روایت ربیعی از واگذاری شرکت‌های تامین‌اجتماعی به بابک زنجانی/ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه ششم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از گنجاندن قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم پایه‌های قانونی همسان سازی را محکم کنیم و آن را با ساز و کار درست در سال‌های آینده به اجرا دربیاوریم.

علی ربیعی در مراسم تجلیل از بازنشستگان، همسران بازمانده و از کارافتادگان نمونه سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بسیاری از کارها برای بازنشستگان باید انجام دهیم که تاکنون محقق نشده‌اند، افزود: بنده 7000 ساعت دیگر وزیر هستم و اگر روزی 10 ساعت کار مفید انجام بدهم هر 7000 ساعت آینده کارهای بسیاری باید انجام بدهم.

وی ادامه داد:‌ 7000 ساعت پیش که به این وزارتخانه آمدم تامین اجتماعی دچار بحران بود، اسمش سر زبانها افتاده بود و اتفاقات بدی در حال وقوع بود. در همان زمان 1300 میلیارد تومان زمین به قیمت بدی در حال فروش بود که به سرعت پیگیری و جلوی آن را گرفتم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یک سری از شرکت‌های ما را به آقایی دادند که اکنون دارد محاکمه می شود. در آن زمان از بانک سنگاپور نامه زدند که پول شرکت‌های تامین اجتماعی در حساب آنهاست. ارزش شرکت ها 13 هزار میلیارد تومان بود و تامین اجتماعی 16 هزار میلیارد تومان چک به این آقا می دهد اما بعد از یک ماه از سوی همان بانک اعلام می شود که پولی در حساب آن آقا نیست.

ربیعی ادامه داد: تامین اجتماعی طی هشت سال دولت های نهم و دهم هر سال یک مدیرعامل عوض می کرد و مشکلات بسیاری گریبانگیر این سازمان بود اما اکنون تامین اجتماعی سالم را تجربه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از زمانی که به این وزارتخانه‌ها آمدم استخدام بدون حساب و کتاب را لغو کردم گفت: مقرر شد تا هرکس که می‌خواهد در تامین اجتماعی استخدام شود باید از طریق آزمون جامع که از سوی وزارت علوم برگزار می‌شود انتخاب شود. تاکنون حتی یک نفر را هم برای استخدام سفارش نکرده‌ام.

وزیر کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تغییر و تحولات مدیریتی در شرکت‌های شستا خاطرنشان کرد: در حال حاضر مدیری که برای شستا انتخاب شده در جمهوری اسلامی از نظر تدین و سلامت شناخته شده است. ممکن است انتقاداتی هم درباره او بکنند که تحول گرا نیست اما سلامت اخلاقی دارد.

ربیعی با بیان اینکه در بخش درمان در دو سال گذشته حدود 8000 میلیارد تومان اعتبار صرف می‌شد گفت: طی دو سال اخیر این اعتبار برای بخش درمان به 16 هزار و 500 میلیارد تومان رسید. یک بیمارستان میلاد در تهران داشتیم که اکنون به چهار برند میلاد در سراسر کشور ارتقا پیدا کرده است . همچنین سعی می کنیم در شهرهای مرزی خدمات درمانی را ارتقا دهیم.

وی افزود: البته هنوز در مراکز سازمان تامین اجتماعی برای تکریم بازنشستگان و سالمندان باید اقدامات زیادی انجام شود و این رفتار با بازنشسته ها در بیمارستان ها تغییر کند.

وی در پاسخ به انتقاد یک بازنشسته درخصوص مراکز درمانی در اسلامشهر گفت: مشغول ساخت بیمارستان بزرگی در اسلامشهر هستیم که امیدواریم تا دو سال آینده به پایان برسد و شاهد افتتاح میلاد جدیدی در جنوب غرب تهران باشیم.

وی به موضوع افزایش مستمری بازنشستگان اشاره و عنوان کرد:‌ دو سال گذشته 25 درصد مستمری بازنشستگان افزایش پیدا کرد و امسال هم این افزایش 15 درصد بود. باید منابع و مصارف را تنظیم کنیم. ما نمی خواهیم حتی یک روز پرداخت مستمری ها عقب بیفتد. به هر حال قالیبافان و تاکسیران‌ها و گروه های دیگری بودند که در سال‌های گذشته به خانواده تامین اجتماعی پیوستند و تحت پوشش قرار گرفتند و قرار شد سقف کارفرمایی آنها را دولت بپردازد. تاکنون دولت سهم خود را نپرداخته است با این حال دیگر نمی‌توانیم این افراد را حذف کنیم چرا که جزیی از خانواده ما هستند و باید پوشش بیمه‌ای آن‌ها را ادامه بدهیم.

