احیای بورس با اخبار خوب / اعتماد به بورس؛ آري يا نه!؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار اقتصادی - احیای بورس با اخبار خوب

تاکید وزیر اقتصاد بر افزایش ارزش و حجم بازار سرمایه و اخبار منتشرشده از خانه ملت، روز گذشته به رشد 612 واحدی شاخص بورس انجامید و موجب شد پس از چند روز افت، ‌شاخص، نفسی تازه کند. دیروز نگاه فعالان بازار به جلسه کمیسیون تلفیق بود که در نهایت براساس تصمیم این کمیسیون قرار شد قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها در اختیار دولت قرار گیرد. از سوی دیگر قرار است ابهامات مربوط به سنگ‌آهنی‌ها و بحث هدفمندی نیز در مجلس بررسی شود. انتشار این اخبار رسیدن شاخص به رقم 79 هزار و 765 واحد و ارزش معاملات 394 میلیارد تومانی را برای بورس و فرابورس به همراه آورد.

احياي بورس با اخبار خوب مجلس
براساس تصميم كميسيون تلفيق قرار شد بخش موجود لايحه بودجه مبني بر حداقل 15سنت از لايحه حذف شود و تنها شرط بازدهي داخلي 25درصد باقي بماند؛ هر چند كه اين بند همچنان مبهم بوده و رقم بازدهي داخلي يا «‌اIRR» به سادگي قابل محاسبه نيست اما تا حدودي شرايط را تلطيف خواهد كرد تا وزارت نفت نرخ نهايي را مشخص كند. در همين رابطه رئيس كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي گفت: با مصوبه كميسيون تلفيق، قيمت گذاري خوراك پتروشيمي‌ها در اختيار دولت قرار گرفت كه دولت مي‌تواند كمتر از 15 سنت هم قيمت گذاري كند.


به گزارش خبرگزاري خانه ملت؛ حميدرضا فولادگر نماينده مردم اصفهان در مجلس تاكيد كرد: براين اساس جمله «قيمت خوراك پتروشيمي‌ها نبايد كمتر از 15 سنت باشد» از متن لايحه بودجه 93 حذف شد كه با اين توصيف دولت مي‌تواند قيمت خوراك پتروشيمي‌ها را كمتر از 15 سنت نيز تعيين كند. همچنين در مورد مساله سنگ‌آهني‌ها، حميد رضا فولادگر در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاري فارس اظهار كرد: شوراي نگهبان در مورد مصوبات مجلس در خصوص شركت‌هاي سنگ‌آهن و پتروشيمي ايراداتي را گرفته كه اين مسائل در كميسيون تلفيق در حال بررسي است.


وي تصريح كرد: اين ايرادات ديروز در كميسيون تلفيق برطرف و امروز (دوشنبه) در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد. وي در خصوص ابهام شوراي نگهبان نسبت به مصوبات مربوط به شركت‌هاي سنگ‌آهن گفت: شوراي نگهبان معتقد است اين مساله ماهيت بودجه‌اي ندارد، بلكه بايد در قالب قانون‌گذاري مورد توجه قرار گيرد. فولادگر تصريح كرد: احتمالا اين مساله طوري برطرف مي‌شود كه مصوبه مربوط به بهره مالكانه معادن سنگ‌آهن فقط براي امسال عملياتي شود. در همين حال مجلس ديروز بحث هدفمندي را نيز مورد بررسي قرار داد.


بر‌اساس اين گزارش، دولت در تلاش است تا در فرصت موجود براي رفع ايرادات شوراي نگهبان به قانون بودجه سال 93، تبصره مربوط به هدفمندي يارانه‌ها را با ساز و كار ديگري احيا كند. بنابر اين گزارش، تبصره 21 لايحه بودجه سال 93 كل كشور با پيشنهاد يكي از نمايندگان و تصويب مجلس تغيير كرده و بنا شد دولت تا ابتداي تيرماه سال 93، با آسيب‌شناسي فاز اول هدفمندي يارانه‌ها، موانع موجود براي اجراي فاز دوم اين قانون را مهيا كند. البته شوراي نگهبان قانون اساسي در جريان بررسي قانون بودجه سال 93 كل كشور به اين تبصره جايگزين شده ايراد گرفته است.


