آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

لجبازی با ایران کار دست سعودی ها داد!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

کاهش قیمت نفت دربازارهای جهانی ،عربستان سعودی را از نظر تامین بودجه با مشکل جدی مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتینیک، بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول ؛ عربستان سعودی وبرخی دیگر از کشورای منطقه به علت افت شدید درآمدهای نفتی شان ممکن است مجبور شوند ا ز ذخایر ارزی شان برداشت کنندو حتی برخی آنها با خطر ورشکستگی مواجه هستند.

صندوق بین المللی پول،به عنوان یکی از معتبرترین نهادهای ارزیابی و پیش‌بینی وضع اقتصادی جهان و به عنوان سازمانی که مسئولیت تنظیم نظام پولی و مالی جهانی را برعهـده دارد روز چهارشنبه گذشته گزارشی درباره چشم انداز اقتصادی کشورهای خاورمیانه منتشر کرد . بر اساس آخرین آمار و ارقامی که این نهاد پولی بین المللی ارائه کرده است کاهش قیمت نفت در بازار جهانی باعث شده است از در آمدهای نفتی این کشورها تنها در سال 2015 حدود 360 میلیارد دلار کاسته شود.
صندوق بین المللی پول در این گزارش خاطر نشان کرد صادر کنندگان نفت با توجه به وضعی که اکنون بازار نفت پیدا کرده است تصمیم گرفته اند رویکرد خود درباره چگونه هزینه کردن و درآمدهای بودجه ای را به منظور تثبیت اوضاع مالی شان تغییر دهند.

مسعود احمد رئیس بخش خاورمیانه صندوق بین المللی پول در این باره می گوید با رسیدن قیمت نفت به حدود 50 دلار در هر بشکه ،کشورهای صادر کننده نفت مشکل می توانند کمبود منابع مالی بودجه شان را تامین کنند.

پایین بودن قیمت نفت بیش از همه عربستان سعودی و بحرین را نگران کرده است . چون این دو کشور برای آنکه بودجه عمومی کشورشان کسری نداشته باشد باید برای هر کدام از آنها قیمت هر بشکه نفت به ترتیب به 106 دلار و 107 دلار برسد.دیگر کشورها از این نظر شرایط بهتری ندارند.
کویت نیز برای آنکه با کسری بودجه مواجه نشود باید قیمت هر بشکه نفت برای آن به 49 دلار ،برای ایران باید هر بشکه نفت به 72 دلار و برای امارات عربی متحده باید هر بشکه نفت به 73 دلار برسد.
صندوق بین‌المللی پول در این گزارش توضیح می دهد اگر این شرایط همین گونه باقی بماند ،ریاض مجبور است برای تامین کسری بودجه خود از ذخایر ارزی خود برداشت کند و در پنج سال آینده ورشکسته خواهد شد. عربستان سعودی هم اکنون حدود 700 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد.

دولت عربستان سعودی با توجه به آنکه تلاش می کند به ذخایر ارزی خود دست نزنداکنون روند برخی پرداخت های خود را به تاخیر انداخته است. دولت این کشور همچنین در نظر دارد با بازنگری در ساختار برخی قراردادها که با شرکت ها و نهادهای مالی بسته است رقم مبلغ تعیین شده در آنها را کاهش دهد.

با این حال آژانس پولی عربستان تاکنون به علت افت شدید درآمدها مجبور شده است حدود 70 میلیارد دلار از صندوق ذخایر ارزی کشور برداشت کند. صندوق ذخایر ارزی عربستان توسط نهادهای مدیریت سرمایه در خارج از کشور اداره می شود. بر اساس برخی گزارش ،میزان ذخایر ارزی عربستان سعودی با 73 میلیارد دلار کاهش به 654 میلیارد دلار رسید.

عربستان سعودی که میزان بدهی هایش به دو درصد کل تولید ناخالص داخلی اش رسیده است احتمال دارد روند اجرای برخی طرح های آبادانی و زیرساختی از جمله راه اندازی مترو ریاض و استخدام شمار زیادی کارمند را برای ادارات دولتی به تاخیر اندازد.

 

اخبار اقتصادی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------