حداقل دستمزد کارگران باید بالای 1.5 میلیون تومان باشد



اخبار,حداقل دستمزد کارگران


اخبار اقتصادی  - حداقل دستمزد کارگران در مناظره
کارگران: افزایش مزد به اندازه تورم باشد/کارفرمایان: افزایش حقوق بر اساس بهره‌وری باشد

حداقل دستمزد کارگران در سال آینده در یک مناظره تلویزیونی در حال بررسی است.کارگران: افزایش مزد به اندازه تورم باشد، کارفرمایان: افزایش حقوق بر اساس بهره‌وری باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حداقل دستمزد کارگران در سال آینده  در یک مناظره تلویزیونی بررسی شد.

میهمانان این مناظره ناصر چمنی عضو هیئت مدیره کانون انجمن صنفی کارگران کشور ،حسین راغفر استاد اقتصاد اجتماعی و فقر در دانشگاه الزهرا (ص) ،حسن صادقی عضو کانون شورای اسلامی کانون اسلامی کارگران، جمشید عدالتیان شهریاری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنعت و معدن و کشاورزی ایران و حسین فروتن مهر عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور هستند.

چمنی: هیچ وقت مزدی براساس تورم واقعی برای کارگران تعیین نشد
عضو هیئت مدیره کانون انجمن صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه افزایش مزد کارگران با تورم همخوانی ندارد، گفت: خرید مسکن با این حقوق‌ها برای کارگران آرزو شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ناصر چمنی عضو هیئت مدیره کانون انجمن صنفی کارگران کشور در برنامه مناظره تلویزیونی که در خصوص دستمزد سال آینده کارگران برگزار شد، اظهار داشت: همیشه از کلمه افزایش برای حقوق کارگران استفاده می‌کنیم در حالی که هیچگاه افزایش حقوقی برای کارگران وجود نداشته و زمانی افزایش معنا پیدا می‌کند که حقوق کارگران بیش از تورم اعلامی بسته شود.

*دستمزد کارگران همیشه کمتر از تورم بوده است
وی افزود: به جز یک سال در سال‌های اخیر، همیشه کمتر از تورم اعلامی بانک مرکزی کارگران حقوق دریافت کردند و در چند سالی که کمتر از میزان تورم حقوق بسته شده و کارگران در تأمین نیازهای خود با مشکل مواجه هستند که اثرات آن در جامعه مشخص می‌شود.

به گفته این فعال کارگری در پی سال‌های اخیر دستمزد کارگران 6 درصد کمتر از تورم بوده و به همین دلیل باید از بخش‌های مختلف زندگی خود مانند بهداشت و خورد و خوراک بزنند.

*خرید مسکن برای کارگران به آرزو تبدیل شده است
وی تأکید کرد:‌ خرید مسکن دیگر برای کارگران آرزو شده است و همچنین طبق ماده 41 قانون کار تورم اعلامی بانک مرکزی ملاک افزایش حقوق کارگران بوده اما در سال‌های گذشته این موضوع محقق نشده است.

چمنی با بیان اینکه اول سال همیشه تولیدکنندگان روی قیمت کالاهای خود می‌کشند اما کارگران مجبور هستند 12 ماه را صبر کنند تا تورمی که طی این ماهها بر دوش کارگر بوده را در سال بعد جبران کنند.

وی تأکید کرد: هیچ وقت مزدی براساس تورم واقعی برای کارگران تعیین نشد و همیشه کمتر از تورم بوده و اکنون نیز همخوانی ندارد به خصوص در یک و نیم سال اخیر که تورم نجومی بوده و کمتر از آن افزایش یافته است.

راغفر: فرار مغزها به دلیل کمبود دستمزدها
یک استاد اقتصاد گفت: یکصد سال است که در ایران فرار مغزها داریم و این به دلیل سیاست‌های دستمزدی بوده و این باعث شده که افراد به حقوق خودشان دسترسی پیدا نکنند و به همین دلیل سرمایه‌های بزرگی از کشور بواسطه اینکه دولت‌ها مسئولیت‌های خود را اجرا نکرده‌اند، خارج شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حسین راغفر استاد اقتصاد و متخصص اقتصاد اجتماعی که موافق افزایش دستمزد کارگران به اندازه واقعی بود در برنامه امروز مناظره با عنوان «حداقل دستمزد کارگری در سال 93» گفت: فکر می‌‌کنم این سوال و تقابل شکل گرفته یک تقابل غط است و بنظرم بایستی توجه کرد که دستمزد یکی از اصلی‌ترین متغیرهای اقتصادی است که روی متغیرهای دیگران تأثیر می‌گذارد و از آنها تأثیر می‌پذیرد.

* تعارض بین کارگر و کارفرما نیست، دولت مقصر است
وی افزود: این تعارض و تقابل که اشاره می‌شود که طرفدار کارگر یا کارفرما هستید تعارض غلطی است امروز کارگر و کارفرما به این نتیجه رسیدند که مقصر کسی دیگری است که هر دو قربانی سیاست‌های غلط شده‌اند.

این استاد اقتصاد گفت: در خیلی جاها کارگر و کارکرفرما با هم تفاهم می‌کنند ولو اینکه 6 یا 7 حقوق نگیرند و همه در تلاش برای حفظ کار هستند.

راغفر اظهار داشت: اصلی‌ترین مشکل، مشکل سیاست‌های اقتصادی دولت بوده که به نفع گروه‌های برخوردار و به زیان کل جامعه بوده است.فقط مسئله دستمزد کارگر نیست بلکه مسئله دستمزد کل نیروی کار است.

وی افزود: این کارفرما نیست که بایستی این را بپردازد بلکه این دولت است که ما به ازای خطاهای دولت باید به عنوان مابه‌التفاوت این دستمزد را به کارفرما بپردازد تا وی هم به کارگر و نیروی کار بپردازد و ممکن است همه آن به صورت نقدی نباشد.

