آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چشم‌انداز کاهش رشد اقتصاد ایران با رصد بانک جهانی

درحالی که دولت سیزدهم ماه‌هاست روی رشد بالای اقتصای در دو سال تازه سپری شده نسبت به سال‌های پیش از آن افتخار می‌کند، بانک…

چگونگي اعطاي سبد كالايي اعلام شد



اخبار,سبد كالايي


 اخبار اقتصادی - چگونگي اعطاي سبد كالايي اعلام شد
نعمت‌زاده: قرار نیست سبد کالا جایگزین یارانه‌ها شود

سال گذشته دولت وعده عيدانه داد‌. پول نقد ، علاوه بر يارانه نقدي هر ماه قرار بود بخشي از مشكلات مالي مردم را در آستانه سال نو حل كند‌. عيدانه آن روز ، از صندوق توسعه ملي قرض گرفته شد و امروز دولت قرار است اين قرض را به صندوق توسعه ملي بازگرداند‌.

دولت يازدهم اما در اولين ماه‌هاي فعاليت قصد دارد در آستانه سال نو تداركي ويژه براي مردم ببيند‌. سبد كالايي به گروهي از شهروندان تحويل داده خواهد شد‌.


 گلايه‌هاي دولت از نحوه اجراي فاز يك هدفمندي يارانه‌ها سبب شد بسياري چنين تحليل كنند كه اعطاي سبد كالايي به مردم و وعده تداوم آن در سال آينده احتمالا به معني حذف يارانه‌هاي نقدي خواهد بود‌.


ارائه سناريوهاي متعدد براي ساماندهي به يارانه‌هاي نقدي اين گمانه را تقويت مي‌كرد‌. در روزهاي ابتدايي فعاليت، دولت درصدد بود نسبت به شناسايي دهك‌هاي پردرآمد و قطع يارانه اين قشر يا جايگزيني كوپن با يارانه نقدي اقدام كند‌. طرح‌هاي ديگري نيز ارائه شده بود اما با اين حال روند گذشته همچنان تداوم يافت و هيچ يك از اين طرح‌هاي قابليت اجرايي نيافت‌.


 روز گذشته نعمت‌زاده ، وزير صنعت، معدن و تجارت كه در آستانه استيضاح از سوي نمايندگان مجلس است به ايسنا گفت: سبد كالايي كه بهمن و اسفند تحويل داده مي‌شود اصلا ربطي به يارانه نقدي ندارد و جايگزين آن نخواهد شد‌.


محمدرضا نعمت‌زاده، تاكيد كرد سبد کالایی هدیه‌ای است که دولت  برای گروهی از جامعه درنظر گرفته و یارانه نیست تا نشان دهد دولت يازدهم از اجراي طرح‌هايي مساوي براي تمامي اقشار چندان دل خوشي ندارد و ترجيح مي‌دهد كمك‌ها و هداياي خود را به دست كساني برساند كه بدان نياز دارند.

 

اين در حالي است كه دولت دهم همواره با اجراي طرح‌هاي يكسان و تحت پوشش قرار دادن تمامي جمعيت تلاش داشت تفاوتي ميان اقشار مختلف مردم اعم از طبقه برخوردار ، متوسط و فقير نگذارد‌. در اين راستا حتي  به پزشكان متخصص، تاجران واردكننده و صادر‌كننده و نمايندگان مجلس و جمعي از ايرانيان خارج از كشور نيز يارانه نقدي پرداخت كرد. اقدامي كه هم اكنون دولت يازدهم از آن به عنوان معضلي جدي ياد مي‌كند‌.


نعمت زاده در توضيح اين مطلب كه چه كساني سبد كالايي هديه دولت را دريافت  مي‌كنند، گفت: دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت لیستی را تهیه و بر اساس آن افراد مشمول دریافت سبد کالایی مشخص شده‌اند.


 او با تاکید بر این‌که ارائه این سبد در سال جاری برای دوبار تصویب شده است، گفت: اگر قرار باشد این سبد کالایی در سال آینده هر سه ماه یک بار ارائه شود وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی کامل برای این کار را دارد.


بر اساس اعلام معاون نعمت‌زاده بين 14 تا 15 ميليون نفر براي دريافت اين سبد كالايي مشخص شده‌اند‌. به گفته حسن يونس سينكي اعتباري بالغ بر هزار ميليارد تومان براي اين منظور در نظر گرفته شده است‌.

 

به اين ترتيب اگر جامعه هدف 15 ميليون نفر در نظر گرفته شود، هر فرد سهمي  33 هزار توماني خواهد يافت‌. گفته مي‌شود اقلام موجود در اين سبد برنج، روغن، مرغ، تخم مرغ و پنیر است که در دو مقطع زمانی یکی در دهه فجر و دیگری در پایان سال اهدا مي‌شود. کارکنان دولت، مستمری بگیران دولت و تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، جامعه کارگری، جامعه تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، خبرنگاران و دانشجویان متاهل جامعه هدف اهدای سبد کالا هستند.


 به گفته وی نحوه تحویل این سبد به خانوارها از طریق نظام الکترونیکی طرح هدفمندی یارانه‌هاست. یک مقام مسئول در وزارت صنعت نيز در اين باره گفته است: اعتبار سبد کالایی در شماره حساب سرپرستان خانوار بر اساس سامانه هدفمندی یارانه‌ها شارژ می‌شود و این اعتبار قابلیت نقدشوندگی ندارد. وي به فارس گفته است: عرضه سبد کالایی از طریق سامانه الکترونیک هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود.


وی در واکنش به این سوال که آیا به‌صورت کالایی یا به‌صورت کارت الکترونیک خواهد بود، گفت: این دو سبد کالایی به‌صورت کارت الکترونیک خواهد بود.


این مقام مسئول گفت: بنا نداریم که کارت الکترونیک جدیدی صادر کنیم بلکه اعتبار تحویل این کالا در شماره حساب سرپرستان خانوار بر اساس سامانه هدفمندی یارانه‌ها شارژ می‌شود. وی افزود: این اعتبار قابلیت نقد شوندگی ندارد و از فروشگاه‌های مشخصی باید این سبد کالایی تحویل گرفته شود.
 اخبار اقتصادی - قانون

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------