رضایی:یارانه نقدی باید 110 هزارتومان شود/یارانه درآمدی را من دوسال پیش به احمدی نژاد پیشنهاد دادم



رضایی:یارانه نقدی باید 110 هزارتومان شود/یارانه درآمدی را من دوسال پیش به احمدی نژاد پیشنهاد دادم

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : « یارانه های تورمی » یا همان سکه های داغ در علم اقتصاد تورم زاست و مناسبترین جایگزین آن « یارانه های درآمدی » است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در شبکه دو سیما و برنامه نگاه 2 صحبت می کرد با بیان این مطلب افزود : یارانه نه تنها نباید قطع شود بلکه باید اضافه هم بشود و در شرایط امروز با توجه به کاهش قدرت خرید مردم باید یارانه ها از 45 هزار تومان به 110 هزار تومان برای هر نفر افزایش یابد.

محسن رضایی تصریح کرد : « یارانه درآمدی » ابتدا به حساب مردم واریز می شود تا اطمینان ایجاد شود و بعد با هدایت این سرمایه به سمت تولید و با رونق دادن به اشتغال و تولید دوباره با سود بیشتر به مردم می رسد .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال مجری برنامه که آیا این طرح قابلیت اجرا دارد یا بیشتر یک ایده است ؟ پاسخ داد : این یک شعار نیست و یک طرح محاسبه شده و قابل اجرا و عملیاتی است که من آن را دو سال پیش به آقای احمدی نژاد نیز پیشنهاد دادم . در این طرح یارانه ها با رونق دادن به تولید و اشتغال با سود بیشتر به مردم می رسد و به این ترتیب میزان یارانه افراد و خانواده نیز افزایش می یابد و در واقع یارانه جنبه تولیدی و درآمدی پیدا می کند .در این برنامه تلویزیونی که به اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز ایران 1404 اختصاص داشت محسن رضایی، اقتصاد مقاومتی را یک الگو و سبک و گفتمان اقتصادی و مدیریتی معرفی کرد که می خواهد موانع پیش روی اقتصاد را کنار زده و از دل تهدیداتی چون تحریم های ظالمانه و سوء مدیریت ها فرصت جهش در درآمد خانوار و درآمد ملی را فراهم آورد .

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد : منظور از اقتصاد مقاومتی ریاضت دادن به مردم نیست ، در اقتصاد ریاضتی از مردم مالیات بیشتر اخذ شده و خدمات دولتی همچون بهداشت و درمان و موارد مشابه کاهش می یابد ، مانند وضعیتی که الان در کشور یونان وجود دارد یا اسپانیا در آستانه آن است که با مخالفت های مردمی گسترده هم مواجه است . البته دشمنان می خواهند ما را در این مسیر قرار دهند ولی اقتصاد مقاومتی افزایش درآمد سرانه مردم را در نظر داشته و ریاضتی نیست .

رضایی افزود : تحریم ها برای مقابله و عکس العمل در برابر سند چشم انداز و پیشرفت ایران طراحی شده است و مقام معظم رهبری هم پیش از این گفته اند با پیگیری سند چشم انداز حتماً باید منتظر عکس العمل طرف مقابل باشیم .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت افزود : در دو راهی حرکت به سمت پیشرفت و مواجه شدن با عکس العمل دشمنان و بی توجهی به آینده کشور و زندگی مردم ، ایران اسلامی حرکت به سمت پیشرفت و ایستادگی مقابل فشارها را انتخاب کرده است .

محسن رضایی درباره مشکلات اقتصادی موجود همچون تورم و بیکاری گفت : در این خصوص هم تحریم ها موثر بوده است و هم سوء مدیریت .

وی افزود : باید تلاش می کردیم که تحریم نشویم یا اگر هم تحریم صورت گرفت باید مانع از همراهی روسیه و چین با آن می شدیم ، اما حال که چنین نشده است باید با پیش بینی ، قدرت عکس العمل خود را بالا ببریم که این خود یک اصل در اقتصاد مقاومتی است .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد : گاه مشاهده می شود اخراج کارمندان و کارگران بخشی از اقتصاد مقاومتی معرفی می شود ، اما اگر چنین گفته شود ظلم به نظام و سوء استفاده از تدابیر رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی است ، چون الزام اول اقتصاد مقاومتی مردمی شدن اقتصاد است ، یعنی این وضع که از جمعیت 75 میلیون نفری ما از کار یک نفر سه نفر بهره می برند حتماً باید تغییر کند .

وی افزود : بر مبنای سند چشم انداز امروز از هر 6 نفر باید 2 نفر شاغل باشند و درآمد سرانه باید بالای 15 هزار دلار می بود ، اما حال به عقب ماندگی ها تحریم هم اضافه شده ، لذا امکان کار و تولید باید بیش از پیش برای همه فراهم آید و درگیر شدن با کار و تولید از درون خانواده ها آغاز شود و حتی خانم ها در خانه هم امکان روزی چند ساعت کار را داشته باشند و برنامه ها به گونه ای طراحی شود که مردم با درگیر شدن در اقتصاد وضع اقتصادی خود و کشور را بهبود بخشند .

محسن رضایی اظهار داشت : موضوع بعدی صرفه جویی است ، در ریاضت کمتر از نیاز مصرف می شود اما در صرفه جویی بیش از نیاز نباید مصرف کرد و از اسراف و فساد نیز جلوگیری به عمل می آید .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد : برای تحقق اقتصاد مقاومتی نباید همه توپ ها را به زمین دولت فرستاد ، کما اینکه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر اساس محورهای کلیدی که مقام معظم رهبری تعیین فرموده اند در مجمع تنظیم شده برای ایشان ارسال می گردد و اگر مورد تایید ایشان قرار گرفت به قوای سه گانه ابلاغ می شود ، اما قبل آن دولت و مجلس می توانند با کمک هم مشکلات را حل کرده و در این راستا راهکار ارائه کنند .

