اما و اگرهاي بازار طلا!



توافق يا عدم توافق بر سر سياست‌هاي مالياتي ايالات متحده، پارامتر تاثيرگذار

اما و اگرهاي بازار طلا

بازارهاي جهان، آماده موج جديد صعودي شدن قيمت‌ها در سه ماه ابتدايي 2013

 همواره از طلا به عنوان فلزي گرانبها و پرسود در بازارها نام مي‌برند، در گزارش كوتاه زير قصد بر اين است به تغييرات قيمت طلا و دلايل اين نوسان در بازارهاي جهاني به صورت خلاصه بپردازيم.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

براي سرمايه‌گذاران بازارهاي جهاني در شرايط كنوني تغييرات قيمت طلا بسيار مهم است زيرا به باور آنان، سرمايه‌گذاري روي اين فلز مي‌تواند دورنماي بازارها را تعيين كند و چشم انداز جديدي پيش روي آنها قرار خواهد داد. در اين ميان دلايل متعددي براي افت و خيز قيمت‌ها بيان شده كه مي‌توان اين عوامل را به بخش‌هاي زير تقسيم كرد:

1- يكي از مهم‌‌ترين دلايل تغييرات قيمت طلا در بازارهاي جهاني مساله معروف «صخره مالياتي» به معناي افزايش ماليات‌ها و كاهش هزينه‌ها است كه از روز جمعه هفته گذشته تا به امروز با گمانه‌زني‌هاي زيادي همراه بوده است؛ براساس گفته تحليلگران، در حالي باراك اوباما همچنان به اجراي طرح موردنظر خود مبني بر افزايش ماليات‌ها و كاهش هزينه‌هاي دولتي به منظور جبران كسري بودجه اصرار دارد كه نمايندگان كنگره معتقدند دولت براي خروج از ركود و افزايش نرخ تورم بايد راهكارهاي اساسي ديگري اتخاذ كند. البته قوانين فعلي درباره نگه داشتن ماليات در سطوح پايين تا پايان ماه دسامبر 2012 دوام خواهد داشت و اگر قرار باشد تغييراتي پيرامون سياست‌هاي مالياتي در ايالات متحده صورت گيرد اجراي آن به ژانويه 2013 موكول مي‌شود. به همين دليل دولتمردان ايالات متحده تا كريسمس براي رسيدن به توافق مهلت دارند؛ از منظر كارشناسان اين پيش فرض وجود دارد كه همه شرايط براي توافق مهيا است و در نهايت ممكن است همچنان كه ناظران گفته اند همه اين رايزني‌ها به توافق بينجامد. در اين ميان تغييرات قيمت طلا همگام با افزايش توافق‌ها مي‌تواند نوسان رو به بالايي را تجربه كند اين در شرايطي است كه به عدم توافق، وضعيت نگران كننده اي پيش روي كل اقتصاد جهان قرار خواهد دهد.

2- دومين مساله اي كه در شرايط فعلي اغلب بازارهاي كالايي به خصوص تغييرات قيمت طلا به تناسب تغييرات شاخص يورو در برابر دلار را تحت تاثير قرار داده موضوع بحران بدهي‌ها در منطقه يورو است؛ براساس گفته كارشناسان در شرايط كنوني همه نگاه‌ها معطوف به توافقات گروه تروييكا پيرامون ادامه مهلت بر سر بازپرداخت وام‌هاي اعطايي يونان به بانك مركزي اتحاديه اروپا است. استراتژي‌ها در قبال يونان براي حل موضوع بدهي‌ها در حالي ادامه دارد كه همچنان اختلافات زيادي بين اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول (IMF) وجود دارد زيرا به نظر هر يك از اين نهادها در شرايط فعلي راهكار متفاوتي براي حل بحران بدهي‌ها در يونان مطرح مي‌شود.

