در فصل گرما صادرات متوقف خواهد شد؟



اخبار,اخباراقتصادی,در فصل گرما صادرات متوقف خواهد شد

 

به نظر می‌رسد در صورت تشریک مساعی بین صنایع برق و نفت کشور به دلیل برقراری تراز انرژی مورد نیاز در تابستان 94 وزارت نیرو اقدام به لغو صادرات برق کند. این نظری است که کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس بر اساس تولید و مصرف برق کشور ارایه می دهند.

 

بررسی صادرات و واردات برق در سال گذشته نشان می دهد میزان صادارت برق در این سال حدود 9.9 میلیون مگاوات ساعت بوده که درصد رشد آن نسبت به سال 1392 منفی 14.1 درصد بوده است. میزان واردات برق در سال 1393 نیز به 3.7 میلیون مگاوات ساعت رسید که نسبت به سال 1392 رشد 1.7 درصدی داشته است.

 

همچنین کشورهای ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، نخجوان، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق از مبادی دریافت برون مرزی برق بوده‌اند. دیدگاه‌های مخالف صادارت برق حاکی از آن است که صادرات برق 2 میلیارد و 700 میلیون دلار درآمد کشور را هدر داده است و صدور گاز درآمد بیشتری نسبت به صادرات برق ایجاد می‌کند اما موافقان صادرات برق معتقدند که صادرات برق محدودیت صادرات گاز را ندارد و با افزایش صادرات برق، ایران قطب انرژی منطقه خواهد شد.

 

صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی می‌تواند جایگزین خوبی برای صادرات نفت نیز باشد. با توجه به قابلیت‌های موجود در آینده باارهای صادراتی خدمات فنی، مهندسی و صنعتی ایران، در بخش انرژی جهش مطلوبی پیش بینی می‌شود. سطح صنعت برق ایران در بالاترین رتبه نسبت به سایر کشورهای منطقه قرار دارد و در این حوزه بخش خصوصی با حداکثر توان علاوه بر مرتفع کردن نیازهای داخلی کشور به تامین نیازهای خارجی برخی کشورها نظیر عمان، عراق و اتیوپی پرداخته است. در خصوص مهندسی، نصب و راه‌اندازی، بخش خصوصی توانسته علاوه بر بازار داخل در خارج از کشور نیز توانمند ظاهر شود. برای مثال طی سال گذشته کابل 230 کیلوولتی که بسیار مورد نیاز بخش برق تهران بود و سابقا کاملا از طریق واردات تامین می‌شد با دانش فنی ایرانی در داخل کشور بومی سازی شد و هم اکنون از این نوع در بخش برق استفاده می‌شود. در مورد احداث نیروگاه نیز شرکت مپنا با انتقال فناوری زیمنس، ساخت نیروگاه ها را تا سطح 85 درصد بومی سازی کرده است به طوری که در حال حاضر ایران جزو 6 کشور تولیدکننده نیروگاه گاز یجهان است و با تغییرات پلتفورم نیروگاه با ظرفیت 159 مگاوات به ساخت این نوع نیروگاه در کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌پردازد.

 

 

اخبار اقتصادی - راه مردم

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------