رضایی افزود : دولت و مجلس تابحال اقداماتی انجام داده اند که خوب بوده ولی کافی نبوده و باید به این اقدامات سرعت بدهند تا فشارها از مردم با غیرت ما برداشته شود . هر چند مردم ما صبور هستند ولی دولت و مجلس هم بهتر است که سریعتر طرح ها را عملیاتی کنند .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این برنامه تلویزیونی با اشاره به این که 40 سال است تورم وارد اقتصاد ایران شده گفت : تورم را یکبار برای همیشه باید حل کرد و راه این کار توجه به منشاء های تورم است .

وی افزود : یک منشاء مهم تورم نقدینگی است که وقتی بزرگ شود در حالیکه تولید رشد نمی کند تعادل بر هم می خورد ، لذا نقدینگی باید به جای تبدیل شدن به دارایی و ثروت کاغذی و غیر واقعی به سمت تولید هدایت شود .

رضایی خاطر نشان کرد : موضوع مهم دیگر باز کردن قفل و چسبندگی ریال و دلار است . وی خاطر نشان کرد : در زمان دولت آقای هاشمی که موعد بدهی های خارجی کوتاه مدت سر رسید و تورم به 35 تا 40 درصد رسید ، معلوم شد باید رابطه دلار و ریال را کاهش دهیم . چون در داخل کشور می شود ریال ما تعیین کننده قیمت دلار باشد ، مشروط به اینکه نسبت به تولید ، صنعت ، کشاورزی ، بهره وری و گسترش اشتغال اهتمام جدی کنیم ، آن وقت ریال می تواند بر دلار تاثیر گذار باشد .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد : اگر به چشم انداز عمل شده بود امروز باید تورم حدود 4 درصد داشتیم و اگر دشمنان اقتصاد را نقطه ضعف ما نمی دیدند شاید تحریم هم نمی شدیم .

وی خاطر نشان کرد : الان هم انشاء ... تحریم ها خنثی می شود و با پیشرفت ملت ایران دشمنان خواهند فهمید که مرتکب اشتباه شده اند .

سه محور برای وحدت

در ادامه این برنامه مجری درباره ضرورت حفظ و تقویت وحدت در جامعه در شرایط کنونی سوال کرد و دکتر رضایی پاسخ داد : سرمایه و حزب اصلی ما از ابتدای انقلاب و دوران دفاع مقدس وحدت بوده است ، حال که مورد تحریم قرار گرفته ایم نیز هر چه بیشتر به وحدت نیاز داریم .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت افزود : البته معنای وحدت حرف نزدن یا نامه ننوشتن روسای قوا و دیگران به یکدیگر نیست ، ولی این کارها باید وحدت آمیز بوده و آرامش جامعه را بر هم نزند .وی افزود : نقد و سوال مقامات می تواند برادرانه ، مسئولانه و بدون چالش باشد و وحدت باید پویا و دینامیک باشد و نه استاتیک و خشک و بی روح .

دکتر محسن رضایی تاکید کرد : هدایت نارضایتی مردم به سمت نظام اصلاً درست و پذیرفتنی نیست و هر مسئولی در دولت یا مجلس و دیگر نهادها اگر مرتکب اشتباه شده باید بگوید من اشتباه کردم .

وی افزود : نظام سیاست های کلی و سند چشم انداز و اصل 44 و موارد دیگر را آماده کرده ، حال اگر کسانی به آنها عمل نکرده اند باید مردانه و شفاف بگویند اشتباه کردیم .محسن رضایی افزود : نامه نوشتن مسئولان به یکدیگر ایراد ندارد اما نه به این صورت که آرامش جامعه را بر هم زده و موجب خوشحالی دشمن شود .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد : برای وحدت محور لازم است و بهترین محور رهبری است ، آنچه ایشان ابلاغ می کنند نتیجه کار وسیع کارشناسی و رفت و برگشت ایده هاست و بهترین مبنای وحدت شخص ایشان و برنامه های ابلاغی شان است .

وی افزود : محور دوم در وحدت گفت و گو و تحمل پذیری است و دوری از تهمت و اتهام زنی ، تا فضای گفت و گو و تعامل شکل بگیرد ، چون اگر تحمل پذیری باشد آن وقت اختلاف نظر خود حسن خواهد بود .

رضایی محور سوم برای وحدت در جامعه را اخلاق معرفی کرد و گفت : متاسفانه اخلاق در جامعه ما از محیط خانواده تا خیابان و تا سطح سیاست آسیب هایی دیده و لازم است دولتمردان ما اخلاق زندگی را به سیاست برگردانند . چون اخلاق سیاسی و امنیتی خوب است اما برای مقابله با دشمن .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود : اخلاق سیاسی و امنیتی کاربرد خود را دارد ولی اخلاق زندگی هم باید وارد سیاست شود و دولتمردان و نمایندگان مجلس و اعضاء مجمع و همه نهادها باید اخلاق زندگی ، محبت و اعتماد را دریابند ، مخصوصاً در شرایطی که دشمنان می خواهند جلو همبستگی و پیشرفت ملت ما را بگیرند . از این رو در جمهوری اسلامی ایران مهمترین ویژگی مان باید اخلاق ما باشد ./شاخص آنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------