حمايت از بازار ادامه دارد
در بازار ديروز معامله‌گران همچنين متاثر از جلسه عصر روز شنبه فعالان بازار و وزير اقتصاد بودند كه در اين جلسه وزير اقتصاد عالي‌ترين حمايت‌ها را از بازار سرمايه به عمل آورد.در همين رابطه مديرعامل سرمايه‌گذاري غدير با اشاره به جزئيات جلسه برگزار شده وزير اقتصاد با فعالان بازار سرمايه از نتايج مثبت آن براي حمايت از سرمايه‌گذاران در دولت جديد خبر داد.


غلامرضا سليماني‌اميري در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به جزئيات برگزاري اين جلسه تصريح كرد: تغييرات يكباره قيمت سهام و شاخص و عدم ثبات در مقررات و قوانين از جمله مهم‌ترين مباحث اين جلسه بود. وي ادامه داد: اطمينان دادن به مردم براي اينكه بورس بهترين جايگاه براي سرمايه‌گذاري است و اينكه اكنون نزديك به ۵۰ميليون سهامدار در بازار سرمايه به‌طور مستقيم و غيرمستقيم فعال هستند، از موضوعات اين جلسه بود.


اميري با اشاره به اينكه در اين جلسه، جايگاه بازار سرمايه در جلوگيري از افزايش تورم، كنترل نقدينگي و رشد اقتصادي تشريح شد، گفت: در اين جلسه تاكيد شد كه دولت بايد سياست‌گذاري كرده و نبايد درگير مسائل اجرايي باشد.


بر اساس اين گزارش علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد و دارايي پس از شنيدن صحبت‌هاي فعالان بازار سرمايه بر حمايت از بورس و سرمايه‌گذاري در آن تاكيد كرد.


در بازار ديروز در گروه خودرويي رئيس شوراي رقابت در گفت و گو با خبرگزاري فارس اظهار كرد: طرح شوراي رقابت براي بازنگري در تعرفه واردات خودرو با هدف كاهش تعرفه واردات خودروهاي خارجي با حجم موتور پايين به هيات دولت ارائه شد. رضا شيوا تصريح كرد: اين طرح به هيأت دولت ارائه شده كه اميدواريم هرچه زودتر توسط دولت مورد بررسي قرار گيرد. شيوا پيش‌بيني كرد طرح پيشنهادي براي تغيير تعرفه واردات خودرو تا پايان سال در هيات دولت نهايي شود. وي در مورد بازنگري در دستورالعمل قيمت‌گذاري خودرو نيز گفت: اين كار در حال انجام است و اميدواريم تا پايان سال نهايي شود.


در گروه بانكي در حالي كه بازار سهام توجه خاصي به اوراق 23درصدي نشان نداده است، اعلام شد كه مساله افزايش سود بانكي از سوي وزير اقتصاد رد شده است. در حالي كه عملا بانك‌هاي دولتي و خصوصي با دريافت حداقل ۲۶ درصد سود به متقاضيان وام پرداخت مي‌كنند وزير امور اقتصادي و دارايي در حاشيه جلسه كميسيون تلفيق به نمايندگان گفت: «بانك مركزي افزايش نرخ سود را رد كرده و اين ملاك است.»


به گزارش خبرگزاري تسنيم، ايرج نديمي در ارتباط با افزايش نرخ سود بانكي به 26 درصد اظهار كرد: افزايش نرخ سود بانكي مي‌تواند منجر به كنترل نقدينگي و بهبود وضعيت شود ولي دولت بايد هنگام تصميم گيري در اين‌باره به ساير اثرات تغيير نرخ سود بانكي هم توجه كند.


