دولت با افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند مانع افزایش قیمت دیگر اجناس شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی,لایحه بودجه

یک نماینده مجلس با اشاره به اینکه اوضاع اقتصادی امیدوارکننده نیست، می‌گوید:‌ اصلا قابل قبول نیست افرادی بخواهند بگویند که اگر انرژی و بنزین گران شد ما مانع گران شدن بقیه اجناس می‌شویم حتی در حد رویا هم قابل قبول نیست.

موضوع افزایش حامل‌های انرژی و تاثیری که بر جامعه خواهد داشت نه تنها از بحث های داغ این روزهای توده مردم که از موارد اختلافی در سطح دولت و مجلس هم هست. دولت در بودجه سال ۹۷ درخواست افزایش قیمت ۵۰۰ تومانی آن را داشته است و متعاقب آن بقیه‌های حامل های انرژی هم افزایش خواهد یافت. اما مجلس با آن مخالف است و در مصوبات کمیسیون تلفیق تاکید شده است که حامل های انرژی افزایش قیمت نخواهد داشت. اما این همه راه نیست؛ نمایندگان به صورت جمعی باید درباره این موضوع در صحن علنی هم تصمیم بگیرند.

 

با وجود اینکه غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است که دولت نمی تواند بار افزایش قیمت حامل های انرژی را به دوش مجلس بیندازد اما شنیده های خبرنگار اعتمادآنلاین حکایت از این دارد که دولت در حال لابی و رایزنی سنگین است تا بتواند در صحن علنی افزایش حامل های انرژی رقم بخورد؛ یعنی حتی اگر قیمت مورد نظر دولت هم تامین نمی شود، حداقل افزایش را به همراه داشته باشد.

 

غلام‌محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین» درباره افزایش حامل های انرژی در زمان بررسی بودجه در صحن علنی می گوید که به نظر می آید نظر اکثر نمایندگان مجلس بر تغییر نکردن قیمت حامل ها  موافق باشند که با نظر کمیسیون تلفیق منطبق است. 

 

او البته وجود نظریه های دیگر را کتمان نمی کند و توضیح می دهد که بحث های دیگری مانند افزایش جزیی هم مطرح است اما تا آنجا که با برخی نمایندگان صحبت کرده است، اکثریت با نظر کمیسیون تلفیق موافق هستند و احتمالا همین نظر هم در صحن علنی به تصویب خواهد رسید. 

 

داریوش اسماعیلی دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت و گو با «اعتمادآنلاین» درباره افزایش حامل‌های انرژی برای بهبود وضعیت اقتصادی دولت می‌گوید: وضعیت اقتصادی دولت یک طرف است و وضعیت معیشتی مردم هم در طرف دیگر قرار دارد. فکر می‌کنم پیشنهاد اولیه‌ای که دولت داشت که براساس آن بنزین به ۱۵۰۰ تومان برسد اصلا به خیر و صلاح نبود.

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن می افزاید: تصمیم کمیسیون تلفیق در این شرایط به نظر معقول تر و مثبت می رسد و فکر می کنم که در صحن علنی هم به همین شکل باقی بماند. دولت راه های دیگری برای جبران مافات و درآمد ایجاد کند. 

 

او در ادامه با بیان اینکه عدد و رقم بودجه‌های شرکت‌های دولتی را که بررسی می کنید عدد و رقم آن سر به فلک می کشد، عنوان می کند: یکی دو درصد صرفه جویی در آنها شاید پاسخ همه اینها را بدهد. شرکت هایی که به صورت خصولتی اداره می شوند مانند شستا که زیرمجموعه تامین اجتماعی است و به حیاط خلوتی برای دولت ها تبدیل شده است. 

 

اسماعیلی می افزاید: اگر سازمان تامین اجتماعی و مجموعه شستا فقط شرکت های زیان‌ده خود را یا منحل یا ادغام کند ببینید چه غوغایی می شود. صندوق بازنشستگی کشور، صندوق فولاد هم به همین شکل، فقط کافی است شرکت هایی که در حال زیان دادن هستند؛ ادغام یا منحل شوند. 

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن تاکید می کند: اما این کار را نمی کنند چون به هر حال قول داده اند که افرادی مدیرعامل شوند، قول داده اند افرادی هیات مدیره شوند و برای اینکه نتیجه‌بخش باشند حقوق های کلان بگیرند.

 

نماینده سروستان با تاکید براینکه تا زمانی که وضعیت به این شکل باشد اوضاع اقتصادی امیداورکننده نیست، می گوید: فکر می کنم راه کسب درآمد برای دولت کسب درآمد از انرژی نیست اگر انرژی گران شود همه چیز گران می شود. 

 

او تاکید می کند که اصلا قابل قبول نیست افرادی بخواهند بگویند که اگر انرژی و بنزین گران شد ما مانع گران شدن بقیه اجناس می شویم این حتی در حد رویا هم قابل قبول نیست. 

 

اسماعیلی همچنین در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه نمایندگان در صحن علنی با عدم تغییر حامل های انرژی همراهی می کنند، بیان می کند: فکر می کنم تقریبا این خواسته در مجلس حاکم است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------