بازار نفت در انتظار تصمیم برجامی ترامپ



اخبار,اخبار اقتصادی,ترامپ

بازارهای جهانی نفت در انتظار مشخص شدن موضع دونالد ترامپ در مورد یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت یعنی ایران هستند.

به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، بازارهای جهانی نفت در انتظار مشخص شدن موضع دونالد ترامپ در مورد یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت یعنی ایران هستند.

 

دو مقام آگاه در دولت آمریکا که نخواسته اند نامشان فاش شود گفته اند که ترامپ احتمالا با ادامه تعلیق تحریم های آمریکا علیه ایران در برجام باقی خواهد ماند. بر اساس قوانین آمریکا، ترامپ باید هر 90 روز یک بار پایبندی ایران به برجام را تایید کند. وی در انتهای دوره ارزیابی قبلی در ماه اکتبر گفته بود که ایران به روح توافق پایبند نبوده، اما از وضع مجدد تحریم ها علیه صنعت انرژی ایران خودداری کرد. اکنون وی علاوه بر تایید یا عدم تایید پایبندی ایران باید تصمیم بگیرد که تحریم های تعلیق شده علیه صنعت نفت ایران را همچنان معلق نگه دارد یا نه. این تحریم ها در دوران اجرا علاوه بر کاهش شدید صادرات نفت ایران مانع از سرمایه گذاری خارجی در این بخش شده بود.

 

اولیویر جاکوب، مدیر موسسه پتروماتریکس در این باره گفت: «این مهمترین ریسک ژئوپلتیک هفته است و خیلی سخت می توان پیش بینی کرد که ترامپ در نهایت چه تصمیمی خواهد گرفت.»

 

بسیاری از ناظران احتمال می دهند که ترامپ آمریکا را همچنان در برجام نگه دارد. رئیس جمهوری آمریکا همچون ماه اکتبر با این ریسک مواجه است که تحریم ها در صورت وضع مجدد در مورد ایران کارایی نداشته باشد و اینکه آمریکا حمایت متحدان کلیدی خود را از دست بدهد. اگر ترامپ تحریم های آمریکا علیه ایران را مجددا برقرار نماید، این اقدامات یکجانبه خواهند بود. اهرم اصلی در اختیار آمریکا این است که معاملات نفتی به دلار انجام می گیرد و این بدان معناست که هر معامله نفتی ای باید از طریق سیستم بانکی این کشور صورت گیرد. دولت آمریکا همچنین می تواند شعبه های آمریکایی شرکت های خارجی را به دلیل همکاری با ایران تنبیه نماید.

 

در دوره اعمال شدیدترین تحریم های آمریکا و غرب علیه ایران که در فاصله سال های 2012 تا 2015 اتفاق افتاد، خریداران آسیایی واردات نفت از ایران را محدود کردند و اتحادیه اروپا نیز به کلی خرید نفت از تهران را متوقف نمود. اما کشورهایی که در آن زمان با کاهش خرید نفت از ایران موافقت کرده بودند اکنون این سیگنال را ارسال می کنند که تمایلی به کاهش خرید نفت از ایران ندارند.

 

در صورت بازگشت تحریم ها، خریداران ممکن است پول نفت ایران را به ارزهای غیردلاری نظیر یوان چین بپردازند و یا از طریق شرکت هایی با ایران همکاری کنند که هیچ شعبه ای در آمریکا ندرند. اگر خریداران آسیایی حاضر به تبعیت از تحریم های آمریکا نشوند، ترامپ ممکن است در دو راهی اعمال تحریم علیه چین و متحدان کلیدی ای نظیر کره جنوبی و ژاپن قرار بگیرد.

 

دولت های اروپایی نیز روز پنجشنبه حمایت قاطع خود از توافق هسته ای را تکرار کردند و نشان دادند که اگر ترامپ تصمیم به وضع مجدد تحریم ها علیه ایران بدون جلب حمایت بین المللی بگیرد، احتمالا با شکست مواجه خواهد شد.

 

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس در کنفرانسی خبری در بروکسل گفت: «من فکر نمی کنم هیچ کس تاکنون جایگزین بهتری (برای برجام) تدارک دیده باشد.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------