مقاومت 1285 دلاري طلا شكست



 

اخبار اقتصادی  - در آستانه اولين سخنراني رئيس جديد فدرال رزرو آمريكا
مقاومت 1285 دلاري طلا شكست

بازگشت سكه به قيمت‌هاي پایان آبان 92 و اونس طلا به نیمه نوامبر 2013 معامله‌گران در انتظار صعود بیشتر هستند.

در حالي كه سرمايه‌گذاران، كارشناسان و تحليلگران بازارهاي جهاني طلا در انتظار اولين سخنراني جانت يلن در كميته خدمات مالي كنگره آمريكا بودند، بهاي طلا در دو روز ابتدايي هفته جاري ميلادي، با افزايش روبه‌رو شد به طوري كه با اين صعود، قيمت اين فلز به بالاترين حد در 3 ماه (ميلادي) اخير رسيد.


اين اميدواري از آنجا ناشي مي‌شد كه بازار اشتغال آمريكا در ماه‌هاي ژانويه و دسامبر عملكرد ضعيفي از خود بر جا گذاشته بود كه موجب نگراني زيادي در خصوص وضعيت رشد و رونق اقتصادي اين كشور شد. در همين حال، شكسته شدن سطح مقاومتي 1270 دلاري در هفته گذشته، تاثير زيادي بر ادامه روند صعودي قيمت طلا در بازارهاي جهاني داشت و سرمايه‌گذاران بيشتري براي خريد و سرمايه‌گذاري در بازار طلا اقدام كرده‌اند.


 اين مساله موجب شد تا تحليل تكنيكاليست‌هاي طلا بر اين اصل استوار شود كه در صورتي كه طلا بتواند قيمت 1285 دلاري را حفظ كند، به زودي به سوي 1300 دلار در هر اونس نيز اوج مي‌گيرد و پس از ماه‌ها بار ديگر وارد كانال 1300 دلاري خواهد شد.


در پايان معاملات هفته گذشته بازارهاي بين‌المللي، قيمت فلز زرد روي 1267 دلار ثابت شد تا صعود 9 دلاري را نشان دهد.

 

از آنجا كه جو حاكم بر بازارهاي جهاني طلا به دليل آمارهاي ناخوشايند هفته گذشته، بر مبناي افزايش بهاي طلا شكل گرفته بود، طي روزهاي ابتدايي هفته جاري ميلادي، شاهد صعود بهاي طلا در اين بازارها بوديم، تا قيمت اين فلز به ركوردهاي جديدي در سال 2014 ميلادي دست يابد؛ به اين دليل كه انتشار آمارهاي نااميد كننده نسبت به وضعيت بازار كار آمريكا در ماه ژانويه موجب افزايش گمانه‌زني‌ها در خصوص احتمال ادامه اجراي محرك پولي از سوي فدرال رزرو شده است. در همين حال اما برخي تحليلگران معتقدند كه اين افزايش‌ها ادامه نخواهد يافت، چراكه آمار ضعيف در بخش كارگري آمريكا می‌تواند به علت مسائل مرتبط با شرايط آب و هوايي باشد.


يلن همچنين روز پنج‌شنبه در كميته بانكداري سنا سخنراني خواهد كرد. از نظر آمارهاي كلان اقتصادي نخستين سخنراني جانت يلن در كنگره از اهميت زيادي برخوردار خواهد بود و تا حد زيادي خط مشي فدرال رزرو را روشن خواهد كرد.


تاثيرپذيري بازارهاي داخلي از اونس طلا
آنچه بازار داخلي سكه روزدوشنبه با آن روبه رو شد، افزايش قيمت بود. در اين روز به تبع تغييرات اونس طلا، بر بهاي سكه‌هاي ربع تا تمام بهار آزادي، به ميزان اندكي افزوده شد تا تمام سكه طرح جديد 884 هزار و تمام بهار طرح قديم 887 هزار تومان معامله شود. در اين روز بازار قراردادهاي آتي سكه هم بين چهار تا 10 هزار تومان بر سررسيدهاي نزديك تا دور خود افزود كه اين ميزان تغيير قيمت، پس از مدت‌ها در اين بازار مشاهده مي‌شد. 


حجم قراردادهاي معامله شده در آتي سكه هم به 2 دليل در اين روز افزايش اندكي را نشان داد؛ از يك سو يك سررسيد جديد به جمع سكه‌ها پيوسته بود كه بيشترين تعداد قراردادهاي معامله شده را به خود اختصاص داد و از سوي ديگر به دليل افزايش قيمت‌ها – كه در سررسيدهاي دور به بيش از 10 هزار تومان هم رسيده بود – خريدارن اين سررسيدها وارد بازار شدند. با وجود تعطيلي روز گذشته اما، سايت اتحاديه طلا و جواهر كشور نشان‌دهنده تغييراتي در قيمت سكه و دلار بود.


اونس طلا كه در پايان معاملات روز دوشنبه توانسته بود مقاومت 1280 دلاري را بشكند، روز گذشته در اغلب ساعات معاملاتي بازار نيويورك - تا ساعت 16:00 به وقت تهران – در بالاي اين سطح نوسان مي‌كرد. به اين ترتيب روز گذشته قيمت سكه در بازار نقدي باز هم افزايش يافت و ارقام بالاي 894 هزار تومان را ثبت كرد. با اين وجود روز گذشته قيمت سكه تمام بهار آزادي نسبت به بهای واقعي آن حدود 10 هزار تومان حباب منفي داشت. اين در حالي بود كه سكه‌هاي ربع و گرمي به ترتيب بيش از 30 و بيش از 50 هزار تومان حباب مثبت گرفته بودند.


قيمت روز گذشته سكه در بازار نقدي، بيشترين بهاي آن از حدود سه ماه گذشته بود. قيمت سكه تمام بهار آزادي در روز 29 آبان امسال، بيش از 900 هزار تومان بود كه به تدريج رو به كاهش گذاشت. در تاريخ 30 آبان قيمت اين سكه 899 هزار تومان بود و پس از آن تاريخ ديگر نتوانست، به اين سطح بازگردد.


همان‌طور كه نمودار نوسانات بهاي جهاني طلا نشان مي‌دهد، قيمت اين فلز رو به افزايش است؛ اما اين مساله به ميزان فراواني به صحبت‌هاي روز پنج‌شنبه رئيس فدرال رزرو آمريكا بستگي خواهد داشت.


 بازارهاي داخلي طلا و سكه هم كه در چند روز گذشته تبعيت خود از تحركات اونس طلا را نشان داده اند، چشم انتظار حركت بعدي اين فلز گرانبها هستند.


از آنجا كه بازار قراردادهاي آتي سكه به دليل تعطيلي روز گذشته نتوانست با تغييرات قيمتي اونس طلا همراه شود، اين انتظار وجود دارد كه امروز به جبران آن پرداخته و بر قيمت‌ها بيفزايد. البته اين در شرايطي است كه بهاي دلار در بازار آزاد نوساني رو به كاهش را تجربه نكند.

اخبار,اقيمت سكه تمام بهار آزادي

 

اخبار,قيمت سكه در بازار نقدي

 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------