در گروه نفتي روز گذشته بلوك پالايشگاه نفت اصفهان مجددا در گروه تامين اجتماعي دست به دست شد. اين بلوك نزديك به 12درصد ابتدا از تاپيكو به بانك رفاه و پس آن ديروز از بانك رفاه به صبا تامين منتقل شد. در اين گروه كاهش قيمت سهام بلوك پالايشگاه لاوان شانس حضور خريدار در عرضه بلوك مديريتي اين پالايشگاه را افزايش داده است. در اين گروه همچنان مخالفت وزارت نفت با واگذاري سهام اصل 44 اين وزارتخانه ادامه دارد و ديروز اعلام شد كه با موافقت وزير نفت يك شركت نفتي ديگر نيز از فهرست خصوصي‌سازي خارج شده است.


 به گزارش «ايسنا»، وزير نفت به دليل نقش لجستيك و استراتژيك شركت پيراحفاري ايران در عمليات توليد با خروج نام اين شركت از فهرست شركت‌هاي مشمول اصل 44 قانون اساسي اعلام موافقت كرد. با منتفي شدن موضوع واگذاري شركت پيراحفاري ايران به بخش خصوصي تعداد شركت‌هايي كه وزارت نفت مخالف واگذاري آنها بر اساس اصل 44 قانون اساسي است افزايش يافت. در مجموع بازار ديروز بازار مثبتي بود كه در آن علاوه‌بر رشد شاخص ارزش معاملات نيز 394ميليارد تومان در بورس و فرابورس رقم خورد.

 

-----------------------------

 

اعتماد به بورس؛ آري يا نه!؟

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثير انتشار خبرهاي مثبت از مجلس شوراي اسلامي و همچنين تداوم حمايت از بازار سرمايه با رشد شاخص مواجه شد. شاخص كل بورس اوراق بهادار روز گذشته پس از مدت‌ها شاهد رشد 612واحدي بود تا بتواند به رقم 79هزار و 765واحد برسد؛ امري كه آرامشي را بر بازار سرمايه حاكم كرد. در بازار ديروز معامله‌گران در تحولات مهم شاهد جلسه كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي بودند كه در آن به ايرادات شوراي نگهبان در مورد بند خوراك گازي مجتمع‌هاي پتروشيمي و عوارض 30درصدي دو شركت سنگ‌آهني رسيدگي شد.

در هفته‌هايي كه گذشت، شاهد خبري مبني بر تصميم فرابورس به كوچ اجباري 14 شركت به بازار توافقي بوده‌ايم، تصميمي كه صرف‌نظر از دغدغه‌هايي كه بين سهامداران آن شركت‌ها ايجاد كرده است (طوري كه حتي رد آن را مي‌توان در افت معنادار شاخص بورس در روزهاي اخير مشاهده كرد)، ترديدهايي اساسي را در خصوص بورس ايران در ذهن ايجاد مي‌كند، آن هم درست در مقطعي از زمان كه بورس ايران در مسير صحيح جذب نقدينگي سرگردان سرمايه‌گذاران حقيقي قرار گرفته است طرح سياست‌هايي از اين دست، با ايجاد بحران اعتماد در بورس، مكث و ترديدي را در تصميم براي ماندن يا خروج از بازار سرمايه در ذهن هر سرمايه‌گذار اين بازار ايجاد مي‌كند.


اما واكاوي دقيق‌تر اين موضوع و بررسي چرايي اين ماجرا گوشه‌هايي پنهان از نظر را برايمان آشكار مي‌سازد و آن موقع است كه پي مي‌بريم همان‌گونه كه كليد تدبير براي چرخيدن در قفل‌هاي مسائل ديگر پيش روي مملكت، اصطكاك و مقاومت فساد اقتصادي را به خوبي لمس كرده است، در عرصه بورس نيز با چالش‌هاي مشابهي روبه‌رو است.


