آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم

عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، درباره لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفت: در خصوص تعطیلات پایان هفته…

اختلاف قیمت کالاهای اساسی دربازار بازار سیاه روغن نباتی .../



بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد هنوز مقاومت قيمتي وجود دارد

اختلاف قیمت کالاهای اساسی دربازار

یکی از خرده فروشان کالا در سطح شهر تهران می‌گوید مأموران تعزیرات به واحد صنفی او مراجعه کرده و از او خواسته‌اند که برنج هندی را به قیمت ۲۸۰۰ تومان بفروشد و او فاکتوری ارائه کرده است مبنی بر اینکه برنج هندی را به قیمت ۳۴۰۰ تومان خریداری کرده و به قیمت ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان عرضه می‌کند اما ماموران تعزیرات پافشاری کرده‌اند که یا باید به این قیمت بفروشد و یا نباید چنین کالایی را عرضه کند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

اخبار اقتصادی - پس ازنوسان والتهابات قیمت ارز که ازماههای گذشته آغازشد وتاثیر مستقیم وشدیدی روی قیمت کالاها گذاشت،هرروزشاهد افزایش قیمت کالاها دربازارهستیم.

این درحالی است که وجود قیمتهای مختلف واختلاف قیمت درکالاهای اساسی به معضلی برای مردم تبدیل شده است.اما دراین میان روزگذشته وزیرصنعت،معدن وتجارت ازشرایط مطلوب بازارخبرداده وبه مردم اطمینان خاطر داده است که مشکلی ازبابت ذخیره کالاهای اساسی نداریم واین کالاها به وفوردربازاروجود دارد. غضنفری با اشاره به کاهش قیمت دلار گفته است، در یک فاصله زمانی، افت نرخ دلار تاثیرش را بر بازار خواهد گذاشت و قطعا شاهد کاهش قیمت کالاها خواهیم بود.

جالب اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت شرایط بازار را رو به بهبودی دانسته و با اشاره به طرح مجلس مبنی بر توزیع کالای کوپني برای اقشاری از جامعه، خاطر نشان کرد: با توجه به تدابیر اندیشیده شده و میزان ذخایر کالاهای اساسی، نیازی به اعمال سیاستهای سختگیرانه تری نیست و شاهد عادی شدن شرایط بازار هستیم.

بی‌ثباتی قیمت کالاهای اساسی در بازار

با توجه به اینکه این روزها افزایش قیمت‌ها به یک پدیده عادی تبدیل شده است، هر روز که برای خرید کالایی به خرده فروشی‌های سطح شهر مراجعه می‌کنیم با قیمت‌های جدید روبه‌رو می‌شویم و حتی فروشندگان این کالاها هم اعلام می‌کنند که در هر نوبتی که اقدام به خرید کالا می‌کنند با افزایش قیمت ۳۰ تا ۵۰ درصدی مواجه می‌شوند. فارس درگزارشی ازخرده فروشی های سطح شهرتهران نوشت: فروشندگان اذعان می‌کنند در بسیاری از کالاها قیمت مصوبی وجود ندارد یا حتی اگر قیمتی هم از سوی دولت و تعزیرات مشخص شده باشد با این قیمت‌ها نمی‌توان کالا را خرید و عرضه کرد. گزارش فارس حاکی از اختلاف قیمت‌ها در واحدهای خرده فروشی تهران است به‌طوری که قیمت روغن نباتی در حلب ۵ کیلویی بین ۱۷ تا ۲۵ هزار تومان عرضه می شود.

سختگیری‌های قيمتي تعزیرات برای برنج هندی

یکی از خرده فروشان کالا در سطح شهر تهران می‌گوید مأموران تعزیرات به واحد صنفی او مراجعه کرده و از او خواسته‌اند که برنج هندی را به قیمت ۲۸۰۰ تومان بفروشد و او فاکتوری ارائه کرده است مبنی بر اینکه برنج هندی را به قیمت ۳۴۰۰ تومان خریداری کرده و به قیمت ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان عرضه می‌کند اما ماموران تعزیرات پافشاری کرده‌اند که یا باید به این قیمت بفروشد و یا نباید چنین کالایی را عرضه کند.