این استاد اقتصاد اظهار داشت: به واسطه شکاف واقعی بین دستمزد واقعی و نیروی کارگر افتاده است بخشی از این مابه‌التفاوت دستمزد می‌تواند به صورت کالا و خدمات ارائه شود.

راغفر گفت: اصلی ترین وظیفه دولت‌ها در کشورهای صنعتی جمع‌آوری مالیات و توزیع آن برای ارائه خدمات به انسان‌ها برای امکان‌پذیر زندگی انساهاست.

*فرار مغزها یکصد سال است
وی گفت: یکصد سال است که در ایران فرار مغزها داریم و این به دلیل سیاست‌های دستمزدی بوده و این باعث شده که افراد به حقوق خودشان دسترسی پیدا نکرده‌اند و به همین دلیل سرمایه‌های بزرگی از کشور خارج شده است بواسطه اینکه دولت‌ها مسئولیت‌های خود را اجرا نکرده‌اند.

صادقی: مزد هیچ نقشی در تورم ندارد/ سیاست‌های بودجه‌ای عامل افزایش تورم
رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه دستمزد هیچ نقشی در تورم ندارد، گفت: سیاست‌های بودجه‌ای دولت مهمترین عامل افزایش تورم بوده است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در جریان مناظره تلویزیونی امروز، حسن صادقی رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری ضمن موافقت با افزایش دستمزد کارگران اظهار داشت: بحث افزایش دستمزد نقشی در تورم نداشته و سوال برنامه مبنی بر افزایش دستمزد متناسب با تورم انحرافی است.

*تورم ارتباطی به حقوق ندارد
وی ادامه داد: آمار و ارقام کاملا واضح و روشن است. اگر حقوق و دستمزد افزایش نیابد، تورم در ایران سیر صعودی خواهد داشت.

صادقی گفت: در زمان جنگ هیچ افزایش حقوقی نداشتیم، اما تورم همچنان در حال افزایش بود بنابراین تورم هیچ ارتباطی به حقوق ندارد.

*67درصد کارگران درآمدشان عقب تر از هزینه است
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه هم‌اکنون درآمد نیروی کار با هزینه‌هایش هم‌خوانی ندارد و شکاف بزرگی در این بین دیده می‌شود، گفت: 67 درصد کارگران درآمدشان عقب‌تر از هزینه‌هایشان است بنابراین مجبورند با پرکاری، اضافه‌کاری، تاکسیرانی یا نگهبانی شیفت شب کمبود درآمد خود را جبران کنند.

وی گفت: به لحاظ علمی اثبات می‌کنیم که حقوق و دستمزد هیچ نقشی در تورم نداشته است. در سال 88، حقوق 8.7 درصد افزایش اما تورم به اندازه 21 درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه آنچه که موجب نارسایی اقتصادی می‌شود، سیاست‌های بودجه‌ریزی نادرست دولت است، گفت: بودجه‌های عمرانی موجب افزایش تورم و به حاشیه بردن تولید و ایجاد رانت در اقتصاد می‌شود.

صادقی همچنین در پایان با تاکید دوباره بر اینکه مزد هیچ نقشی در تورم ندارد، گفت: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم تا بین زندگی کارگر و درآمدش تعادل ایجاد شود.

عدالتیان: امروز هیچ کارمندی زیر یک میلیون تومان حقوق نمی‌گیرد
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: بنگاه‌های اقتصادی قربانی سیاست‌های غلط دولت دهم هستند.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جمشید عدالتیان در برنامه مناظره امروز که با موضوع حداقل دستمزد در حال برگزاری است گفت: چیزی به نام جنگ کارگر و سرمایه وجود ندارد و فضای ایجاد شده را نمی‌پسندم.

وی افزود: همه کسانی که کار می‌کنند چه کارمند و چه کارگر و همه کارکنان باید مشمول این قانون و افزایش دستمزد شوند و من معتقدم قانون باید بر کلیه کارکنان تعمیم داشته باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایرانی گفت: بزرگترین سرمایه کارآفرین نیروی انسانی است لذا نیروی انسانی باید رضایت کافی داشته باشد تا هم کارگر و هم بنگاه روی پای خودشان بایستند.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط امروز قربانی اصلی بنگاه‌های اقتصادی هستند گفت: بنگاه‌های اقتصادی قربانی سیاست‌های غلط هستند و چگونه است وقتی که ما مسئول تورم نیستیم ولی باید جوابگوی تورم باشیم؟ چرخ اقتصاد نمی‌چرخد ولی ما باید جوابگو باشیم. جنگ امروز جنگ بین کار و سرمایه نیست. جنگ با سیاست‌های غلط دولت دهم است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: من دلم به حال کسانی می‌سوزد که کار ندارند و باید سر کار بیایند.

وی افزود: امروز هیچ کارمندی زیر یک میلیون تومان حقوق نمی‌گیرد لذا حداقل دستمزد نمی‌تواند تعیین کننده حقوق باشد اما معیاری برای افزایش است در حالی که بسیاری از کارهای آزاد مرتبا خدمات را گران کرده و حقوق خود را افزایش می‌دهند.

فروتن‌مهر: حقوق 700 هزار تومانی کفاف زندگی کارگر را نمی‌دهد/خودم را کارگر می‌دانم
عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان گفت: با حقوق 700 هزار تومانی نمی توان هزینه زندگی کارگر را تامین کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین فروتن‌مهر عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان در برنامه تلویزیونی مناظره، با بیان اینکه خود را کارگر می‌دانم و معادل آنها کار می‌کنم، اظهار داشت: اکنون بیش از 44 سال است دو شیفت کار می‌کنم و مشکل اصلی جامعه مدیریت است. سال گذشته افزایش حداقل دستمزد 25 درصد بود و طبق آمار وقتی نگاه می‌شود با بقیه سطوح بیش از 46 درصد به کارگران پرداخت شده است.

