دور تازه روند صعودی بورس‌های جهان



اخبار,اخبار اقتصادی,بورس جهانی

با افزایش بهای نفت، روز پنج شنبه بورس های آسیایی به رهبری بورس ژاپن افزایش قابل توجهی داشتند و در آمریکا هم بورس های وال استریت صعود کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، شاخص "نیک کی ۲۲۵" ژاپن در نخستین روز آغاز فعالیت خود پس از تعطیلات سال نو میلادی، بیش از ۲ درصد افزایش یافت.

 

همانند بورس های نیویورک، در ژاپن نیزعمده این افزایش به دلیل افزایش بهای فراورده های نفتی اتفاق افتاد. بهای نفت در پی تضعیف دلار، فریز نفتی بزرگ آمریکا و افزایش تنش ها در خاورمیانه به بالاترین سطح سه سال اخیر خود رسیده است.

 

افزایش بهای سهام شرکت های پتروشیمی آسیایی چشم گیر بود. سهام شرکت "اینپکس" ژاپن ۳ درصد و سهام شرکت "سیدنی وودسایت پترولیوم" استرالیا ۲ درصد افزایش یافت. سهام شرکت های چینی " سینو پک" و " پترو چاینا" هم هر کدام بیش از سه درصد افزایش یافت. این افزایش ها در بازارهای سهام بزرگ‌تر هم موثر بود.

 

شاخص بورس توکیو ۲.۵ درصد افزایش یافت و به ۲۳۳۲۶.۰۶ واحد رسید، شاخص بورس هنگ کنگ "هانگ سنگ" با ۰.۱ درصد افزایش به ۳۰۵۹۷.۷۸ واحد رسید تا هشتمین صعود متوالی خود را به ثبت برساند و در چین نیز شاخص"شانگهای کامپوزیت" با ۰.۳ درصد افزایش به ۳۳۷۷.۶۶ واحد رسید.

 

بورس های سیدنی، سنگاپور و تایوان نیز هر کدام ۰.۱ درصد افزایش یافتند، در نیوزلند، بورس ولینگتون ۰.۲ درصد افزایش یافت.

 

شاخص "داوجونز" در بورس نیویورک با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۴۹۲۲.۶۸ واحد رسید و در لندن، شاخص "فوتسی" ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۷۶۷۱.۱۱ واحد رسید.

 

در بازار ارز، دلار پس از وقفه ای کوتاه، به دنبال افزایش خوش بینی سیاست گذاران بانک مرکزی آمریکا به چشم انداز اقتصادی این کشور پس از نشست ماه دسامبر این بانک که می تواند منجر به افزایش بیشتر نرخ بهره شود، به روند افزایش قیمت خود که از چند روز گذشته تاکنون وجود داشته است ادامه داد.

 

در حالی که تحلیل گران گفتند که بین برخی از اعضای هیات مدیره بانک مرکزی آمریکا، اختلاف نظرهایی در خصوص سرعت افزایش در نرخ بهره وجود دارد، این افراد  اطمینان دارند که لایحه کاهش مالیاتی می تواند مخارج مصرف کننده را افزایش دهد.

 

هر یورو از ۱.۲۰۱۴ دلار به ۱.۲۰۰۹ دلار کاهش یافت؛ ارزش پوند نیز در برابر دلار کاهش یافت و هر پوند از ۱.۳۵۱۵ دلار به ۱.۳۵۱۰ دلار رسید؛ هر دلار آمریکا از ۱۱۲.۷۷ ین ژاپن به ۱۱۲.۵۲ ین رسید.

 

نفت خام "وست تگزاس اینترمدیت" با ۱۵ سنت افزایش به ۶۱.۷۸ دلار در هر بشکه رسید و نفت برنت نیز یک سنت افزایش یافت و به ۶۷.۸۵ دلار در هر بشکه رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------