براي درك بهتر اين موضوع به چند نكته ذيل توجه كنيد:
1- انتقال اين شركت‌ها به بازار توافقي به بهانه جلوگيري از سفته‌بازي در اين بازار انجام شده است حال آنكه در صورت وجود چنين نقيصه‌اي در اين بازار پيش از هركس بايد تقصير را در فقدان سازوكار مشخص براي اطلاع‌رساني از سوي سازمان بورس جست و البته راه‌حل آن نيز فراري دادن سرمايه‌گذاران يا ترساندن آنان نيست (به صف فروش اين سهام در روزهاي پس از اعلام اين تصميم نگاهي بيندازيد!) بلكه اطلاع رساني شفاف است.

 

نگاهي به خريداران اين سهام طي ماه گذشته از سوي نهاد ناظر نيز اين مهم را به اثبات خواهد رساند كساني كه از اين تصميم آسيب مي‌بينند و تاوان نبود مكانيزم اطلاع رساني شفاف را مي‌پردازند نه سفته‌بازان، كه سهامداران عادي‌اند.

 

توجه شود كه وظيفه مديران سازمان بورس نه شناسايي سهام پربازده و تفحص در سود يا ضرر آنها بلكه ايجاد محيطي شفاف و با‌ثبات است تا در آن محيط، تصميم درست توسط سرمايه‌گذاران گرفته شود، حال آنكه مديران سازمان بورس به صراحت درخصوص واقعي بودن بازدهي و ارزش اين 14 نماد اظهارنظر كرده‌اند و هيچ معلوم نيست كه اگر مدتي بعد اين سهام بنا به دلايل بنيادين و.... با انفجار قيمت مواجه شوند چه كسي پاسخگوي ضرر هنگفت سهامداراني خرد است كه طي اين روزها در صف‌هاي هيجاني ناشي از فضاي متزلزل بازار، سهام خود را با قيمتي ارزان عرضه كرده‌اند!؟


2- تحميل عدم قطعيت‌هاي اينچنيني به بازار از طريق اتخاذ تصميمات ناگهاني سبب ايجاد موج شايعات و پرداختن به سناريوهاي مختلف در شبكه سهامداران و سرمايه‌گذاران مي‌شود كه فارغ از قضاوت در خصوص صحت يا عدم صحت آنها به اعتماد در اين بازار لطمه مي‌زند، به عنوان نمونه يكي از شركت‌هايي كه قرار است اول اسفند‌ماه به بازار توافقي انتقال يابد، در ماه‌هاي اخير باوجود ميل مديران آن (به گواه اطلاعيه‌هاي شفاف‌سازي منتشر شده و حتي يكبار توقف ناگهاني نماد بي‌هيچ توضيح قانع‌كننده‌اي) بازدهي قابل توجهي داشته است. شركتي كه بنا به اذعان بسياري از تحليلگران بنيادي به دليل حجم كوچك و گستره وسيع فعاليت‌ها و به عبارتي بازدهي فراوان، ارزش ذاتي بالايي را دارا است.


 نگاهي به تركيب سهامداران اين شركت نشان مي‌دهد كه هنوز ميزان قابل توجهي از سهم اين شركت در اختيار سهامداران حقيقي است، سهامداراني خرد و طبعا كم‌اطلاع از ارزش ذاتي سهم‌شان كه به راحتي مي‌توان با متزلزل نشان دادن وضعيت سهم، آن را از چنگشان ربود. با نگاهي به وضعيت اين سهم طي يك سال گذشته مي‌توان رد تلاش‌هايي براي متزلزل نشان دادن اين سهم را به روشني مشاهده كرد.


