آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

گوشی موبایل ارزان می شود



 

 

گوشی موبایل ارزان می شود

 

طبق مصوبه کمیسیون ماده یک آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، تعرفه ورودی گوشیموبایل از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافت.

 

حسن وفایی، دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نخستین نشست خبری خود، با اشاره به اینکه حضور مرتضوی به عنوان رییس این مرکز که مسئولیت اداری دیگری ندارد، می تواند منشأ برکات زیادی برای ستاد مرکزی باشد اظهار داشت: در همین چند وقت رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با عقبه حقوقی خود توانسته ساماندهی چشمگیری را در قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایجاد کند از این رو می توان امیدوار بود که زمینه حرکت های جدیدی از این دست در ستاد فراهم شود.

 

وفایی از به کارگیری گروه های تخصصی برای پیشبرد برنامه های قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و گفت: دولت پس استماع گزارش ستاد مرکزی، مهلت سه ماهه ای را برای تکمیل پیش نویس معین کرد تا مراحل قانونی این امر طی شده و در دستور کار قرار گیرد.

 

دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه در سال های گذشته مبارزه با قاچاق تنها محدود به داخل کشور می شد تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که مورد نظر ستاد است گسترش سطح مبارزه با قاچاق کالا تا خارج از مرزهای کشور است، بر این اساس در دستور کار داریم فرازی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب را که بر لزوم مبارزه با قاچاق از مبدأ تأکید دارد به منصه ظهور برسانیم.

 

وی از راه اندازی «کمیته دیپلماسی» خبر داد و اظهار داشت: این کمیته برای دخیل کردن سایر کشورهای همسایه برای مبارزه با قاچاق کالا و همچنین گسترش سطح مبارزه با قاچاق در خارج از مرزها راه اندازی شده که امیدواریم بتواند مطلوب ستاد را در عرصه مبارزه تأمین کند.

 

بحث اشراف اطلاعاتی در مبادی ورودی قاچاق از دیگر نکاتی بود که وفایی به آن اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: با همکاری کمیته تخصصی که هفته آینده نخستین جلسه آن برگزار می شود، بحث شناسایی سرشبکه باندهای قاچاق را در دستور کار قرار می دهیم به این معنا که اگر قرار است مبارزه ای صورت بگیرد با باندهای اصلی قاچاق باشد.

 

دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: با فعال شدن کمیته تخصصی ستاد و ادارات کل بین الملل و مشارکت های مردمی می توان توانایی صنف های مختلف را افزایش داد و تشکل های غیردولتی را به میدان مبارزه آورد.

 

وفایی در ادامه سخنان خود به مصوبه کمیسیون ماده یک آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات اشاره کرد و گفت: این کمیسیون پیشنهاد ستاد را مبنی بر اینکه تعرفه ورودی گوشی های موبایل از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد بازگردانده شود به تصویب رساند.

 

وی همچنین درباره وضعیت انحصار دخانیات سخنانی را ایراد و تصریح کرد: حق انحصار در عرصه دخانیات ۱۰ درصد بود و این در حالی بود که تولید مشارکتی و تولید داخل نیازهای کشور را تأمین می کرد تا اینکه به دلایلی حق انحصار به ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد و تولیدات داخلی و قانونی نیز با افت شدیدی رو به رو شد.

 

دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره بازگردانده شدن کالاهای مکشوفه به بازار داخلی اظهار داشت: کالاهای مکشوفه در صورتی که جز کالاهای ممنوعه نباشد طبق قانون در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می گیرد تا با توجه به قوانینی موجود بتوانند از کالاها در مجاری قانونی استفاده کنند، علاوه بر آن از ابتدای شکل گیری قوانین این امر مدنظر بود که در قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا این نقیصه نیز برطرف شود تا آنچه برای مردم و کشور مضر است امحا شده و از بین برود.

 

وی در ادامه به تشریح ارتباط قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و لایحه هدفمند کردن یارانه ها پرداخت و گفت: روز گذشته از مقامات مسئول شنیده شد که بخشی از ایرادات هدفمند کردن یارانه ها در قالب بسته حمایتی برطرف شده لذا قانون جامع ستاد مرکزی ارتباطی با طرح هدفمند کردن یارانه ها ندارد اما ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کمیته ای را برای بررسی آثار هدفمند کردن یارانه ها در چند کالای هدف و ارتباط آن با قاچاق راه اندازی کرده که گزارش تکمیلی آن تا دو هفته آینده به رییس جمهوری ارائه می شود.