بازار سیاه روغن نباتی حلب ۵ کیلویی

از او در خصوص افزایش قيمت روغن‌نباتی سوال می‌کنم، پاسخ می‌دهد: روغن ۵ کیلویی در بازار نایاب است و نمی‌توان با قیمت مصوب آن را تهیه کرد. او همچنین می‌گوید که قیمت تهیه شده برای روغن ۵ کیلویی ۱۷ هزار تومان است اما بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود. یکی دیگر از کسبه خرده فروش در خیابان طالقانی در پاسخ به سؤالی در خصوص روغن ۵ کیلویی اعلام می‌کند این کالا را ندارد و به دلیل مشخص نبودن قیمت آن و همچنین کمبود توزیع آن نمی‌تواند آن را عرضه کند. او قیمت روغن یک لیتری لادن را ۳۸۰۰ تومان اعلام می‌کند.  تولید‌کنندگان روغن‌نباتی قیمت این کالای استراتژیک را نسبت به یک سال و نیم گذشته به صورت قانونی ۸۰ درصد افزایش داده‌اند اما گویا شرکت‌های پخش این کارخانجات و همچنین شبکه مویرگی توزیع علاقه به افزایش قیمت بیشتر این کالاها داشته و دارند.

برنج ایرانی درجه یک کیلویی ۶ هزار تومان

بنابراین گزارش قیمت هر کیلوگرم برنج هندی در بهمن ماه سال گذشته ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان بود، اما این کالا در حال حاضر به قیمت ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان عرضه می‌شود. افزایش قیمت برنج وارداتی بر روی قیمت برنج‌های داخلی نیز تأثیر مستقیم گذاشته است،به طوری که در حال حاضر برنج درجه یک هاشمی در سطح شهر تهران بین ۵۲۰۰ تا ۶۲۰۰ تومان بسته به گونه‌های مختلف آن عرضه می‌شود و برنج درجه یک گلستان در بسته‌بندی یک کیلوگرمی ۶۳۵۰ تومان عرضه می‌شود. یکی از فروشندگان خیابان فردوسی تهران می‌گوید: قیمت کالاهای خارجی باثبات و رکود مواجه است و با کاهش قیمت دلار شاهد کاهش قیمت کالاهای خارجی در گروه مواد غذایی و خوراکی است اما این‌بار نوبت به تولید‌کنندگان داخلی رسیده است که قیمت‌ها را به صورت روزانه افزایش می‌دهند.

لوبیا سفید گران شد؛ کیلویی ۶ هزار تومان

از او در خصوص قیمت حبوبات سؤال می‌کنم و جواب می‌دهد: قیمت عدس بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، قیمت نخود بین ۴۶۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است. وی همچنین اعلام می‌کند که این روزها قیمت لوبیا چیتی افزایش خارج از قاعده‌ای داشته است و به هر کیلوگرم بیش از ۶ هزار تومان رسیده است.

افزایش ۴ هزار تومانی چای خشک نیم کیلویی

او قیمت چای خشک نیم کیلویی را ۱۵ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید که همین چای سه هفته پیش ۱۱‌هزار تومان بود. او همچنین می‌گوید که چای ۱۰۰ گرمی گلستان نیز ۳۰۰۰ تومان عرضه می‌شود در حالی که کمتر از یک ماه پیش قیمت آن ۲۲۰۰ تومان بود.به یک واحد صنفی دیگر مراجعه می‌کنم و از او در خصوص قیمت رب سوال می‌کنم.پاسخ می‌دهد ربی که ۶ ماه پیش کیلویی ۲۲۰۰ تومان بود امروز ۳۲۰۰ تومان عرضه می‌کنیم. او همچنین می‌گوید ربی که با برندهای متفرقه به قیمت هر کیلوگرم ۱۵۰۰ تومان عرضه می‌شد امروز ۲۵۰۰ تومان می‌فروشیم.