فروتن‌مهر اظهار داشت: نمودار افزایش دستمزد و تورم از سال 75 تا 85 نشان می‌دهد که طی این سال‌ها تورم 300 درصد بوده و افزایش دستمزد 600 درصد بوده است ولی مشکل کارگران مسکن و هزینه‌های جاری است که اکنون با 600 تا 700 هزار تومان پاسخگوی نیازها نیست و می‌فهمیم خط فقر کجاست و اکنون در بخش تولیدی خودمان حقوق به این صورت پرداخت نمی‌کنیم و با ترفندهای مختلف سعی در افزایش آن داریم.

این فعال کارفرمایی با تأکید براینکه باید کمک کنیم تا مشکلات جامعه تولید حل شود، تصریح کرد: قرار بود بهره بانکی یک رقمی شود اما به 30 درصد رسید و جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود که محقق نشده است و هیچکدام از مسائل کلی کارگران نیز حل نشده است.

به گفته وی با هر تورمی که فکر کنید دستمزد کارگران تعیین شود اما باز از اول سال با نبود مسئولیت و مدیریت و کنترل قیمت‌ها افزایش قیمت نفت، گاز، بنزین چندین‌ برابر می‌شود می‌بینیم که نمی‌توان پاسخگوی نیاز کارگران با این حقوق بود.

وی افزود: اگر تولید در جامعه تقویت شود وضعیت اقتصادی تغییر می‌کند و شاهد رشد خواهیم بود.

صادقی: 67 درصد کارگران حداقل بگیر هستند/ عدالتیان: آنجا که لازم است اعتصاب کنید
در مناظره حداقل دستمزد صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: 67 درصد کارگران حداقل بگیر هستند؛ امری که با واکنش جمشید عدالتیان عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی مواجه شد که گفت: که لازم است اعتصاب و آنجا که لازم است حرکت کنید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در ادامه برنامه مناظره با عنوان «حداقل دستمزد کارگری در سال 93» حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: آنانی که حداقل می‌گیرند درصد بسیار کمی هستند ملاک برای ما میزان حداقل حقوقی است که الان در تأمین اجتماعی سر سفره سازمان نشسته است.

وی افزود: 75 درصد حداقل بگیران سازمان تأمین اجتماعی نشان دهنده این است که در بخش اشتغال همین وضع را داریم الان در حال حاضر 67 درصد کارگران حداقل بگیر هستند.

عدالتیان گفت : شما از همه دفاع کنید، شما از همه کارپذیران دفاع کنید، تأمین اجتماعی مسئله خاصی است، شما با ساختار  اگر با ساختار موافق هستید که کارگران عزیز نسبت به خدمات درمانی خوب حمایت می‌شوند.

صادقی اظهار داشت: یک بحثی داریم که درصد بسیار کم است ولی من می‌گویم 67 درصد است، تعدادی که بالای یک میلیون می‌گیرند بسیار کم هستند.

عدالتیان اظهار داشت: کارگر متخصص با حداقل حقوق می‌آید؟ من ندیده‌ام.

صادقی گفت: چند درصد نیروی کارگر ما متخصص هستند، من کارگری را برای شما می‌آوریم که مهندس صنایع غذایی است که حداقل حقوق را می‌گیرد.

عدالتیان اظهار داشت: من سراغ دارم که کارگر صنایع غذایی دو میلیون کمتر نمی‌گیرد.

صادقی اظهار داشت: شما می‌خواهید مشکلات را گردن دولت و نظام بیندازید.

عدالتیان گفت: شما دولت و نظام را جدا کنید،

صادقی اظهار داشت: نکته دیگر اینکه 46.92 درصد افزایش داشتیم، این 46.92 درصد نقشش در سفره نیروی کار چیست آیا کارگر می‌تواند با 600 یا 700 یا یک میلیون می‌تواند زندگی اداره کند، قطعا نمی‌تواند.

وی افزود: اینکه می‌گویید تورم 300 درصد و حقوق 600 درصد افزایش یافته است نمی‌دانم این آمار را از کجا آورده‌اید.

صادقی اظهار داشت: ما دو سبد داریم یک سبد فراوانی که 395 قلم کالا در آن است و یک سبد حداقلی که شاخص قیمت خوراک و آشامیدنی‌ها هستند.

صادقی افزود: شاخص اگر  100 باشد رشدی را که نشان داده از سال 84، 111.1  بوده است و سال 1392 رسیده 496.4 و میزان حقوق ما سه برابر شده است.

وی اظهار داشت: یعنی ما 67 تا 70 درصد حقوقمان عقب است از هزینه زندگی است آیا کارگر مسافرت نمی‌خواهد برود آیا نمی‌خواهد آنتالیا و کیش برود، آیا فقط هزینه کارگر لباس و پوشاک است، کارگر دچار فقر مزمن است.

صادقی گفت: اگر کشوری اقتصاد و دستمزد کارگر کم باشد آن کشور اقتصادش با رکود مزمن است اگر ژاپن، ژاپن شده است به علت این است که احترام برای کارگرش قائل بوده است.

رئیس اتحادیه پیسکسوتان کارگری اظهار داشت: از سال 1340 تا  45 اصلا افزایش حقوق نداشته‌ایم، از سال 1360 تا 65 ما افزایش حقوق نداشتیم و تورم کار خودش را کرده است.

صادقی اظهار داشت: کارگر ایران در ماه  156 دلار  می‌گیرد بروید ببنید کارگر ترک چقدر می‌گیرد.