در اين ميان آلمان يكي از مخالفان اعطاي كمك بيشتر به يونان است و ساير كشورهاي منطقه يورو همچون فرانسه، اسپانيا، ايتاليا هر يك با مشكلات عديده ديگري همچون نبود رشد اقتصادي، افزايش ميزان نرخ تورم، افزايش كسري بودجه، مشكلات ريشه اي در حوزه بانكداري به تبع از افزايش دامنه بحران بدهي‌ها رو به رو هستند كه در نهايت شرايط مبهمي پيش روي سرمايه‌گذاران قرار داده اند. تحليلگران بر اين باورند به دليل نبود استراتژي واحد و منسجم و باقي ماندن اختلاف نظرها پيرامون راهكار منطقي و درست، اقتصاد جهان همچنان كه هفته نامه «اكونوميست» نيز مطرح كرده در انتظار بمبي است كه اين بمب همان بحران بدهي منطقه يورو و مشكلات فرانسه است. براساس آنچه گفته شد تغييرات قيمت طلا به تناسب نوسان يورو مي‌تواند متفاوت باشد و خريد بيشتر صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري از طلا به عنوان بازدارنده تورم و نگه دارنده ارزش دارايي‌هاي آنان مي‌تواند اهرمي براي افزايش استفاده از طلا باشد. 3- سياست‌هاي اقتصادي در چين و هند به عنوان بزرگترين متقاضيان طلا در بازارهاي جهاني از ديگر فاكتورهاي تغيير دهنده بازارهاي جهاني است. 

برگزاري كنگره تعيين رهبران جديد و انتقال قدرت در چين از مهم‌‌ترين اتفاقاتي بوده كه مي‌تواند سياست‌هاي جديدي پيش روي اقتصاد اين كشور طي 5 تا 10 سال آينده قرار دهد. افزايش خريد طلا توسط اين كشور متناسب با باقي ماندن حضور بانك‌هاي مركزي جهان به عنوان يكي از خريداران پرو پاقرص اين فلز براساس تازه ترين گزارش شوراي جهاني طلا نشان مي‌دهد همچنان تمايل دولت‌ها به استفاده از طلا به عنوان ذخيره مطمئن رو به فزوني است. برگزاري جشنواره‌هاي ملي در چين و جشنواره‌هاي فصلي و مذهبي در هند همچون جشنواره ديوالي طي چهار ماه پاياني هر سال ميلادي سطح تقاضاي طلا در جهان را با تغييرات جديدي مواجه مي‌كند. در اين ميان علاوه بر هند و چين، سياست‌هاي انبساطي ژاپن به عنوان يكي ديگر از خريداران طلا در آسيا و تاكيد بر نگه داشتن سياست‌هاي تسهيل پولي به منظور رونق اقتصادي توانسته الگوي صعودي تازه اي براي طلا پيش روي تحليلگران قرار دهد.

4- اما يكي از موضوعاتي كه بيشتر به عنوان يكي از پارامترهاي خارج از بازار از آن نام برده مي‌شود مساله افزايش تنش‌ها در خاورميانه است؛ اخبار مربوط به حملات تازه هوايي رژيم اشغالگر فلسطين در نوار غزه، ادامه درگيري‌ها و افزايش آن در سوريه و از سويي گمانه زني‌ها بر سر تداوم تنش‌ها در منطقه خاورميانه به عنوان يكي از مكان‌هاي استراتژيك و منبع انرژي جهان از عناصر تاثيرگذاري است كه مي‌تواند بازارهاي مالي و كالايي جهان را آماده هر گونه تغيير در مسير كنوني دادوستدهايشان كند؛ برخي بر اين باورند اين اتفاقات شرايط براي استفاده از طلا به عنوان يك فلز امن و جايگزين را جدي تر خواهد كرد.

اگر چه براي تغييرات قيمت طلا تنها به همين موارد نبايد بسنده شود اما در نهايت بايد گفت سياست‌هاي پولي بانك‌هاي مركزي جهان همچون سياست تسهيل پولي معروف به QE3 فدرال رزرو، انتشار داده‌هاي اقتصادي ايالات متحده و منطقه يورو و مسائل ژئوپلتيك از عواملي است كه مي‌تواند تغييرات قيمت طلا چه به صورت كاهشي يا افزايشي را توجيه كند؛ تغييرات طلا طي يكسال گذشته نشان مي‌دهد اين افت و خيزها در سال گذشته ممكن است در سال جديد ميلادي نيز تكرار شود اما به نظر مي‌رسد اگر قيمت طلا به سطح يك هزار و 800 دلار به ازاي هر اونس برسد چه بسا معاملات اين كالا شاهد دور ديگري از صعودي شدن قيمت‌ها باشد. البته امكان اينكه طلا دوباره به سطح يك هزار و 525 دلار به ازاي هر اونس نيز برسد وجود دارد. در هر صورت رسيدن به شرايط صعودي يا نزولي قيمت‌ها طي سه ماه ابتدايي سال جاري ميلادي به تصميم گيري‌ها در اقتصاد ايالات متحده بستگي دارد./دنیای اقتصاد

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------