پرداخت 8 هزار میلیارد یارانه از جیب دیگران



یارانه ها,هدفمندی یارانه ها

  پرداخت 8 هزار میلیارد یارانه از جیب دیگران

روزنامه آرمان نوشت:

طبق گزارشی که وزارت امور اقتصادی و دارایی از عملکرد اقتصادی این وزارتخانه در دوران فعالیت دولت دهم منتشر کرده، دولت دهم در پرداخت یارانه‌های نقدی از منابعی غیر از منابع حاصل از اصلاح حامل‌های انرژی استفاده کرده است.

بر این اساس، از ابتدای دی‌ماه سال 89 تا اردیبهشت‌ماه سال 92 مبلغی بیش از 99 هزار میلیارد تومان به خانوارها پرداخت شده است. از این مبلغ 91 هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت‌ها و ردیف‌های بودجه‌ای پیش‌بینی شده در مجلس و مابقی از محل تنخواه اخذ شده از بانک مرکزی در ابتدای اجرای قانون و علی‌الحساب دریافتی از خزانه در پایان سال 90 تامین شده است.

 

همچنین معادل مبلغ 23 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی در قالب ماده 8 قانون (کمک به تولید) عمدتا به صورت سهمیه حمایتی حامل‌های انرژی اختصاص یافته است.

 

همچنین طبق این گزارش که تسنیم منتشر کرده در مجموع اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها تنها معادل 5هزار میلیارد تومان به پایه پولی کشور اضافه شده که این مقدار نیز در حال حاضر از محل مطالبات سازمان به طور کامل قابل تسویه است.

 

در این گزارش در مورد طرح هدفمندسازی یارانه‌ها اشاره شده است: این قانون 4 هدف عمده را در اقتصاد کشور دنبال می‌کرد که مدیریت مصرف انرژی، توزیع عادلانه پرداخت یارانه‌ها، حذف انحصار دولت در تولید و توزیع انرژی و نهایتا مدیریت سایر آثار و پیامدهای منفی نظام فعلی یارانه‌ها از جمله آنها بود.

بررسی روند مصرف حامل‌های انرژی، آب و گندم طی دوره 15 ماهه پس از اجرای این قانون (پایان سال 90) نشانگر 9/7 میلیارد دلار صرفه‌جویی و 5/17 میلیارد دلار صرفه‌جویی با احتساب نرخ رشد مصرف دهه 80 بوده است.

 

یکی از مهم‌ترین دلایل تحقق این صرفه‌جویی، تعیین دقیق و کارشناسی شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی در آن دوره بود، به گونه‌ای که در تمام مدت زمان اجرای گام اول نیازی به هیچ‌گونه تغییری در قیمت حامل‌ها حاصل نشد./آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------