عدالتیان گفت: در کشور ما فقر وجود دارد و من هم دلم می‌سوزد من هم در کنار مردم هستم ما هر چه داشته‌ایم آورده‌ایم گذاشته‌ایم در کارخانه‌ای که هیچ سودی برای ما ندارد.

وی افزود: کاش مثل بعضی از سرمایه‌دارها می‌آمدیم ثروتمان را می‌گذاشتیم در بانک و خیالمان راحت‌تر می‌شد. ما مسئول فقر نیستیم ما تولید کننده ثروت هستیم که ایجاد شغل کرده است.

صادقی گفت: بیندگان شاید فکر کنند که من  مخالفم این هستم که مردم به مسافرت بروند و یا اینکه مردم وضعشان خوب باشد.

وی اظهار داشت: شما می‌گویید که اکثر کارگران بیش از یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند ولی این طور نیست.

عدالتیان گفت: من با افزایش حقوق واقعی موافق هستم، هر سال باید بر اساس بهره‌وری بیشتر آنچه که منافع بنگاه است بین ما و کارآفرینان و کارپذیران، فقط کارگران نیستند بسیاری از کارمندان حتی 480 هزار تومان را هم نمی‌گیرند، ما دلمان برای مملکت می‌سوزد مثل شما.

صادقی اظهار داشت: آیا کارمندان دولت از 480 هزار تومان می‌گیرند،

عدالتیان عضو هیئت نمایندگان اتاق بازگانی گفت: بله، کارمندانی هستند که کمتر از 480 هزار تومان می‌گیرند. من استاد دانشگاه هستم، ولی حقوق من 18 درصد افزایش یافته است.

صادقی افزود: ما بر علیه دولت هم شکایت کرده‌ایم چون قانون خدمات کشوری را اجرا نکرده است.

عدالتیان اظهار داشت: خواهشم از مردم این است که سندیکای آزاد را تشکیل دهید و بروید با سازمان‌های کارآفرینی مستقیما صحبت کنید آنجا که لازم است اعتصاب و آنجا که لازم است حرکت کنید.

وی افزود:همه ما برای یک هدف می‌جنگیم  برای بنگاه‌برتر، کشور بهتر و رفاه بیشتر می‌جنگیدم، شما دارید طوری ما را نشان می‌دهید که کارگر می‌‌میرد و ما خون آن را می‌مکیم

عدالتیان گفت: دولت نباید پول آب و برق را به دلیل انحصاری بودن گران‌کند، مدرسه باید مجانی باشد، تأمین اجتماعی در کشور  ما ضعیف است.

صادقی اظهار داشت: نقش کارگران در شکل‌گیری این تورم چند درصد است.

عدالتیان گفت: من هم می‌گویم ما جفتمان قربانی هستیم، من هنوز مستأجرم شما دارید، هر جفتمان را محاکمه می‌کنید.

صادقی افزود: پس بیایید ما کرایه خانه شما را پرداخت کنیم.

عدالتیان گفت:  از شما نخواستیم کرایه من را پرداخت کنید شما آمده‌اید دنبال کارآفرین بی‌گناه، شما بروید مقصر واقعی را پیدا کنید.

انتقاد نماینده کارگران از عدم حضور نماینده دولت در مناظره/ حیدری: دعوت کردیم، نیامدند

در جریان مناظره حداقل دستمزد، نماینده کارگران از عدم حضور دولت به عنوان کارفرمای بزرگ در این مناظره انتقاد کرد. مرتضی حیدری مجری این برنامه در پاسخ به این انتقاد گفت: از آنها دعوت کردیم اما نیامدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ادامه مناظره تلویزیونی حداقل دستمزد ناصر چمنی عضو هیئت‌مدیره کانون انجمن صنفی کارگران با اشاره به اینکه دولت خود کارفرمای بزرگی است اظهار داشت: دولت بیشتر طرف کارفرمایان است تا کارگران.

وی ادامه داد: ما باید از سفره کارگران دفاع کنیم و سپس به مسائل دیگر بپردازیم چرا که اگر حقوق نباشد، بهداشتی در کار نخواهد بود.

چمنی با انتقاد از عدم حضور نماینده دولت در این برنامه گفت: دولت خود یکی از کارفرمایان است که باید در این مناظره حضور می‌یافت.

به گزارش فارس مرتضی حیدری مجری این برنامه درباره عدم حضور نماینده دولت گفت: از آنها دعوت کردیم اما نیامدند.

در ادامه حسین راغفر، استاد اقتصاد با بیان اینکه کارگران همانند کارفرمایان قربانی شده‌اند گفت: اینجا دولت مقصر است و دولت هم مکررا اعلام می‌کند که منابع نداریم.

راغفر با تاکید بر اینکه دولت 10 سالی است که تعطیل شده است گفت: دولت در کنار کسانی است که صاحب قدرت و ثروت هستند. وقتی دولت قیمت حامل‌های انرژی و ارز را افزایش می‌دهد سهم دستمزد در ساختار هزینه‌ها نیز از 50 به 15 درصد می‌رسد.

وی گفت: مشکل اصلی را دولت تولید کرده و دولت باید هزینه این مشکلات را بپردازد.

*فروش مخابرات به قیمت 1200میلیارد تومانی سود سال اول
راغفر با بیان اینکه به اسم اصل 44 قانون اساسی، مخابرات را برخلاف منویات واگذار کرده‌اند، گفت: در حالی این بنگاه 1200 میلیارد تومان فروخته شده که سال اول به همین میزان سود‌ده بوده است و تاکنون بدهی دولت از این محل پرداخت نشده است و دولت نتوانسته مالیات درستی از آنها بگیرد. به همین دلیل است که می‌گوییم دولت تعطیل شده است.