ربیعی با بیان اینکه قبول ندارم تنها وظیفه ما باید پرداخت مستمری‌ها باشد گفت: سایر خدمات رفاهی نیز باید برای بازنشستگان منظور شود. امسال برنامه ایرانگردی را با سرعت بیشتری اجرا می‌کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین درخصوص مسکن اجتماعی برای بازنشستگان گفت:‌قرار شد وزارت مسکن زمین لازم برای احداث مسکن‌های اجتماعی را در اختیار ما قرار دهد. مفاد تفاهم‌نامه را جلو برده‌ایم و منتظر بودیم تا مابه التفاوت یارانه‌ای که قرار بود از دولت بگیریم به حساب‌مان منظور شود اما این اتفاق نیفتاد و برای آنکه دیر نشود کار را زودتر شروع کردیم.

ربیعی ادامه داد: بر همین اساس صندوقی تشکیل می‌دهیم که وزارت تعاون و بازنشستگان آورده ای را در آن قرار دهند تا بتوانیم با این آورده از بانک وام بگیریم و مسکن ‌های اجتماعی را هرچه زودتر ساخته و افتتاح کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان را در برنامه ششم توسعه می‌گنجانیم. زمانی که همسان سازی در دولت قبل یک مرتبه اجرا شد تمهید قانونی درستی نداشت و کار تبلیغاتی نارسی بود اما ما سعی می‌کنیم پایه‌های قانونی آن را محکم کنیم و همسان سازی را در سال‌های آتی به اجرا دربیاوریم.

وی در پایان گفت: صندوق بازنشستگی کشوری در استان‌های مختلف مراکزی تحت عنوان خانه امید دارد که بازنشستگان از این خانه‌ها استفاده می‌کنند. قرار شده است از این پس کارت بازنشستگان تامین اجتماعی در خانه‌های امید هم اعتبار داشته باشد و قابل استفاده باشد.

سازمان تامین اجتماعی به نقطه سربه سری نزدیک شده است

رییس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی به نقطه سر به سری نزدیک شده است از دولت خواست تا پرداخت مطالبات انباشته تامین اجتماعی را در بودجه سال 95 لحاظ کند.

علی اصغر بیات در مراسم تجلیل از بازنشستگان، همسران بازمانده و از کارافتادگان نمونه سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه همه ساله شورای کار، رقمی را به منظور افزایش مستمری و حقوق اعلام می کند که این رقم در سال جاری برای 13 میلیون کارمند و حقوق بگیر 17 درصد بود گفت: این در حالی است که این رقم برای افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی 15 درصد درنظر گرفته شد. انتظار داریم تا این دو درصد ما به التفاوت در قالب بن و سایر تسهیلات برای بازنشستگان جبران شود .

بیات ادامه داد:‌ درمان برای بازنشستگان از نان شب هم واجب تر است. در این سال ها اقدامات خوبی برای توسعه درمان بازنشستگان شده و انتظار داریم در قرارداد جدید بازنشستگان که از ماه آینده قرار است با پایان یافتن قرارداد فعلی منعقد شود تخفیفات و تسهیلاتی درنظر گرفته شود.

رییس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: جامعه به سمت سالمندی حرکت می کند و درخواست می کنیم رییس کانون عالی در شورای عالی سالمندان که به دستور رییس‌جمهور تشکیل شده است حضور داشته و عضو رسمی باشد.

بیات با بیان اینکه هنوز جایگاه کانون عالی بازنشستگان با پنج میلیون نفر جمعیت در جایی که برای حقوق‌مان تصمیم می گیرند مشخص نیست گفت: از دولت‌های گذشته بدهی‌های انباشته و عظیمی برای تامین اجتماعی وجود دارد و اکنون به 100 هزار میلیارد تومان رسیده است. سازمان تامین اجتماعی اکنون به نقطه سر به سری نزدیک شده و از دولت انتظار داریم بدهی های تامین اجتماعی را مدنظر قرار داده و پرداخت آن را در بودجه سال 95 لحاظ کند و این موضوع همچون حقوق سایر بازنشستگان در برنامه ششم توسعه دیده شود.

راعی قائم مقام سازمان تامین اجتماعی نیز در این مراسم با بیان اینکه در سال 92 که دولت جدید روی کار آمد بودجه سازمان تامین اجتماعی پس از گذشت هفت ماه از سال و در مهرماه تصویب و ابلاغ شد گفت: این در حالی است که طی دو سال اخیر بودجه تامین اجتماعی پیش از موعد مقرر مصوب شده است.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی با مشکلات مختلفی روبرو هستند. به عنوان مثال صندوق بازنشستگی فولاد برای پرداخت مستمری 80 هزار بازنشسته‌اش در مضیقه است.

راعی با بیان اینکه دولت ماهانه بابت یارانه‌ها 3000 میلیارد تومان پرداخت می‌کند گفت: این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی ماهانه 4000 میلیارد تومان یعنی حدود 1.7 برابر یارانه‌ها صرف پرداخت مستمری ‌ها و امور دیگر می‌کند و این نشان می دهد علی رغم مشکلات اقتصادی مختلف اکنون در شرایط با ثبات و آرامی ارائه خدمت می‌کنیم و تکریم بازنشستگان را وظیفه خود می‌دانیم.

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------