ثبات قیمت ماکارونی در سه ماه گذشته

او قیمت ماکارونی شکلی ۵۰۰ گرمی را ۱۱۰۰ تومان و ماکارونی ساده ۷۰۰ گرمی را ۱۲۵۰ تومان اعلام می‌کند و معتقد است که نسبت به سه ماه گذشته ماکارونی ثبات قیمت داشته است. یک فروشنده دیگر قیمت مایع‌ظرفشویی در بسته‌بندی‌های یک لیتری را ۲۰۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید همین مایع ظرفشویی ماه پیش ۱۴۵۰ تومان بود.

پودر قیمت ندارد؛ افزایش قیمت هزار تومانی

از او درخصوص پودر شوینده سؤال می‌کنیم، می‌گوید این روزها پودر قیمت ندارد و برای پودر شوینده هم قیمت تعزیراتی گذاشته‌اند و پودر دستی باید به قیمت ۹۰۰ تومان فروخته شود. وی در خصوص قیمت پودر ماشین می‌گوید پودر ماشین در بازار خیلی کم است و اگر پیدا کنید بین ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ تومان عرضه می‌شود. او معتقد است که پودر شوینده قیمت واقعی ندارد به زغم این فروشنده قیمت پودر دستی از ۷۵۰ تومان به ۹۰۰ رسیده است و پودر ماشین هم که پیش‌تر به قیمت ۱۰۰۰ تومان فروخته می‌شد باید ۱۸۰۰ تومان فروخته شود.

قیمت کالاهای اساسی در فروشگاه های زنجیره ای

به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه می‌کنیم تا قیمت کالاها را با خرده فروشی‌های سطح شهر مقایسه کنیم، آنچه جلب نظر می‌کند هجوم مردم برای خرید روغن نباتی ۵‌کیلویی در سبد کالاهای آنهاست به‌طوری که شاهد خرید یک تا ۲ حلب ۵ کیلویی از سوی مراجعه کنندگان به این فروشگاه‌ها هستم، تعجب کرده و قیمت آن را جویا می‌شوم و می‌بینم که در این فروشگاه زنجیره‌ای روغن حلب ۵‌کیلویی به قیمت ۱۷۷۵۰ تومان عرضه می‌شود.

به سایر قیمت‌ها نگاهی می‌اندازیم روغن مایع فامیلا ۳۷۵۰، برنج ۵ کیلویی گلستان ۲۸۱۰۰، رب یک و یک یک کیلویی ۳۲۲۵ تومان، رب چین‌چین یک کیلویی ۲۸۷۵ تومان، لپه ۴۸۰۰ تومان، عدس ۳۳۰۰ تومان، لوبیای چینی ۵۹۵۰ تومان، لوبیای سفید ۴۶۰۰ تومان، نخود ۴۶۰۰ تومان است. بنابراین گزارش در این فروشگاه زنجیره‌ای پودر ماشین سافتلن ۱۴۰۰ تومان، پودر ماشین پوش ۱۶۵۰ تومان و پودر دستی به قیمت ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود همچنین روغن سرخ‌کردنی در بسته‌بندی ۲.۷۰۰ کیلوگرم به قیمت ۱۰۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و همچنین قیمت ماکارونی ۵۰۰ گرمی ۷۵۰ تومان و ماکارونی ۷۰۰ گرمی ۱۲۵۰‌تومان عرضه می‌شود.

تاوان سختگیری های تعزیراتی را مردم می دهند

اختلاف قیمت‌ها در واحدهای خرده فروشی و سایر فروشگاه‌ها باعث سردرگمی مردم در خرید می‌شود و به نظر می‌رسد باید مسئولان در شبکه پخش و توزیع خود و همچنین اصلاح نظام توزیع ساماندهی لازم را داشته باشند.

استفاده از سیستم‌های تعزیرات و سختگیری‌های بازرسی نمی‌‌تواند روش مناسبی برای کنترل بازار در شرایط فعلی باشد،؛ چرا که هر چه سختگیری در نظام توزیع بیشتر باشد کالا در شبکه زیرزمینی توزیع شده و تاوان گران فروشی‌ها و افزایش قیمت‌ها را فقط مصرف‌کننده نهایی می‌دهد. لذا می‌توان گفت: بازرسی و سیستم‌های تعزیراتی در کنار تقویت طرف عرضه و همچنین مدیریت طرف تقاضا می‌تواند تاثیرگذار باشد./اقتصادایران آنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------