آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

رابطه مستقیم قیمت فلزات گرانبها با نرخ دلار/ چرا نقره کمیاب شد؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

به نظر برخی از کارشناسان در حوزه فلزات گرانبها قیمت دلار رابطه مستقیمی با قیمت نقره دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چند وقت اخیر قیمت فلزات گرانبها همچون گذشته با نوسان قیمت رو به‌رو بودند، اما قیمت نقره در چند هفته گذشته روند نزولی به خود گرفت و با کاهش قیمت مواجه شد.

در همین زمینه حمید افشارپور، فعال در بازار نقره، در خصوص کاهش قیمت نقره در چند وقت اخیر گفت: در بازار داخلی قیمت دلار با قیمت فلزات پایه و گرانبها رابطه مستقیمی دارد اما این رابطه در فلزات گرانبها به مقدار بسیار کمی است.

او بیان کرد: علت کاهش قیمت نقره دربازار داخلی را می‌توان به پایین آمدن اونس جهانی و البته کاهش نرخ دلار دانست و دلیل دیگر را می‌توان به فرا رسیدن ماه محرم اشاره کرد و با فرا رسیدن این ماه قیمت طلا و نقره روند نرولی به خود می‌گیرد و این دو فلز گرانبها با کاهش قیمت مواجه می‌شوند.

افشارپور افزود: در حال حاضر با اجرایی شدن برجام و توافق ایران با 1+5 ، بازار داخلی نقره هم رونق پیدا خواهد کرد. البته توافق یکی از دلایل قیمت نقره است و ما باید قیمت اونس جهانی را هم در نظر بگیرم چرا که ما در بازار داخلی برای قیمتگذاری فلزات‌مان چه فلزات پایه و چه گرانبها از قیمت بازار جهانی تبعیت می‌کنیم.

در همین راستا امیرحسین نقره‌چی، فعال در بازار نقره در خصوص علت کاهش نقره و رابطه قیمت دلار با نقره به اقتصادنیوز گفت: نرخ دلار بر تمام قیمت فلزات اعم از گرانبها و پایه تاثیر بسزایی نیز دارد.

او ادامه داد: نقره هم مثل فلز طلاست و از خارج می‌آید و قیمت اونس جهانی و هم با قیمت دلار رابطه مستقیم دارد و این رابطه باعث تغییر قیمت در نقره نیز می‌شود.

او در خصوص علت کاهش نقره گفت: علت کاهش قیمت نقره فقط مربوط به قمیت دلار نیز نیست بلکه عواملی چون، کاهش قیمت اونس جهانی، عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار داخلی و خارجی در این امر موثر هستند و در حال حاضر با فرا رسیدن ماه محرم طلا و نقره با کاهش قیمت مواجه می‌شوند.

نقره‌چی در ادامه افزود: وقتی تقاضای نقره بالا برود قیمت نقره نیز در بازار سفت می‌شود و وقتی تقاضای نقره در بازار کاهش یابد قیمت نقره نیز سست می‌شود.

او در خصوص پیش‌بینی قیمت نقره خاطر نشان کرد: در حال حاضر سیاست دنیا در قیمت فلزات گرانبها کاهنده است پس بدین ترتیب فعلاً باید شاهد کاهش قیمت نقره نیز باشیم.

در ادامه همین راستا، امیر حاج‌نبی، فعال در بازار نقره در مورد علت کاهش قیمت نقره گفت: محاسبه قیمت نقره در بازار داخلی فرمولی دارد که قیمت اونس جهانی ضربدر قیمت دلار می‌شود که فرآیند این امر قیمت پایه نقره در بازار داخلی می‌شود.

او در خصوص رابطه قمیت ارز با قیمت نقره نیز افزد: در حال حاضر که ایران با 1+5 به توافق رسید و با اجرایی شدن برجام در قیمت اونس جهانی فرقی نمی‌کند و اونس جهانی نیز همچنان پایین خواهد ماند و اگر در ایران نرخ دلار کاهش پیدا بکند فلزات گرانبها هم کاهش پیدا خواهد کرد و اگر نرخ دلار افزایش پیدا کند فلزات هم با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.

 

اخبار اقتصادی - اقتصادنیوز

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------