آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

انتقاد از مخفی کاری در پرداخت یارانه/ دولت مجبور است یک ماه در سال یارانه ندهد/ 40میلیون نفر باید از چرخه دریافت یارانه حذف شوند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با انتقاد از چراغ خاموش حرکت کردن دولت در بحث پرداخت یارانه ها، اظهار کرد: من اعتقاد دارم هر دولتی اگر بخواهد موفق باشد و برنامه خودش را در زمینه های مختلف پیاده کند، راهش شفاف برخورد کردن با مردم است. امروز هیچ چیز از جلوی چشم های مردم پنهان نیست. اطلاعات دقیقه، ثانیه و لحظه ای در حال انتقال است. هر عملی که انجام می شود بلادرنگ بازتاب دارد پس بهتر است که ما شفاف، روشن و صریح با مردم هم حرف بزنیم هم برخورد کنیم. همچنین اگر ایرادات و اشکالاتی وجود دارد انتقال بدهیم. مردم قابل اعتماد هستند.

سید سعید زمانیان دهکردی در گفت و گو با جماران، در پاسخ به سؤالی در مورد تأخیرهای دولت در پرداخت یارانه نقدی که از اول ماه به آخر هر ماه موکول شده و در حقیقت یک ماه از یارانه نقدی مردم در این بین بلاتکلیف مانده است، اظهار کرد: دولت دهم و یازدهم همواره در پرداخت یارانه نقدی با مشکل رو به رو بوده و هستند. هرچه قدر درآمد در کشور اخذ می شود به طرف یارانه ها می رود و خیلی از پروژه های عمرانی تحت تأثیر این پروسه قرار گرفته است. درآمد جاهایی مثل وزارت نفت و حتی نیرو و بقیه جاهایی که در ازای ارائه خدمات به مردم پول می گیرند، همه به بخش یارانه می رود. قطعا شرایط اقتصادی کشور و پایین آمدن درآمدهای نفتی باعث شده که دولت در بخش پرداخت ها با مشکل رو به رو شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور افزود: راهکاری که دولت برای جبران این امر انجام می دهد این است که تاریخ را تغییر می دهد. این تغییر تاریخ اگر با برنامه ریزی باشد می تواند در طول سال یک ماه پرداخت ها را پایین و بالا کند. به نظر من به دلیل مشکلاتی که در پرداخت یارانه نقدی وجود دارد، دولت مجبور به این کار است.

وی تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه باید به طور جدی پیگری شود که یارانه نقدی به پرداخت شود. به دلیل اینکه امروز تمام اقشار کشور یارانه می گیرند. متأسفانه بودجه کشور جواب کارهای عمرانی را نمی دهد و خیلی از کارها تعطیل شده است. این امر باعث رکود در اقتصاد کشور می شود و حتی می تواند تورم را نیز در پی داشته باشد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال کم شدن تعداد نوبت های یارانه نقدی، با بیان اینکه این قضیه تنها به اقشار آسیب پذیر جامعه لطمه وارد می کند، ضمن اعلام اینکه پیش از این زمزمه هایی در این مورد مطرح بود، گفت: بعید می دانم که چنین چیزی قابل اجرا باشد. به دلیل اینکه خیلی از مردم روی این مبلغ حساب کردند. اما راهکار مناسب این است که در برنامه ششم توسعه طوری برنامه ریزی شود تا افرادی که وضعیت مالی مناسبی دارند از دریافت یارانه نقدی حذف شوند. این امر می تواند باعث توجه بیشتر به ساختار و سازندگی کشور شود.

وی با انتقاد از چراغ خاموش حرکت کردن دولت در بحث پرداخت یارانه ها، اظهار کرد: من اعتقاد دارم هر دولتی اگر بخواهد موفق باشد و برنامه خودش را در زمینه های مختلف پیاده کند، راهش شفاف برخورد کردن و با مردم کنار آمدن است. امروز هیچ چیز از جلوی چشم های مردم پنهان نیست. اطلاعات دقیقه، ثانیه و لحظه ای در حال انتقال است. هر عملی که انجام می شود بلادرنگ بازتاب دارد پس بهتر است که ما شفاف، روشن و صریح با مردم هم حرف بزنیم هم برخورد کنیم. همچنین اگر ایرادات و اشکالاتی وجود دارد انتقال بدهیم. مردم قابل اعتماد هستند.

زمانیان دهکردی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد بهانه ازدحام تراکنش های بانکی گفت: در زمان دولت قبل تراکنش های بانکی باعث شد که دولت پرداخت یارانه نقدی را به وسط ماه برساند. اما کاری که الآن انجام می شود به نظر دارد به جایی می رسد که حداقل بتوانند در طول سال تعدادی از ماه های پرداخت یارانه نقدی را حذف کنند.

وی تأکید کرد: قانون هدفمندسازی یارانه ها صریح، روشن و شفاف است. اگر ما در ارتباط با این قضیه به صورت ویژه پیگیری کنیم اقشار آسیب پذیر از جمله کم درآمدها، بی سرپرستان، بدسرپرستان، زندانیان و خانواده های تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد و اطلاعات آن مشخص است. اگر همه اینها را جمع کنیم روی هم رفته به 30 میلیون نفر نمی رسد. با اطلاعات قبلی که جمع آوری هم شده، مطمئن باشید به راحتی می توانیم 30 تا حتی 40 میلیون نفر را به راحتی از دریافت یارانه نقدی حذف کنیم. ابن امر باعث می شود که خیلی از مسائلی که امروز گریبان کشور را دچار کرده برطرف شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در سال هایی که وضع مالی دولت خیلی خوب بود، 12 هزار میلیارد تومان یا حتی 13 تا 15 میلیارد تومان به مسائل عمرانی برده می شد. در آن شرایط 4 میلیون کارگر فصلی مشغول به کار بودند. امروز کارگران فصلی یک تا 2 روز در هفته و بعضی اوقات در ماه موفق به کار می شوند. اینها باعث شده که ما در خیلی از جاها با مشکل مواجه شویم. ما باید به جای مصالح مقطعی، مصالح ملی را در نظر بگیریم. به نظر می رسد در بحث یارانه ها باید تجدید نظر جدی کرد.

وی در پایان بیان کرد: اعتقاد من این است که نه تنها این دولت، بلکه همه دولت ها از جمله دولت قبلی برای پرداخت یارانه ها با مشکل رو به رو بوده و هستند. قانون هدفمندسازی یارانه ها به طور دقیق اجرا نشده و باید اجرا شود. در قانون برنامه ششم باید به اقشار آسیب پذیر توجه کرد و در واقع منافع ملی را مد نظر قرار داد. باید عمران و آبادانی را مدنظر قرار داد. ایجاد اشتغال و موارد مختلف را مدنظر قرار بدهیم و به اقشاری که مشکلات اساسی دارند یارانه پرداخت و بقیه را حذف کنیم تا واقعا کشور رونق بگیرد. وضعیتی که الآن در کشور هست حتی برای خیلی از خانواده های یارانه بگیر قابل تحمل نیست.

لازم به ذکر است، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اسفند ماه سال گذشته در گفت و گو با خبرنگار جماران، اظهار کرد: نمایندگان دولت در پی این هستند که تعداد دفعات واریز یارانه نقدی را از 12 نوبت در سال به 10 نوبت برسانند؛ تا از این طریق بتوانند کسری بودجه را جبران کنند، اما این موضوع با مخالفت شدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شده است.

 

اخبار اقتصادی - جماران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------