این استاد اقتصاد گفت: به عنوان مثال معدن گل‌گهر که یک دهم سود سالانه‌اش به فروش می‌رود و دولتی که نمی‌تواند مالیات بگیرد، منابع هم نخواهد داشت.

وی افزود: هم‌اکنون تولید‌کنندگان کنار کارگران خود قربانی شده‌اند و شاهد این هستیم که بنگاه‌ها 8 تا 9 ماه حقوق کارگران خود را نپرداخته‌اند.

راغفر با اشاره به اینکه متوسط سود بانک‌ها و موسسات اعتباری و بخش خدماتی طی مدت اخیر 50 درصد بوده است، گفت: در این میان بنگاه‌ها زیر بار سنگین بی‌تدبیرِ‌ی‌ها کمر خم کرده‌اند.

*سفته‌بازی برخی کارفرمایان به جای تولید
وی افزود: برخی تولید‌کنندگان در سالهای گذشته به جای پرداختن به تولید به واسطه سیاست‌های غلط دولتی، سرمایه‌های خود را صرف سفته‌بازی و واسطه‌گری کرده‌اند.

در ادامه حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری با بیان اینکه نقش کارگر در این بی‌تدبیری‌ها کجاست گفت: حقوق کارگران به نسبت سایر کشورها و حتی تورم داخلی به شدت پایین است.

راغفر نیز در پاسخ به وی تصریح کرد: وقتی مالیات جمع نمی‌کنیم، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و بهره‌وری ضعیف خواهد بود.

وی گفت: در جریان تعرفه واردات خودرو شاهد بودیم که تصمیمات عجولانه‌ای اتخاذ شده و تعرفه واردات خودرو کاهش یافته است؛ این اقدام یک فاجعه است.

در ادامه برنامه حسین فروتن‌مهر عضو هیئت‌مدیره کانون عالی کارفرمایان تاکید کرد: ما همواره در کنار کارگران هستیم. درد‌دل و مشکلات آنان را می‌دانیم.

وی افزود: ماهانه با هزار ترفند باید حقوق و دستمزد کارگران را تامین کنیم. در کنار آن دولت هزینه سوخت، مشکلات واردات قطعات، تامین مواد اولیه بلاهای زیادی بر سر ما آورد.

وی افزود: دیگر قادر به ادامه حیات نیستیم و دولت آقای روحانی امیدواریم درد‌دل‌های ما را فقط بشنود.

فروتنی افزود: دولتی‌ها می‌پذیرند که ما مشکلات داریم اما در عمل هیچ کاری نمی‌کنند.

حسن صادقی نیز در واکنش به سخنان رئیس اتحادیه کارفرمایان گفت: مشکل ما این است که واقعیت‌ها را ببینیم. چرا نباید بپذیریم که کارفرمایان به نسبت تورم و مشکلات، درآمد بسیار پایینی دارند؛ برای سال آینده نیز افزایش حقوق 18 درصد اعلام شده در حالی که تورم و علایم اقتصادی چیز دیگری را نشان می‌دهد.

عدالتیان: دولت نماینده کارفرمایان نیست؛ نماینده نفت است/ پیشنهاد صادقی برای تعیین مزد با فرمول مختلط

رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان کارگری در برنامه مناظره گفت: اگر مزد جداگانه محاسبه شود و در کنار آن بن کارگری و کمک غیرنقدی هم وجود داشته باشد هم زندگی کارگران تامین می‌شود و هم تورم افزایش نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جمشید عدالتیان شهریاری در برنامه مناظره که درباره حداقل دستمزد برگزار شد، اظهار داشت: ما با افزایش دستمزد از طریق بنگاه مخالفیم اما باید بپذیریم که همه هزینه‌های زندگی کارگران و کارمندان از طریق حقوق و دستمزد تامین نمی‌شود. این دستمزد نیست که توانایی پوشش همه هزینه‌های زندگی را داشته باشد.

*دولت موظف است برای مردم مسکن تهیه کند
وی افزود: دولت موظف است برای مردم مسکن تهیه کند. موظف است تحصیلات رایگان را تا آخرین درجه دانشگاهی برای مردم تامین کند. دولت موظف است بهداشت و درمان رایگان برای مردم تامین کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: کارفرما 69 درصد هزینه‌های تامین اجتماعی را می‌پردازد در حالی که کارگران از هیچ حقوقی برخوردار نیستند. برای درمان خود باید از بیمه تکمیلی استفاده کنند.

*تامین اجتماعی حق کارگران را نمی‌دهد
وی افزود: چرا تامین اجتماعی حق کارگران را نمی‌دهد؟ چرا در کشور بهداشت و درمان رایگان نداریم؟ چرا وقتی یک کارگر با بیمه تامین اجتماعی به بیمارستان مراجعه می‌کند با او رفتار محترمانه نمی‌شود؟ چرا تامین اجتماعی برخی هزینه‌های درمان مثل دندان‌پزشکی را پرداخت نمی‌کند؟

در ادامه حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری گفت: ما معتقدیم در سایه رشد تولید امنیت اجتماعی به وجود می‌آید. اگر تولید رشد نداشته باشد جامعه و اشتغال نمی‌تواند رشد کند. باید رشد تولید داشته باشیم تا شاهد افزایش حقوق در بخش‌های مختلف کشور باشیم.

وی افزود: دولت به عنوان یک کافرمای بزرگ تمام کننده است، اما باید بپذیریم آنچه در دوران احمدی‌نژاد اتفاق افتاد، اشتباه بود.

در ادامه جمشید عدالتیان گفت: در کشور ما دولت نماینده کارفرما نیست. دولت نماینده نفت است.

