخبار اقتصادی,نعمت الله ترکی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در مورد جزئیات بودجه ۹۷ پایتخت توضیح داد.

به گزارش ایلنا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران صبح روز یک شنبه  نشست خبری نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با حضور اصحاب رسانه در ساختمان نفت شمالی برگزار شد.

 

**مشروح نشست و پاسخ رئیس سازمان به پرسش خبرنگاران:

 

*لایحه بودجه ۹۷ برگرفته از سیاست های اقتصاد مقاومتی با جهت گیری از منابع بودجه عمومی و تلفیقی از سایر ظرفیت های سرمایه ای است. سال آینده تنها سالی است که بودجه بر مبنای درآمد عمومی نبوده و از سایر منابع تلفیقی هم در آن استفاده شده است.

 

*لایحه بودجه سال ۹۷ در ۴ فصل تقسیم شده است. در فصل اول "اصلاحات ساختاری و بودجه ریزی بر مبنای عملکرد" در نظر گرفته شده است. این بودجه ریزی برای اولین بار در کشور اتفاق می افتد. مزیت های آن انضباط مالی، خروجی فعالیت های دستگاه های اجرایی بر اساس قیمت تمام شده و کمک به رضایتمندی مردم است. دستگاه های اجرایی بر مبنای فعالیت ها و خدماتی که ارائه می کنند بودجه دریافت می کنند و دیگر بودجه ریزی سنتی نیست. با این رویکرد دیگر خود مردم ناظر فعالیت ها هستند و خدمات شفاف است.

 

*در بودجه سنواتی و بودجه سنتی عدم شفافیت باعث می شد تا در فعالیت دستگاه های تصمیم گیر و تخصیص بودجه مشکلاتی ایجاد شود و بر این اساس همواره دستگاه ها مطالبه گر بودند.

 

* در بودجه های گذشته بیش از ۹۰ درصد بودجه در اختیار دستگاه های ملی و به شکل متمرکز توزیع می شد. دستگاه های استان ها تا ۱۰ درصد بودجه را داشتند اما  در لایحه بودجه ۹۷ با تمرکز زدایی بودجه استان ها در بخش عمرانی تا مرز ۳۰ درصد رسیده است.  

 

*ترکی در ادامه نشست به فصل دوم "اولویت های برنامه ای" اشاره کرد و توضیح داد: در بودجه ریزی سنتی فقط بحث ابلاغ، تخصیص و پیگیری اعتبار برای جذب آن بود، اما هیچ وقت سوال نشد که ابلاغ اعتبار بخش ها همگام با برنامه ها است؟ که با توجه به لایحه بودجه ۹۷  بخش اعظم کار اولویت برنامه ای بوده و براساس مسائل و مشکلات جاری کشور انجام می شود.

 

*در موضوع آب دغدغه و نگرانی در کشور وجود دارد. میانگین بارندگی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بارندگی ها رو به کاهش است و نسبت به سنوات گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش داشته ایم. در استان تهران هم یکی از ا. ولویت ها آب است. آب استان تهران از ۵ سطح تامین میشه و ۶۰ درصد آب مصرفی از این سطح و ۴۰ درصد از چاه ها و ... است. طرح های خوبی در این زمینه شروع کردیم. آبرسانی از طرح سد طالقان و سد کرج،   احداث تونلی به طول ۵۰ کیلومتر جایگزین لوله آبرسانی قبلی شده در لایحه بودجه ۹۷ هم قرار گرفته اعتبار بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده که ۵۵۰ میلیارد تومان آن از طریق بخش خصوصی تامین و مابقی قرار شد طی ۴ سال در لایحه بودجه در نظر بگیریم.

 

*در سال ۹۵، حدود ۱۰ هزار هکتار برای طرح آبیاری پیش بینی شد. در سال جاری هم ۱۰ هزار هکتار پیش بینی کرده ایم که تاکنون بیش از ۷ هزار  آن اجرایی شده است.

 

*در بخش آبرسانی روستایی، از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۹۰ درصد آبرسانی (آب شرب سالم) ۷۱۷ روستا در دستور کار قرار گرفته است.