 

دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این پرسش که آیا هدفمند شدن یارانه ها میزان قاچاق را در کشور افزایش می دهد یا خیر گفت: میزان قاچاق به اندازه زیادی افزایش نمی یابد زیرا زمانی که به عنوان مثال قیمت سوخت متعادل و واقعی شود، عملاً قاچاق دیگر سودی نخواهد داشت و میزان قاچاق نیز افزایش پیدا نمی کند.

 

وفایی در ادامه سخنان خود به بحث شناسایی یا شناسنامه دار کردن انبارهای کالا اشاره کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از فعالیت هایی که قرار است در راستای طرح هدفمند کردن یارانه ها اجرا شود شناسنامه دار کردن انبارها است به گونه ای که امکان موجودی گیری از انبارها به راحتی امکان پذیر باشد.

 

تشریح عملکرد شش ماهه نخست امسال پرسش یکی از خبرنگاران از وفایی بود که وی در این باره تصریح کرد: بر اساس روال موجود ستاد دستورالعمل مشخصی را در قالب کتابچه های اجرایی به دستگاه ها ابلاغ کرده است، بر همین اساس نیز ستاد تلاش می کند سیاست گذاری ها را مورد بررسی قرار داده تا دستورالعمل صادره بهترین وجه را داشته باشد.

 

وی ادامه داد: در آخرین آماری که متعلق به استان هرمزگان است ۲۷ درصد کاهش مصرف فرآورده های سوختی اعلام شده که می تواند به معنای کاهش قاچاق سوخت باشد از طرفی طبق بررسی های صورت گرفته فرآورده های سوختی در سال ۸۴ حدود ۳/۳ میلیارد دلار صادرات داشته که در حال حاضر به حدود ۱۰ میلیارد رسیده که به معنای افزایش و انتقال حجم قاچاق فرآورده های سوختی است و چنانچه بتوانیم این امر را تبدیل به یک فرصت کنیم می توانیم برکات زیادی را از این رهگذر عاید کشور کنیم.

 

پرسش یکی از خبرنگاران درباره چگونگی برخورد با دانه درشت ها بود که دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ گفت: قدرت های مافیایی عقبه قدرتی ناپیدای اقتصادی دارند که نمونه آن در بحث شهرام جزایری دیده شد.

 

وی با تأکید بر اینکه همه دانه درشت ها یک تیم حقوقی فوق العاده قوی را به همراه خود دارند، ادامه داد: برخورد با این قبیل باندها پیچیدگی خاص خودش را دارد، در بسیاری از موارد قاضی پرونده می داند که فرد مجرم است اما توان اثبات آن را ندارد، در حال حاضر پرونده های عدیده ای وجود دارد که می بینیم فردی واردات گسترده ای دارد زمانی که پیگیری می کنیم به این نتیجه می رسیم که او یک کپرنشین در محروم ترین نقطه کشور است از همین رو می توان گفت دانه درشت ها بسیار دقیق کار می کنند.

 

دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از راه های مبارزه با دانه درشت ها را اجرای قانون پول شویی برشمرد و افزود: این قانون به مرحله تصویب رسیده اما هنوز درست اجرایی نشده است.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در قانون جامع مورد دقت قرار گرفته است مسئله کارت بازرگانی است به این ترتیب که طبق قانون چه کسی می تواند کارت بازرگانی را دریافت کند زیرا دانه درشت ها از این نفع بسیاری را عاید خود می کنند.

 

وفایی در پاسخ به این پرسش که اگر قانون پولشویی به تصویب رسیده پس چرا اجرایی نمی شود و آیا دست های پنهانی برای ممانعت از اجرایی شدن این قانون در کار است گفت: این دست های پنهانی بعضاً در ایران نیستند از طرفی مبارزه ما ناظر بر حوزه داخلی بوده و چنانچه مبارزات مرزی را گسترش دهیم می توانیم بسیاری از کارشکنی ها را از بین ببریم.

 

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر این که هدف اصلی ما اجرای مصوبات است اظهار داشت: امنیت اقتصادی و امنیت اجتماعی یکی از مواردی است که باید در استان هایی که با پدیده قاچاق رو به رو هستند وجود داشته باشد به این معنی که نمی توان مثلاً در کردستان به بهانه مبارزه با قاچاق امنیت استان را از بین برد بلکه باید با بررسی های خاص نسبت به حذف این پدیده اقدام کرد./ خبر آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------