حال با راندن اين سهم به بازار توافقي (كه در نظر بسياري از تحليلگران غيرشفاف‌ترين بازار موجود در فرابورس است زيرا هر كس در آنجا مي‌تواند قيمت دلخواهش را براي خريد و فروش سهم پيشنهاد دهد)، علاوه‌برتاثيري كه در ترساندن سهامداران خرد اين سهم و طبعا كاهش قيمت اين سهم دارد از طريق فضاي ذاتي بازار توافقي اين شائبه را در ذهن تقويت مي‌كند كه عده‌اي به عمد قصد دارند تا با سوءاستفاده از فرصت ناشي از دامن زدن به ابهامات، اين سهم را به هر كسي كه مي‌خواهند و با هرقيمتي بفروشند، پايان متصور براي اين سناريو بهره‌برداري ويژه‌خوران از اين گونه فضاها (بخوانيد سفته بازان واقعي) و ضرر سهامداران حقيقي خرد است.


بنابراين فارغ از صحت و سقم چنين سناريويي و سناريوهاي مشابه كه اين روزها دهان به دهان در بين سهامداران بورس نقل مي‌شود ماهيت اين‌گونه تصميمات و تاثير مخرب آن در دامن زدن به شائبه‌هاي اين چنيني در درازمدت قابل تامل است


3-رونق در بازار سرمايه اصولا بر مبناي ايجاد محيطي امن و با ثبات براي جذب سرمايه بنا نهاده مي‌شود. در اين پارادايم احترام به سرمايه‌گذار از طريق مكانيزم‌هاي شفاف اطلاع رساني و پرهيز از هرگونه تصميمات انحصاري، نمود پيدا مي‌كند و هرگونه عدول ازاين رفتار از طريق به خطر افكندن سرمايه، بي‌احترامي به سرمايه‌گذار را القا مي‌كند، بنابراين در پس پرده پراميد روزهايي كه شاخص بورس روند صعودي را طي مي‌كرد، مي‌شد تاريكي هراسي كه طي چندسال گذشته از دستكاري ناشي از بي تدبيري راکه برسر اين بازار سايه افكنده بود مشاهده كرد و البته تا زماني كه اطمينان از طريق شفافيت و ثبات در بورس، به سرمايه‌گذار داده نشود هر لحظه بايد انتظار آن را كشيد كه برآيند مقابله اميد اين روزها و هراس مانده از آن سال‌هاي نه چندان دور، به سمت نامطلوب بيم و هراس بچربد و سرمايه‌ها را از اين بازار فراري دهد!

 

(اگر با نگاهي آسيب‌شناسانه به ريشه‌هاي افت شاخص بورس در اين روزها بنگريم، خواهيم ديد كه در پس آن تنها يك عامل پررنگ‌تر از باقي عوامل جلوه مي‌كند و آن هراس توده سرمايه‌گذاران از فضاي پر از ابهام و عدم قطعيت‌هاي اين بازار محتاج ثبات است حال آنكه دستكاري‌هاي مواردي نظير انتقال چند سهم به بازار توافقي يا انتشار خبرهايي نظير بهره مالكانه 30 درصدي معادن سنگ‌آهن و برنامه افزايش چند برابري قيمت خوراك پتروشيمي‌ها و... تنها حامل اين پيام به سرمايه‌گذار است كه به اين بازار نمي‌توان اطمينان كرد و دل بست و اين بازار هر آن مي‌تواند، آبستن حوادثي ناشي از تصميمات ناگهاني باشد كه به‌واسطه آن سود يا ضرري هنگفت جابه‌جا‌ شود! 


بنابراين تا زماني كه به سرمايه‌گذار از طريق ايجاد محيطي امن و با ثبات ارج ننهند و او را با واژه‌هايي نظير «سفته‌باز» و سوداگر خطاب كنند، نمي‌توان گفت كه خون «تدبير» در رگ‌هاي بازار سرمايه جاري شده است و آن وقت ديگر حتي غلبه «اميد» نيز چندان نخواهد پاييد!

علي جليلي*كارشناس بازار سرمايه

اخبار اقتصادی-  دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------