 

*یکی از دغدغه های استان تهران حوزه محیط زیست، ساماندهی پسماندها و مقابله با ریزگردها است که در اولویت بودجه ۹۷ قرار گرفته است.

 

*توجه به بافت های فرسوده و آسیب دیده در استان و شهرستان ها یکی دیگر از مشکلاتی است که با توجه به مطالعات انجام شده رسیدگی حدود ۲۵ درصد این بافت ها در لایحه بودجه سال آینده قرار گرفته است.

 

*در موضوع مهم تولید و اشتغال در لایحه بودجه ۹۷ حدود ۹۸۰ هزار فرصت شغلی برای کل کشور در نظر گرفته شده که پس از تصویب سهم استان ها منظور می شود.

 

*سرفصل دیگر لایحه بودجه ۹۷ مسائل اقتصادی، اجتماعی، مشارکت عمومی و خصوصی در پروژه های عمرانی، واگذاری ان ها به بخش خصوصی برای کمک به دولت و اشتغال است.

 

*در بخش صادرات غیرنفتی، تولیدات محصولات کشاورزی، دامی و صنعتی در اولویت قرار گرفته است. یکی از مهمترین موضوعات شورای اشتغال استان توسعه صنایع دستی با محوریت اشتغال است.

 

*موضوع برقراری عدالت اجتماعی، تلاش برای کاهش فقر مطلق، سیاست های های حمایی همانند افزایش پرداخت های نقدی و قراردادن افراد با درآمد پایین در دهک نیازمندان در نظر گرفته شده است.  

 

*برنامه های آموزشی تدوین بودجه عملکردی تمام دستگاه های اجرایی استان در دستور کار قرار گرفته علاوه بر آن ها استان تهران دبیری برگزاری دوره های اموزشی بودجه ریزی عملکردی در کل کشور را بر عهده دارد. تا سال ۹۷  کل دستگاه های استانی سراسر کشور در قالب ودجه ریزی عملکردی قرار می گیرند.  

 

*یکی از نکات مهم دیگر در بودجه سال آینده بهبود زیرساخت های گردشگری است. با توجه به ظرفیت کشور و بویژه استان تهران در این بخش، بر اساس برنامه آمایش استان مجموعه شهرستان های استان تهران را به ۴ بخش شمال تهران (شمیرانات، لواسانات)، شرق تهران (پردیس، فیروزکوه، دماوند) در طرح مطالعات گردشگری (بومگردی، طبیعت گردی، دهکده سلامت) تقسیم بندی کرده ایم.  

 

*وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در لایحه بودجه ۹۷ چه تعداد اتوبوس و ناوگان ریلی برای تهران در نظر گرفته شده است؟ اظهار کرد: از لحاظ اولویت بندی، بخش حمل ونقل ریلی و جاده ای در نظر گرفته شده است. حمل و نقل ریلی (قطار شهری) شهرستان های تهران به پردیس و دماوند، تهران به پاکدشت، تهران به اسلامشهر در نظر گرفته شده که کارهای مطالعاتی  طرح "تهران به اسلامشهر" با سقف و رقمی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تمام شده و درمرحله شروع کار هستیم.

 

*خط مطالعات راه آهن تهران به شهر قدس، ملارد و شهریار به شکل شبکه ریلی در نظر گرفته شده است. پروژه قطار شهری تهران به پاکدشت در حال انجام و مطالعات طرح تهران به پردیس به اتمام رسیده است. این پروژه ها به شکل فاینانس و واگذاری به بخش خصوصی است.

 

ترکی در ادامه گفت: در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور اتفاقات خوبی در این زمینه رخ می دهد: 

 

*۱۰۰۰ دستگاه واگن مترو وارد ناوگان ریلی قطار شهری می شود

 

* ۱۴ هزار اتوبوس و مینی بوس جدید 

 

* ۱۸ هزار ون و تاکسی نو وارد ناوگان تاکسیرانی

 

*۲۰ هزار تاکسی فرسوده از رده خارج می شود

 

*۵۰ هزار موتور بنزینی از رده خارج و موتور برقی جایگزین آن می شود

 

* ۱۰ هزار کامیون نو وارد ناوگان برون شهری و ۲ هزار واگن باری وارد ناوگان ریلی می‌شود.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------