آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

عضو کمیسیون تلفیق بودجه: قیمت دلار در بودجه سال آینده ۳۸۵۰ تومان است



اخبار,اخبار اقتصادی,عضو کمیسیون تلفیق بودجه

یک عضو کمیسیون تلفیق گفت: در چند روز گذشته بانک مرکزی بسته پیشنهادی ارائه کرد تا بانک‌ها بتوانند بخشی از نقدینگی سرگردان را با حاشیه سود ۲۰ درصد جذب کنند. عملاً و علیرغم اینکه رسماً اعلام می‌شود، برخی از بانک‌ها سود بانکی ۲۰ درصد را ذیل طرح‌هایی اعلام کردند و پرداخت می‌کنند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به قیمت دلار در بودجه ۹۷، گفت: قیمت پیشنهادی دولت برای دلار در بودجه تغییری نکرده است و در کمیسیون تلفیق نیز در این خصوص تصمیم گیری نشده است و قیمت همان ۳۵۰۰ تومان است. اگر چه دولت پیشنهاد دلار ۳۵۰۰ تومانی را در بودجه داده اما عملاً محاسبه درآمدها در بودجه بر مبنای دلار ۳۸۵۰ تومان است. البته تا زمانی که بودجه به صورت کامل در صحن علنی مجلس بررسی نشود نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد.

 

وی با اشاره به لزوم تک‌نرخی شدن قیمت دلار تصریح کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که قیمت دلار باید آزاد و تک‌نرخی باشد، اما به دلیل رانتی که در کشور وجود دارد، عده‌ای یک‌شبه با خرید و فروش دلار، میلیاردها تومان به جیب می‌زنند که باید جلوی آن گرفته شود.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت می‌خواهد قیمت دلار را حدود ۴ هزار تومان کنترل کند، افزود: دولت می‌خواهد قیمت دلار را در حدود ۴ هزارتومان کنترل کند اما وضعیت بازار این موضوع را نشان نمی‌دهد. مشکل بازار دلار با پلیس و بگیر و ببند و این مسائل قابل حل نیست. قیمت بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. دولت باید به اندازه تقاضای مردم دلار وارد بازار کند تا قیمت‌ها را کنترل کند. به هر جهت بعید است که دولت بتواند به این راحتی بازار را کنترل کند، اما ما امیدواریم که بتوانند بر بازار ارز کنترل بیشتری داشته باشند.

 

حسن‌پور خاطرنشان کرد: با توجه به التهاباتی که در بازار ارز وجود دارد بهتر است دلار تک‌نرخی شود و دولت دلار را با همان قیمت بفروشد و این پول هم به خزانه کشور واریز شود. در این شرایط سود آن برای همه ملت ایران خواهد بود، اما در حال حاضر تنها عده‌ای خاص در تهران از رانت دلار سود می‌برند، نه همه مردم.

 

وی افزود: با توجه به وضعیت صادرات قطعاً افزایش قیمت دلار می‌تواند در صادرات کالا تأثیر مثبتی داشته باشد، البته به شرطی که دولت بتواند قیمت‌ها را کنترل کند. در حال حاضر قیمت‌ها به صورت لجام گسیخته و روزانه افزایش پیدا می‌کند و التهابات کاذب در بازار حاکم می‌شود که این موضوع به هیچ عنوان زیبنده دولت تدبیر و امید و تیم اقتصادی دولت نیست. در این شرایط ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت کاملاً مشهود است.

 

این نماینده مجلس در خصوص راهکار پیشنهادی‌اش در کنترل بازار ارز گفت: راهکار این است که دولت برای نقدینگی که در اختیار مردم است برنامه داشته باشد، اما متاسفانه دولت برای جمع‌آوری این نقدینگی هیچ برنامه مدون و مشخصی ندارد و بیش از هزار هزار میلیارد نقدینگی در بازار تزریق شده است. این میزان نقدینگی، پول پر فشاری است که هر از چند گاهی در یک نقطه بحران‌آفرینی می‌کند. این بحران چندی قبل در بخش سکه بود، الان در بخش ارز است و اگر به مسکن منتقل شود قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند، اگر هم وارد بورس شود در بورس التهاب ایجاد خواهد کرد. با این حساب تیم اقتصادی دولت باید برای نقدینگی سرگردانی که در اختیار مردم است چاره‌اندیشی کند.

 

حسن‌پور با اشاره به پیشنهاد بانک مرکزی که به جلوگیری از افزایش قیمت ارز منجر می‌شود، اظهار داشت: در چند روز گذشته بانک مرکزی بسته‌ای پیشنهادی ارائه کرد تا بانک‌ها بتوانند بخشی از این پول را با حاشیه سود ۲۰ درصد جذب کنند. عملاً و علیرغم اینکه رسماً اعلام می‌شود، برخی از بانک‌ها سود بانکی ۲۰ درصد را ذیل طرح‌هایی اعلام کرده و پرداخت می‌کنند.

 

گفتنی است در روزهای اخیر با مجوز بانک مرکزی برخی از بانک‌ها اقدام به پیشنهاد طرح‌هایی برای ارائه سود ۲۰ درصد به سپرده‌گذاران کردند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------