آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم

عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، درباره لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفت: در خصوص تعطیلات پایان هفته…

علت افزایش قیمت در بازار ارز و سکه



افزایش  قیمت در بازار ارز و سکه

افزایش قیمت در بازار ارز و سکه

دیروز نوسان قیمت ارز بازار را دوباره فراگرفت؛ به طوری قیمت دلار دیروز نسبت به روز یکشنبه تقریبا با 50 تومان افزایش روبه‌رو شد و نرخ سکه با افزایش تقریبا 40 هزار تومانی به قیمت‌های تازه‌تری رسیدند.

-دیروز با اینکه تقاضای زیادی متوجه صرافی‌ها نبود افزایش قیمت بر تابلوها و در بین دلالان تشدید شد. نوسان کم و ثبات نسبی قیمت‌ها در روزهای قبل انتظار افزایش‌های هیجانی را کم کرده بود. با این حال دیروز قیمت انواع ارز و سکه افزایش قابل توجهی داشت. 

 

روز گذشته در آستانه اول جولای در تقویم تهدیدات تدوین شده غربی‌ها علیه کشورمان روز اعمال برخی محدودیت‌های تازه در معامله و فروش طلا به ایران و ممنوعیت تجارت برای برخی از شرکت‌های بزرگ داخلی بود. شنیده شده در این زمان پخش برخی شبکه‌های صداو سیمای برون مرزی نیز توسط شبکه‌های واسطه‌ای غربی قطع شده است.

 

این دسته از تحریم‌ها که البته تازگی هم ندارد، همواره بازار داخلی را هیجانی کرده است. مشابه این اقدام هم در زمان‌های مشابه سال گذشته در بازار ارز دیده شده است. خرداد سال گذشته پس از برگزاری اجلاس بغداد قیمت دلار تا 95 تومان افزایش ثبت کرد و تا 1770 تومان بالا رفت.با گذشت تقریبا 2 روز بعد 40 تومان از این افزایش خنثی شد. بهای سکه نیز در آن روز 28 هزار تومان افزایش یافت و روزهای بعد 10 هزار تومان آن کاسته شد.

 

همچنین در 2 تیر پارسال پس از برگزاری نشست مسکو دلار در بازار با 12/4 درصد افزایش بیش از 40 تومان گران شد و سکه نیز 10 هزار تومان افزایش از فضای روانی بازار نصیبش شد. یک روز بعد نیز چالش لفظی میان رییس‌کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت بر سر تامین ارز مرجع 50 تومان دیگر به قیمت دلار افزود.

 

امسال اما بازتاب و واکنش‌های بازار به مقوله تحریم‌های تازه قدری نرم‌تر است. روز یکشنبه عملا بازار در آستانه اعمال این تحریم‌های تازه واکنش هیجانی نداشت. دیروز دلار ابتدا با 50 تومان افزایش روبه‌رو شد و دوباره با 20 تومان تعدیل روبه‌رو شد. در ادامه باز هم شاهد افزایش قیمت دلار تا ساعت 15 تا 3390 تومان بودیم که البته باید دلیل مهم‌تری را نیز برای آن در نظر داشت. بخشی از تغییر بعد‌از‌ظهر مربوط به تغییر نظام قیمت‌گذاری ارز بود.

 

با اینکه همچنان نرخ مرجع به طور رسمی بر سایت بانک مرکزی مشاهده می‌شود، اما خبرهای رسیده از حذف این نرخ به گوش می‌رسد و گفته شده مابه‌التفاوت نرخ مرجع با نرخ مبادله‌ای برای واردات دارو و کالاهای اساسی به سازمان‌ها و وزارتخانه متولی پرداخت شده و می‌شود و از این رو عملا باید گفت که نرخ مرجع کاربرد واقعی ندارد. خبر آن نیز که به طور رسمی از سوی رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ريیس‌جمهور در خبرگزاری مهر منتشر شده است.

 

این خبر البته از مدت‌ها قبل مورد توجه و انتقاد برخی از واردکنندگان و اعضای اتاق‌های بازرگانی نیز قرار گرفته بود. با این حال این خبر نیز توقعات و انتظارات از افزایش قیمت را متوجه بازار ارز خواهد کرد.