همچنین چمنی گفت: دولت نهم و دهم گفته بود نفت را می‌آورم سر سفره اما نه تنها نفت را سر سفره نیاورد بلکه هرچه در سفره بود هم از دستمان رفت. آقای روحانی پیش از انتخابات گفت مشکل کارگران را حل می‌کنیم وقتی یکی از خبرنگاران در اولین نشست خبری در خصوص افزایش حقوق کارگران سوال کرد گفت افزایش حقوق طبق تورم قانون است اما امروز می‌بینیم که نماینده دولت نیامده است. ترس ما از این است که نکند این دولت هم فقط شعار بدهد.

در ادامه حسن صادقی گفت: ما در سال 81 عضو ناظر شورای عالی کار بودیم و قرار شده بود تا تورم 25 درصدی با 15 درصد افزایش حقوق جبران شود و مابقی در 3 سال آینده پرداخت شود، اما کارفرمایان به تعهدات خودشان عمل نکردند.

وی افزود: چرا کارفرمایان باید در حاشیه امن دولت حرکت کنند؟

در ادامه فروتن مهر گفت: همین مقدار حقوق را هم کارفرما نمی‌تواند پرداخت کند. همه تولید‌کنندگان زیر ظرفیت تولید کار می‌کنند. مشکلات نقدینگی و تامین مواد اولیه در بخش تولید بسیار جدی است. امروز تولید‌کنندگان وام‌هایی با بهره‌های سنگین دریافت می‌کنند و ضمانت ملکی از ما می‌خواهند و می‌گویند اگر یک ماه اقساط‌تان را دیرتر بپردازید 6 درصد جریمه بیشتر باید بپردازید.

همچنین چمنی گفت: برای حل مشکل مردم و معیشت خانواده هرکدام از سه بخش کارگر، کارفرما و دولت باید به اندازه خودشان سهم داشته باشند هرچند که ما موافق نیستیم که افزایش حقوق کارگری باعث افزایش تورم می‌شود. آیا همانقدر که کارگر باید به دلیل کاهش تورم و دلایلی از این دست با کاهش حقوق مواجه باشد کارفرما و دولت هم تا این اندازه هزینه می‌پردازند و سهم دارند؟ چرا باید کارگران بار مشکلات دولت و سایر بخش‌ها را به دوش بگیرند؟ چرا باید کارگران فشار تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز را به دوش بکشند؟ پس سهم کارفرما و دولت چه می‌شود؟

همچنین حسن صادقی گفت: ما معتقدیم مثل دولت سازندگی و دولت اصلاحات از فرمول تلفیقی استفاده کنیم چرا که فرمول مختلط می‌تواند بازدارنده تورم باشد.

وی افزود: اگر مزد جداگانه محاسبه شود و در کنار آن بن کارگری و کمک غیرنقدی هم وجود داشته باشد هم زندگی کارگران تامین می‌شود و هم تورم افزایش نخواهد داشت.

راغفر: در تهران برده‌داری می‌شود/عدالتیان: مشکل کارگران با افزایش دستمزد حل نمی‌شود

در حالی که حسین راغفر با اشاره به دستمزد پایین کارگران در تهران و شهرستان‌ها مدعی برده‌داری در پایتخت کشور است، جمشید عدالتیان می‌گوید: مشکل کارگران فقط با افزایش حداقل دستمزد حل نمی‌شود.

*مزد 18میلیون تومانی یک مدیر دولتی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین راغفر در ادامه مناظره تلویزیونی اظهار داشت: مسئله فراتر از بحث دو جانبه است و اکنون حقوق مدیران دولتی در یک دستگاه ماهی 18 میلیون بوده و 7 مرتبه حقوقش را با عناوین مختلف پاداش می‌گیرد و سه برابر نیز کارانه دریافت می‌کند و ماهانه 30 میلیون حقوق این فرد است که ناشی از ناکارآمد بودن دولت است.

صادقی ادامه داد: این فرد 50 برابر کارگر ساده پول می‌گیرد و این بحث را نیز ما گوشزد کرده‌ایم.

راغفر بیان داشت: بخش دولتی عنوان می‌کند که در دولت گذشته 7 هزار مدیر به یک کارخانه خودروسازی تحمیل شده و اکنون نیز چنین مدیرانی با این حقوق بالغ بر 60 برابر حقوق حداقل کارگران دستمزد می‌گیرند که خلاف قانون است و همه نیروی کار در تهران و شهرستان‌ها برده‌داری صورت گرفته و یک کارگر روزی 10 هزار تومان حقوق می‌گیرد.

عدالتیان در ادامه بیان داشت: کارفرمایان حقوق به اندازه می‌پردازند اما برخی به دلیل اینکه قانون را رعایت نمی‌کنند می‌توانند در این رقابت بیشتر کاسبی کرده و به همین منظور ملاک دستمزد اجرای دقیق قانون است.

چمنی یادآور شد: زمانی که کارگر را از کارگاه اخراج می‌کنند چگونه می‌تواند از حقوق خود دفاع کند و اعتراض نماید.

صادقی عنوان کرد: در فصل ششم قانون کار در سال 83 با کارفرمایان و دولت نشستیم مباحث مربوطه را اصلاح کنیم و اکنون 630 هزار نفر کارگر دارای تشکل کارگری هستند اما کارفرمایان زیر توافقنامه‌ زدند و آن را در دولت بعدی نپذیرفتند.

عدالتیان خاطرنشان کرد: تشکیل سندیکا به نفع کارفرمایان است و ما اعتقاد داریم سندیکاهای کارگری تشکیل شود تا ما بتوانیم از کارگران حمایت‌های بیشتری کنیم.

صادقی تأکید کرد: اکنون کارگران مؤنث جوان در تریکوبافی خیابان جمهوری تا بهارستان با حقوق 300 هزار تومان در ماه مشغول به فعالیت هستند، چرا کارفرمایان این مباحث را گوشزد نمی‌کنند و خلاف قانون دستمزد پرداخت می‌شود.

