آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

قیمت نفت امسال صعودی می‌ماند



اخبار,اخبار اقتصادی,نفت

طبق یافته‌های نظرسنجی رویترز، پایبندی بالای اوپک به پیمان کاهش تولید، تقاضای مطلوب و اختلالات عرضه در خاورمیانه احتمالا میانگین قیمت نفت در سال میلادی جاری را به بالای ۶۷ دلار در هر بشکه می‌رساند.

به گزارش ایسنا، در نظرسنجی رویترز از ۳۸ اقتصاددان و تحلیلگر پیش‌بینی شد در سال ۲۰۱۸ میانگین قیمت نفت برنت ۶۷.۴۰ دلار خواهد بود که بیش از پنج درصد بالاتر از میانگین قیمت ۶۳.۹۷ دلار پیش‌بینی شده در نظرسنجی ماه پیش رویترز است. این بالاترین متوسط قیمت پیش‌بینی شده برای برنت از دسامبر سال ۲۰۱۵ به این طرف است.

 

تحلیلگران نفتی مورد نظرسنجی رویترز از اوت سال گذشته، هر ماه قیمت مورد پیش‌بینی خود را بالا برده اند.

 

به گفته راهول پریتیانی، مدیر شرکت CRISIL، با محدود شدن عرضه به بازار، موضع اوپک در خصوص کاهش تولید یک عامل کلیدی تاثیرگذار در قیمت‌ها به شمار می‌رود. بعلاوه انتظار می‌رود تقاضا برای نفت خام نیز در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مطلوب بماند. در حالی که انتظار می‌رود مجموع پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در طول سال بالا بماند، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد جهانی امسال و در سال ۲۰۱۹ نرخ رشد ۳.۹ درصد داشته باشد. در نتیجه انتظار می‌رود رشد تقاضا برای نفت در طول دو سال آینده مطلوب بماند.

 

اوپک و متحدانش برای مقابله با اشباع عرضه در بازار جهانی که به ریزش قیمت‌ها در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ منتهی شد، تولیدشان را از ابتدای سال ۲۰۱۷ محدود کردند. در نتیجه عرضه به بازار به تدریج محدود شد و نفت برنت به ۷۵.۴۷ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۶۹.۵۶ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت از نوامبر سال ۲۰۱۴ بود.

 

قیمت برنت از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون حدود ۱۱ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۱۲.۶ درصد رشد کرده است.

 

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند متوسط قیمت نفت سبک آمریکا امسال به ۶۳.۲۳ دلار در هر بشکه برسد که بالاتر از ۵۹.۸۵ دلار قیمت پیش‌بینی شده در نظرسنجی مارس است.

 

تولید نفت آمریکا بیش از یک چهارم از اواسط سال ۲۰۱۶ افزایش یافته و به بیش از ۱۰.۵۴ میلیون بشکه در روز رسیده و از تولید عربستان که حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز است پیش افتاده است. تنها روسیه اکنون تولید بیشتری دارد که به حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

 

با این حال تحلیلگران انتظار دارند تقاضا در آسیا که بزرگترین منطقه مصرف کننده نفت جهان است، با توسعه فعالیت پالایشگاه‌ها و همچنین راه اندازی پالایشگاه‌های جدید، به رکورد بالایی صعود کند.

 

به گفته تحلیلگران، تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و بحران اقتصادی در ونزوئلا نیز کمک خواهد کرد قیمت‌ها تا پایان سال بالا بمانند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------