سرنوشت بازار مسکن پس از تحریم(+جدول)



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

عده ای از کارشناسان معتقدند بازار مسکن نمی تواند تحت تاثیر مذاکرات هسته ای قرار بگیرد عده ای دیگر بر این اعتقادند در حالی که مسکن وارد سومین سال رکود شده است، بحث توافق می تواند این بازار را از رکود نجات دهد.

بازار مسکن از حوزه های اقتصادی است که کمترین تاثیرپذیری را از رویداد سیاسی- اقتصادی توافق در مذاکرات هسته ای دارد و به گفته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که در راس این حوزه قرار دارد؛ مسکن یک بازار و حوزه محلی است. مسکن کالای وارداتی نیست و مهم ترین عامل نوسان قیمت در این بازار براساس رفتار متقاضیان و عرضه کنندگان است و عرضه و تقاضا نرخ را تعیین می کند.

از سویی دیگر تمام مواد اولیه آن یعنی مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می شود مگر مصالح لوکس؛ بنابراین این بازار به طور مستقیم وابستگی به نرخ ارز ندارد مگر اینکه موج نوسانات در بازار ارز بالا رود و نقدینگی ها سمت و سوی خود را تغییر دهند البته بازار مسکن همواره بازار سنتی و محبوب سرمایه داران برای کسب ارزش افزوده بوده است به خصوص در دولت های نهم و دهم.

اما کارشناسان برای دوره پسا تحریم مسکن سناریوهایی را مطرح کرده اند، عده ای از کارشناسان معتقدند؛ دوره رکود در تمام حوزه ها از جمله بازار مسکن روزهای پایانی خود را می گذارند و رفتارهای هیجانی احتمال افزایش معاملات در بازار مسکن را افزایش می دهد و همواره افزایش تقاضا افزایش قیمت را به دنبال دارد.

اما عده ای دیگر از کارشناسان معتقدند این بازار نمی تواند تحت تاثیر مذاکرات هسته ای قرار بگیرد و اگر هم تاثیری داشته باشد، نسبت به سایر حوزه ها در مدت زمان بیشتری تاثیر خود را نشان می دهد. تحلیل برخی از کارشناسان هم مبنی بر این است که اگر پس از لغو تحریم ها نرخ ارز روند کاهشی و ریزشی داشته باشد، نقدینگی ها از این بازار خارج و به سمت بازار رقیب یعنی مسکن هدایت می شود. در این حالت اگر عرضه همزمان با تقاضا رشد پیدا نکند بازهم قیمت مسکن بالا می کشد.

کارشناسان معتقدند در حالی که مسکن وارد سومین سال رکود شده است، بحث توافق می تواند این بازار را از رکود نجات دهد و راهکار برقراری ثبات قیمت در این بازار این است که حمایت های دولت در کفه عرضه سنگینی کند و انبوهسازان را برای تولید تشویق کند تا به اندازه تقاضا عرضه وجود داشته باشد.

در طول بیش از دو سال گذشته قیمت مسکن نسبت به یک دهه اخیر بیشترین دوره ثبات قیمت ها را گذراند و در حال حاضر هم از مهم ترین ماموریت تیم مسکنی وزیر راه و شهرسازی حفط این روند ثبات قیمت ها است.

در جدول زیر قیمت واحدهای مسکونی در محله های مختلف پایتخت در بازار حال حاضر آمده است:  

 

متراژ

محدوده 

قیمت (تومان)

67 متر

اتوبان محلاتی

174 میلیون

170 متر

پاسداران

2 میلیارد

100 متر

تهرانسر ، گلها

300 میلیون

68 متر

نبرد

160 میلیون 

70 متر

دروس

560 میلیون 

80 متر

غرب دریاچه چیتگر

344 میلیون

113 متر

شهران

565 میلیون

120 متر

دروازه شمیران ، میدان شهدا 

456 میلیون

120متر

مطهری ، لارستان

720 میلیون

96 متر

سهروردی ، هویزه

700 میلیون

78 متر

خاوران

195 میلیون

 

اخبار اقتصادی- ایلنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------