 

بازار داخلی در این روزها منتظر شفافیت‌های بیشتر و اعلام مواضع شفاف مسوولان آینده کشور است. بازار ارز بسیار هوشیار است و البته اعلام مواضع صادقانه برنامه‌ها برای مواجهه و مدیریت کلان این بازار می‌تواند از اتفاقات و هیجان‌های کاذب جلوگیری کند. برنامه‌ریزی برای مصارف ارزی توسط فعالان اقتصادی امری ضروری است و امکان اطلاع‌رسانی شفاف و بهره‌مندی از برنامه‌های آتی برای تدوین سیاست‌های خارجی و اقتصادی داخلی می‌تواند بخش عظیمی از سفته بازی در این بازار را کاهش دهد.

 

این اتفاق در حالی که بازار سهام کشور وارد فاز تازه‌ای از جذب منابع شده می‌تواند انتظارات تورمی را از بازار ارز تا حدود زیادی کاهش دهد. دیروز شاخص بورس از 52 هزار واحد هم گذشت.

 

دولت آینده باید از هم‌اکنون مانع پرواز دوباره قیمت‌ها در بازار ارز و سکه شود. این کار از طریق اطمینان‌بخشی به این بازار تا حد قابل ملاحظه‌ای می‌تواند به آرامش بازار ارز کمک کند. مسائل روانی همچنان بر بازار ارز حکم می‌راند.

 

قیمت‌های داخلی

دیروز قیمت دلار تا 3400 تومان افزایش یافت و دوباره تا ساعت13 به 3380 تومان افت کرد. تا ساعت 15 البته دوباره 10تومان بالاتر رفت. یورو به 4400 تومان رسید. درهم امارات تا 930 تومان بالا رفت.

 

در بازار سکه و طلا نیز قیمت‌ها افزایشی بود. سکه طرح جدید با تقریبا 40 هزار تومان افزایش تا يك میلیون و 145 هزار تومان بر تابلوها بالا رفت. نیم سکه با 25 هزار تومان افزایش و ربع سکه با 20 هزار تومان افزایش به ترتیب تا 600 هزار تومان و 400 هزار تومان بر تابلوها نقش بست. در کف بازار، اما قیمت‌ها تقریبا با نرخ‌های تابلوها تفاوت داشت. براین اساس قیمت نیم سکه 595 هزار تومان و ربع سکه 395 هزار تومان اعلام شد.

 

در بازار طلا نیز قیمت هر گرم طلای 18 عیار با تقریبا 3000 تومان افزایش، از 105 هزار تومان نیز عبور کرد. این افزایش‌ها در بازار البته در حالی متاثر از مسائل روانی است که بهای جهانی طلا نیز با تنها 10 دلار افزایش تا مرز 1245 دلار تا بعد از ظهر دیروز جابه‌جا شد.

 

بهای جهانی طلا

بامداد دیروز نرخ طلا در بازارهای جهانی از سطح بسته شده 1235 دلار تا مرز 1250 دلار هم افزایش یافت، اما تا قبل از ظهر دیروز به مرز 1245 دلار رسید.

دیروز اعلام شد که نرخ تولیدات کارخانه‌ای چین کاهش داشته و در اروپا نیز بیکاری افزایش یافته است. برابری دلار آمریکا در مقابل سایر ارزها البته تقویت شد. برابری دلار در مقابل ین ژاپن تا مرز 100 دلار افزایش یافت.

 

حرکت معکوس ارز مبادله‌ای با نرخ‌های بازار

در حالی که قیمت‌های بازار افزایشی است، دلار در مرکز مبادلات روند کاهشی داشت. بانک مركزي دیروز نرخ تمامي ارزها را در مركز مبادلات ارزی اعلام كرد كه براين اساس نرخ مبادلاتي دلار و پوند كاهش و قيمت يورو نسبت به روز گذشته افزايش يافته است.

 

بر این اساس نرخ هر دلار آمريكا ۲۴ هزار و ۷۷۵ ريال، هر پوند ۳۷ هزار و ۶۸۹ ريال و هر يورو ۳۲ هزار و ۲۶۳ ريال تعيين شد. همچنین نرخ هر فرانک سوئيس را ۲۶ هزار و ۲۱۳ ريال، كرون سوئد را 3 هزار و ۷۰۱ ريال، يوآن چين را 4 هزار و ۴۲ ريال، روپيه هند را ۴۱۶ ريال، هر يكصد ين ژاپن را ۲۴ هزار و ۹۰۰ ريال و هر يک هزار وون كره جنوبي را ۲۲ هزار ريال اعلام كرد. نرخ هر لير تركيه نيز از سوي بانک مركزي در مركز مبادلات ارزي ۱۲ هزار و ۸۴۰ ريال، هر روبل روسيه ۷۵۵ ريال و ريال قطر ۶ هزار و ۸۰۵ ريال مشخص شد./دنیای اقتصاد

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------