واکنش نوبخت به سقوط بورس / قیمت پایه خوراک گاز پتروشیمی‌ها تعیین شد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,پتروشیمی

 

اخبار اقتصادی - نوبخت: دولت خوراک پتروشیمی ها را عادلانه تعیین خواهد کرد/ مجلس وارد قیمت گذاری نشود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه ها در موافقت و مخالفت با قیمت گذاری این خوراک صحبت کردند.

به گزارش مهر ، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی بندهای اعاده شده از سوی شورای نگهبان نمایندگان مجلس به بررسی پیشنهادات در خصوص قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه ها پرداختند.

نمایندگان مجلس در این بند از تبصره بودجه با حذف عبارت «به شرط آن که از 15 سنت در هر متر مکعب کمتر نشود» موافقت نکردند.

پیش از این نمایندگان مجلس مقرر کردند قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه ها به گونه ای تعیین گردد که نرخ بازدهی داخلی ارزی این واحدها تا 25 درصد باشد به شرط آن که از 15 سنت در هر متر مکعب کمتر نشود. اما این مصوبه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت.

در بررسی حذف این عبارت از این بند از تبصره بودجه پورابراهیمی نماینده کرمان در مخالفت اظهار داشت: در موضوع خوراک پتروشیمی ها یک سیاست بلند مدت وجود دارد و در تمامی کشورهای دنیا سالانه برای این موضوع تصمیم نمی گیرند.

وی افزود: با حذف این عبارت عملاً امکان سرمایه گذاری فراهم نمی شود و شاهد اتفاقات نگران کننده ای در بازار سرمایه در روزهای اخیر بوده ایم که مشکلات جدی را به وجود آورده بود.

حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در موافقت با حذف این عبارت از این تبصره بودجه گفت: مجلس باید چارچوب عمل کند و سیاست گذار باشد و نه قیمت گذار و باید بر اساس مقتضیات زمان قیمت گذاری را به دولت واگذار کنیم.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق با وزیر اقتصاد تصریح کرد: وزیر اقتصاد دیروز گفت که مبالغ زیادی در بورس دچار ضرر شده و این در حالی است که ما در کشورهای عربستان، قطر و روسیه قیمت خوراک پتروشیمی ها بین 11 تا 12 سنت قیمت گذاری می شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مطمئناً دولت به گونه این قیمت گذاری می کند که به حقوق کشور اجحافی نمی شود.

توکلی نماینده مردم تهران در موافقت با حذف این تبصره از لایحه بودجه گفت: سال هاست پتروشیمی ها سودهای هنگفتی می برند و سرمایه گذاری برای بخش های پایین دستی انجام نمی شود.

وی ادامه داد: سودی که پتروشیمی ها در 5 سال اخیر به دست آورده اند 11 هزار میلیارد تومان بوده که فقط 4 میلیارد تومان مالیات داده اند و بورس برای کسانی که این گونه رانت می گیرند جای رقابت نیست. این در حالی است که بورس مکانی برای رقابت است.

توکلی تاکید کرد: در سال های گذشته سودهای کلانی برده اند که به معنای از دست دادن منافع ملی است و این ضد رقابت است، باید از بورس دفاع کرده اما با رانت مخالفیم.

در ادامه لاهوتی نماینده لاهیجان در موافقت با حذف این عبارت از این بند از لایحه بودجه گفت: در تمامی کشورهای اطراف نرخ خوراک پتروشیمی ها بین 10 تا 12 سنت متغیر است. نباید دولت را محدود کنیم و مجلس را وارد نرخ گذاری کنیم چرا که این کار درستی نیست.

وی اظهار داشت: دولت با شرایط تصمیم می گیرد و قیمت گذاری می کند. ما در بودجه های سنوات گذشته وارد نرخ گذاری نشده ایم بنابراین این اختیار را به دولت دهیم تا با در نظر گرفتن شرایط قیمت گذاری کند.

در ادامه نوبخت به عنوان نماینده دولت در موافقت با حذف این عبارت در این بند از لایحه گفت: در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یک عدد کلی داریم و نمایندگان به دولت اجازه دادند تا 48 هزار میلیارد تومان منابع با توزیع کند اما مشخص نکردند که قیمت نفت و گاز به چه میزان باشد.

وی افزود: دولت از جایگاه دفاع از منابع ملی قیمت گذاری عادلانه ای برای خوراک پتروشیمی ها خواهد داشت. نمایندگان برای هیچ یک از منابع نرخ تعیین نکردند اما برای پتروشیمی عدد و رقم تعیین کردند.

نوبخت با بیان اینکه این تصمیم مغایر با تصمیم همه کشورهای جهان در خصوص قیمت خوراک پتروشیمی ها است گفت: بخشی از فعالیت بورس ناشی از سودآوری پتروشیمی ها است. تعیین قیمت 15 سنت آثار سوء اش مشخص است و ما این را در روزهای اخیر در بورس شاهد بودیم.

در ادامه مصباحی مقدم به عنوان نماینده کمیسیون تلفیق در موافقت با حذف این عبارت از این بند از لایحه بودجه گفت: این پیشنهاد حداقل یک ثبات نسبی به وجود آورده و نباید دولت را محدود کرد و مجلس وارد قیمت گذاری شود.

بعد از صحبت های موافقان و مخالفان این پیشنهاد کمیسیون تلفیق به رای گیری گذاشته شد که نتوانست رای اکثریت نمایندگان را به همراه داشته باشد و در نهایت تصویب نشد.

همچنین در ادامه بررسی بحث قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی پیشنهاد فولادگر و قادری مبنی بر این که «قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی با رعایت قانون هدفمند کردن یارانه ها توسط دولت تعیین شود» با 88 رای موافق، 78 رای مخالف و 11 رای ممتنع رای نیاورد.

 

-------------------------

 

با رای نمایندگان
قیمت پایه خوراک گاز پتروشیمی‌ها 13 سنت تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را 13 سنت تعیین کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جریان رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه 93 به پینشهاد الیاس نادران رای دادند که براساس آن قیمت پایه خوراک واحدهای پتروشیمی در چارچوب هدفمند کردن یارانه‌ها به گونه‌ای تعیین می‌شود که از 15 سنت در هر متر مکعب کمتر نشود.

در این مصوبه همچنین آمده به منظور تحریک و تشویق واحدهای پتروشیمی و فعالان اقتصادی به توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع تکمیلی و پایین دست و اشتغالزایی بیشتر با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و رعایت مکان‌یابی وزارت نفت، قیمت خوراک گاز را به صورت پلکانی به گونه‌ای تخفیف دهد که نرخ بازده داخلی ارزی سرمایه‌گذار تا 30 درصد باشد.

به موجب این مصوبه آئین‌نامه اجرایی تخفیف پلکانی براساس شاخص‌های ترکیبی فوق ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون توسط وزارت نفت تهیه می‌شود وبه تصویب هیات وزیران می‌رسد.

نمایندگان مجلس با 146 رای موافق، 44 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر این پیشنهاد را به تصویب رساندند.

پیش ازاین گزارش کمیسیون تلفیق برای تعیین قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب هدفمندی یارانه‌ها و براساس نرخ بازدهی داخلی ارزی تا 25 درصد به تصویب نمایندگان نرسید و پیشنهادات مختلفی در این رابطه مطرح شد اما نهایتا نمایندگان با پیشنهاد الیاس نادران برای تعیین قیمت حداقل 13 سنت به عنوان نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی موافقت کردند.

اخبار اقتصادی - مهر،ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------