راغفر ادامه داد: تعارضی که در مسئله مطرح می‌شود موجب انحراف است بحث دستمزد است و موافقیم که دولت کمک کند که کارفرمایان نیز باید از کارگران حمایت کنند.

راغفر گفت: پیش از انقلاب اسلامی کارفرمایان برای کارگر حمایت‌هایی در خصوص جهیزیه، بیماری انجام می‌شد.

*کارگران فقط دنبال دستمزد نباشند، در پی آموزش و تامین اجتماعی باشند
عدالتیان تأکید کرد: کارگران فقط به دنبال دستمزد هستند اما باید به سمت رایگان شدن آموزش، تأمین اجتماعی و بهداشت برویم و مشکل کارگران با افزایش دستمزد حل نمی‌شود.

فروتن‌مهر در ادامه پاسخ داد باید جلوی خطاها در کار را گرفت و اکنون بنده در کارگاه خود وام بدون بهره به کارگران می‌دهم و کارگران بالاترین سرمایه کار هستند و در صورتی که کارگر خوب باشد هیچ موقع به دنبال اخراج آن نخواهیم بود اما رد نمی‌کنیم که اکنون قراردادهای 3 ماهه و 6 ماهه بسته می‌شود تا تجربه کنیم این کارگر برای کار مفید است یا خیر و در حال حاضر در این واحد تولیدی کارگران نیز بازنشسته شدند، زیرا کارگر برای کارفرما مفید است.

چمنی در خصوص ترکیب شورای عالی کار گفت: ترکیب این شورا در سال 88 تغییر کرد به نحوی که اگر کارگران اگر مصوبه را امضا نکنند نیز وجهه قانونی خواهد داشت و ترکیب به سمت دولت رفت و یکطرفه شده است.

حداقل دستمزد کارگران باید بالای 1.5 میلیون تومان باشد
پنج نفر حاضر در مناظره حداقل دستمزد برای حد اقل دستمزد سال 93 مبلغی بیش از 1.5میلیون تومان پیشنهاد کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس  در ادامه برنامه امروز مناظره با عنوان «حداقل دستمزد کارگری در سال 93» حیدری از کارشناسان سؤالاتی را که بینندگان مطرح کرده بودند پرسید و گفت: از آقای چمنی پرسیده شده است که دولت بزرگترین کارفرما است این کارفرما برای تأمین دستمزد کارگران منابع لازم را ندارد، اگر شما جای دولت بودید چه کار می‌کردید؟

ناصر چمنی در پاسخ به سؤال حیدری گفت: دولت باید خودش به فکر باشد، باید اصل 44 را بصورت قانونمند اجرا کند. امروز با این اوضاع  هزینه‌ها، این مشکل را دولت بوجود آورده خودش هم باید مشکل را حل کند.

حیدری در ادامه برنامه سؤال دیگر بینندگان را از راغفر مبنی براینکه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است دستمزدها باید بر اساس فوب خلیج فارس افزایش یابد آیا با این پیشنهاد موافق هستید اظهار داشت: فوب خلیج فارس معنی ندارد، بهر صورت معلم که 300 دلار در ماه حقوق می‌گیرد اصلا قابل مقایسه نیست و نباید با فوب مقایسه شود، بلکه باید با کشورهای مشاور مقایسه شود.

صادقی در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص اینکه اگر فشار برای افزایش دستمزد به تعطیل شدن برخی کارخانجات می‌انجامید، شما جواب کارگران بیکار شده و خانواده‌ها را چه می‌دهید، اظهار داشت: به نظرم افزایش دستمزد در بسته‌شدن کارخانجات نقش نداشته و دولت باید جواب دهد، صندوق بیمه بیکاری را برای همین گذاشته‌اند، از 6 تا 50 ماه صندوق بیمه بیکاری  حق بیکاری کارگران را می‌دهد.

عدالتیان در پاسخ به سؤال مجری برنامه از سوی بینندگان مبنی بر اینکه شما مستأجر هستید، در کدام منطقه زندگی می‌کنید و چقدر اجاره می‌دهید، گفت: در منطقه فرمانیه مستأجر هستم بعد از 23 سال که از آلمان برگشته‌ام، قدرت خرید خانه را ندارم.

فروتن مهر در پاسخ به  پرسش مجری برنامه از سوی بینندگان که اگر شما کارگر بودید با فرض اینکه دولت منابع لازم برای کمک نداشت انتظار داشتید کارفرمایان چقدر دستمزد را افزایش دهند یا چه کاری در حق شما بکنند، اظهار داشت: هر مقداری که در انتهای سال و شروع با کارگران به توافق رسیدیم مورد قبول است.

وی افزود:  اما اگر با هر درصدی افزایش دستمزد بدهیم اگر اقتصاد جامعه را مدیریت نکنیم به درد نمی‌خورد و مشکلی را حل نمی‌کند.

در ادامه مناظره حیدری یک سؤال مشترک از کارشناسان پرسید و اولین سوال را از چمنی با عنوان اینکه حقوق 93 چقدر باشد ، گفت: یک خانوار 4 نفره بالای یک میلیون و 100 هزار تومان باید باشد.

حسین راغفر در پاسخ به این سوال اظهار داشت: بستگی دارد به منطقه، در شهر تهران 2.5 میلیون برای خانوار 5 نفره است.

وی افزود:  در شهرستان‌ها قطعا کمتر است، ولی اگر فرق بگذاریم منجر به مهاجرت می‌شود و مبنای محاسبه ما خط فقر است البته با 2.5 میلیون حداقل نیازهای زندگی فراهم می‌شود.

