توافق کاهش تولید نفت برای ۹ ماه دیگر



اخبار,اخبار اقتصادی,اوپک

سرانجام پس از بحث های بسیار پیرامون تمدید توافق کاهش تولید نفت، اعضای اوپک در نشست ۱۷۳ برای ۹ ماه این توافق را تمدید کردند.

به گزارش خبرآنلاین، سال گذشته در نشست ۱۷۱ وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک  که در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ برگزار شد، با کاهش تولید نفت جهت توازن در عرضه و تقاضا در بازار موافقت کردند و تصمیم گرفتند تولید نفت خود را به سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز متوقف کنند؛ این تصمیم به عبارتی روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید اعضای این سازمان را کاهش داد.

 

این تصمیم سبب شد تا قیمت نفت در یکسال گذشته از کاهش بیشتر نجات یابد و در کانال 40 دلاری باقی بماند.هرچند در ماههای اخیر شاهد افزایش قیمت نفت به بیش از 69 دلار در هر بشکه هستیم،اما نگرانی ها برای ادامه این توافق سبب شد تا بازار نفت بار دیگر نگران آینده قیمت ها شود.

 

امروز در نشست ۱۷۳ اعضای اوپک دوباره این توافق را تمدید کردند تا به بازار اطمینان بدهند،برای توازن در عرضه و تقاضا مصمم هستند.

 

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان و رئیس دوره ای نشست اوپک، امروز در سخنرانی گشایش رسمی نشست ۱۷۳ این سازمان اعلام کرد: تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک به تحقق اهداف توافق جهانی کاهش تولید نفت نزدیک شده اند.

 

در نشست ۱۷۲ ماه می امسال مشخص شده بود که توافق جهانی کاهش تولید نفت مجدد به مدت ۹ ماه قابل اجراست و اعضا برای ادامه این تصمیم باید به توافق تازه تری برسند.

 

وزیر انرژی عربستان گفته بود « سطح ذخیره سازی شناور نفت از ماه ژوئن امسال تا کنون ۵۰ درصد کاهش یافته و سطح ذخیر ‌سازی فرآورده های نفتی نیز به میانگین پنج ساله خود بازگشته است» که این نشان دهنده موفقیت این توافق در بازار بود. به طوری که تخمین زده شده بیش از ۱۰۰ درصد اعضای اوپک به این توافق پایبند بودند.

 

موضع ایران؛همراهی با اوپک

امروز در حالی نشست اعضای اوپک برگزار شد که تحلیلگران بازار نفت معتقد بودند رابطه سیاسی کشورهای ایران و عربستان امکان خدشه دار کردن این توافق را دارد.

 

 بیژن زنگنه در حاشیه یکصد و هفتاد و سومین نشست عادی اوپک در گفتگو با  شبکه خبری سی ان ان درباره این که آیا تولید نفت ایران تنها به دلیل توافق اوپک، زیر چهار میلیون بشکه در روز باقی مانده است،‌ پاسخ داد:«ما به تصمیم‌ های اوپک پایبند هستیم؛ البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که ظرفیت تولید، یک موضوع است و ظرفیت عرضه به بازار موضوعی دیگر؛ این دو موضوع با یکدیگر متفاوت هستند.»

 

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا توافق بین ایالات متحده آمریکا با عربستان سعودی سبب شده است که سرمایه‌گذاری‌ها در کشور شما کاهش یابد، یا متوقف شود،‌ عنوان کرد:« عربستان سعی دارد که برای سرمایه گذاری در ایران خلل ایجاد کند، اما هم اکنون شرایط، به خوبی پیش می رود، اما امیدوارم برنامه برای محدود کردن ایران در آینده نداشته باشند.»

 

توافق چگونه بدست آمد؟

به گفته رضا زندی خبرنگار حاضر در وین وزرای اوپک برای تمدید کاهش توافق برای ۹ ماه دیگر به توافق رسیدند. وزرای اوپک در وین، اوپک همچنین توافق کرده اند که برنامه کاهش تولید نفت را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کنند.

 

در همین حال، بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفت و گوی خود با خبرگزاری های خارجی پیش از آغاز نشست ۱۷۳  اوپک از تمایل ایران به طولانی تر شدن زمان تمدید توافق جهانی کاهش عرضه نفت خبر داد.

 

زنگنه چهارشنبه شب هنگام ورود به هتل در پاسخ به سئوالات خبرنگاران درباره دو پیشنهاد مطرح شده مبنی بر تمدید 6 ماهه یا 9 ماهه توافق کاهش عرضه نفت گفت:« ما بنا بر نظر اکثریت اعضا با هر دوی این مدت زمان های مطرح شده موافقیم.» 

 

به گفته زنگنه بحثی درباره كاهش عرضه بيش از ۱.۸  میلیون بشکه مطرح نیست.

 

ابهام روسیه پابرجاست

اگرچه وزرای نفت اوپک برای 9 ماه دیگر این توافق را ادامه خواهند داد،اما همانطور که پیش از این هم اعلام شده بود،موضع روسیه در این توافق همچنان محل بحث است.

 

پس از توافق اعضای اوپک با توجه به نشست اوپکی‌ ها با غیر اوپکی ها پیش بینی های مختلفی درباره همکاری روسیه در این توافق شده است.

 

بر اساس گزارش بلومبرگ، به گفته مردمی که در مذاکرات روسیه حضور داشتند، برای روسیه  تضمین اطمینان در مورد نتیجه توافق محدودیت ها بیش از گسترش زمان توافق مهم است. این موضوع برای روسیه بیش از بقیه کشورهای اعضای اوپک به دلیل ساختار اقتصادی آن کشور مهم است.

 

همچنین در اوایل هفته جاری ، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته بود که کشورش روز 30 نوامبر در مورد جزئیات تمدید توافق کاهش تولید بحث خواهد کرد، اما هیچ اشاره‌ای به طول مدت تمدیدی که مد نظر مسکو است نکرد.

 

بنا به گفته وزیر انرژی روسیه  «اما اهداف مورد نظر در مورد برقراری توازن مجدد در بازار هنوز محقق نشده‌اند. همه از تمدید توافق به‌منظور دستیابی کامل به اهداف حمایت می‌کنند... گزینه‌های مختلفی مد نظر است».

 

واکنش زودهنگام بازار

به دنبال توافق اعضای اوپک برای تمدید کاهش تولید نفت، قیمت ها در بازار به این تصمیم واکنش نشان دادند.

 

در حال حاضر قیمت نفت برنت در لندن با افزایش ۱.۴ درصد به ۶۴ دلار و ۱ سنت رسید. از طرف دیگر قیمت نفت خام وست تگزاس آمریکا، با ۰.۳ درصد افزایش به بشکه ای ۵۷ دلار و ۴۵ سنت رسید.

 

قیمت نفت نیز با افزایش ۰.۶۸ درصدی به ۵۷ دلار و ۶۹ سنت رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------