آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

غلامعلی جعفرزاده: دلار باید تک نرخی شود/ هیچ دولتی جرات نکرد که ارز را آزاد کند



اخبار,اخبار اقتصادی,غلامعلی جعفرزاده

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ اظهارداشت: ارز جاذبه های خود را دارد مخصوصا با سود سرشاری که برای خیلی‌ها ایجاد کرده است. بگیر و ببند و مالیات هم جواب نمی‌دهد. سیاست های اقتصادی باید درست شود و ما نمی‌توانیم یک عده را دستگیر کنیم چون ارز خرید و فروش می‌کنند.

غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نایب رئیس فراکسیون مستقلین در گفت و گو با خبرنگار اعتمادآنلاین با اشاره به آشفتگی بازار ارز، گفت: «مرگ یک بار شیون یک بار» اگر ما بتوانیم ارز را آزاد و تک نرخی کنیم این اقدام بسیار کار عاقلانه ای است. اما اتفاقی که در حال حاضر افتاده است این است که هیچ دولتی جرات این را پیدا نکرد که یک بار ارز را آزاد کند.

 

وی تصریح کرد: ما ارز را فنری نگه داشته ایم و هر بار که این فنر در می رود به بخشی آسیب می رساند و چه خوب است که ارز ما تک نرخی آزاد شود.

 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دولت یک بسته ارزی را ظاهرا به سمت مجلس روانه می کند و من نمی دانم که چقدر این بسته می تواند موفق باشد. اما من فکر می کنم حالا که رودخانه راه افتاده است، آب پشت سد تخلیه شود و نرخ ارز، تک نرخی آزاد شود. 

 

جعفرزاده در خصوص برخی احتمالات مبنی بر خرید کالاهای اساسی با ارز دولتی و آزاد شدن نرخ ارز، یادآور شد: با اینکه ما برخی از کالاها را دو نرخی بخریم به شدت مخالف هستم. این تجربه در کشور ما نشان داده که در این مورد هم فساد اتفاق می افتد و هم رانت.

 

وی در خصوص نرخ واقعی دلار اظهار بی اطلاعی کرد و اظهارداشت: بگذارید دلار در بازار آزاد نرخ واقعی خود را پیدا کند.

 

جعفرزاده در خصوص محتویات بسته ارزی دولت، گفت: سه موضوع در این بسته لحاظ شده است. یکی بحث نحوه خرید و فروش سکه است. دیگری نرخ سود بانکی است که ظاهرا از سود بانکی پایین پرهیز کرده است و تمایل به سود بانکی ۲۰ درصد دارد. فروش اوراق مشارکت با تضمین پرداخت سود یکساله نیز یکی دیگر از محتویات بسته ارزی دولت است.

 

وی ادامه داد: استنباط دولت از ارائه این بسته این است که می تواند جاذبه‌هایی را برای جمع آوری نقدینگی ایجاد کند و تصورش این است که با این اقدامات می تواند نقدینگی را جذب کند.

 

نایب رئیس فراکسیون مستقلین، تصریح کرد: همه ما می دانیم که ارز جاذبه های خود را دارد مخصوصا با سود سرشاری که برای خیلی ها ایجاد کرده است. بگیر و ببند و مالیات هم جواب نمی‌دهد. سیاست‌های اقتصادی باید درست شود و ما نمی توانیم یک عده را دستگیر کنیم چون ارز خرید و فروش می کنند. صراف کارش خرید و فروش ارز است. اما دولت باید بازار را به نحوی کنترل کند که سود منطقی ببرند. در مجموع به نظر نمی رسد که اقدامات آقایان جوابگو باشد.

 

جعفرزاده در پاسخ به اینکه آیا جامعه ظرفیت افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت ها را دارد، تاکید کرد: افزایش قیمت‌ها یک بار برای همیشه است و در کشور ارز قیمتش را پیدا می کند. از جنگ به بعد سعی کردیم که نرخ دلار در کشور کاذب باشد. در حال حاضر نرخ دلار کاذب است و فکر نکنید که دلار یک نرخ دارد. بلکه دلار ۵ تا ۶ نرخ دارد. در کانادا، امارات، روسیه ، عربستان و... یک نرخ است و این برای ما بسیار بد است. بنابراین باید به سمتی برویم که دلار را بتوانیم تک نرخی کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------