صادقی در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه حداقل دستمزد کارگران در سال 93 چقدر باید باشد اظهار داشت: صادقی خط فقر 2 میلیون و 906 هزار است و فقر مطلق را به ما یک میلیون و 532 هزار تومان بدهد اما آنچه که ما امروز داریم ولی آنچه امروز داریم خط گرسنگی که 584 هزار و 544 تومان است، پیشنهاد من مزد تلفیقی است

عدالتیان در پاسخ به سؤال بینندگان تصریح کرد: حداقل حقوق تامین کننده خط فقر نیست  بلکه مجموع درآمدها است من  قبول دارم یک و نیم  میلیون را ولی سندیکا باید برای افرادی که اصلا کار ندارند هم فکر کند.

فروتن مهر در پاسخ به سؤال بینگان گفت: من یک اعداد و ارقامی را  مطابق سال‌های قبل بدست آوردم و به نظرم حداقل دستمزد کارگران در سال 93 باید یک میلیون و 819 هزار تومان باشد.

حداقل دستمزد کارگران باید بالای 1.5 میلیون تومان باشد
پنج نفر حاضر در مناظره حداقل دستمزد برای حد اقل دستمزد سال 93 مبلغی بیش از 1.5میلیون تومان پیشنهاد کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس  در ادامه برنامه امروز مناظره با عنوان «حداقل دستمزد کارگری در سال 93» حیدری از کارشناسان سؤالاتی را که بینندگان مطرح کرده بودند پرسید و گفت: از آقای چمنی پرسیده شده است که دولت بزرگترین کارفرما است این کارفرما برای تأمین دستمزد کارگران منابع لازم را ندارد، اگر شما جای دولت بودید چه کار می‌کردید؟

ناصر چمنی در پاسخ به سؤال حیدری گفت: دولت باید خودش به فکر باشد، باید اصل 44 را بصورت قانونمند اجرا کند. امروز با این اوضاع  هزینه‌ها، این مشکل را دولت بوجود آورده خودش هم باید مشکل را حل کند.

حیدری در ادامه برنامه سؤال دیگر بینندگان را از راغفر مبنی براینکه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است دستمزدها باید بر اساس فوب خلیج فارس افزایش یابد آیا با این پیشنهاد موافق هستید اظهار داشت: فوب خلیج فارس معنی ندارد، بهر صورت معلم که 300 دلار در ماه حقوق می‌گیرد اصلا قابل مقایسه نیست و نباید با فوب مقایسه شود، بلکه باید با کشورهای مشاور مقایسه شود.

صادقی در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص اینکه اگر فشار برای افزایش دستمزد به تعطیل شدن برخی کارخانجات می‌انجامید، شما جواب کارگران بیکار شده و خانواده‌ها را چه می‌دهید، اظهار داشت: به نظرم افزایش دستمزد در بسته‌شدن کارخانجات نقش نداشته و دولت باید جواب دهد، صندوق بیمه بیکاری را برای همین گذاشته‌اند، از 6 تا 50 ماه صندوق بیمه بیکاری  حق بیکاری کارگران را می‌دهد.

عدالتیان در پاسخ به سؤال مجری برنامه از سوی بینندگان مبنی بر اینکه شما مستأجر هستید، در کدام منطقه زندگی می‌کنید و چقدر اجاره می‌دهید، گفت: در منطقه فرمانیه مستأجر هستم بعد از 23 سال که از آلمان برگشته‌ام، قدرت خرید خانه را ندارم.

فروتن مهر در پاسخ به  پرسش مجری برنامه از سوی بینندگان که اگر شما کارگر بودید با فرض اینکه دولت منابع لازم برای کمک نداشت انتظار داشتید کارفرمایان چقدر دستمزد را افزایش دهند یا چه کاری در حق شما بکنند، اظهار داشت: هر مقداری که در انتهای سال و شروع با کارگران به توافق رسیدیم مورد قبول است.

وی افزود:  اما اگر با هر درصدی افزایش دستمزد بدهیم اگر اقتصاد جامعه را مدیریت نکنیم به درد نمی‌خورد و مشکلی را حل نمی‌کند.

در ادامه مناظره حیدری یک سؤال مشترک از کارشناسان پرسید و اولین سوال را از چمنی با عنوان اینکه حقوق 93 چقدر باشد ، گفت: یک خانوار 4 نفره بالای یک میلیون و 100 هزار تومان باید باشد.

حسین راغفر در پاسخ به این سوال اظهار داشت: بستگی دارد به منطقه، در شهر تهران 2.5 میلیون برای خانوار 5 نفره است.

وی افزود:  در شهرستان‌ها قطعا کمتر است، ولی اگر فرق بگذاریم منجر به مهاجرت می‌شود و مبنای محاسبه ما خط فقر است البته با 2.5 میلیون حداقل نیازهای زندگی فراهم می‌شود.

صادقی در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه حداقل دستمزد کارگران در سال 93 چقدر باید باشد اظهار داشت: صادقی خط فقر 2 میلیون و 906 هزار است و فقر مطلق را به ما یک میلیون و 532 هزار تومان بدهد، اما آنچه که ما امروز داریم ولی آنچه امروز داریم خط گرسنگی که 584 هزار و 544 تومان است، پیشنهاد من مزد تلفیقی است

عدالتیان در پاسخ به سؤال بینندگان تصریح کرد: حداقل حقوق تامین کننده خط فقر نیست  بلکه مجموع درآمدها است من  قبول دارم یک و نیم  میلیون را ولی سندیکا باید برای افرادی که اصلا کار ندارند هم فکر کند.

فروتن مهر در پاسخ به سؤال بینندگان گفت: من یک اعداد و ارقامی را  مطابق سال‌های قبل بدست آوردم و به نظرم حداقل دستمزد کارگران در سال 93 باید یک میلیون و 819 هزار تومان باشد.

اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------