آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

دلیل معدوم شدن 1700 تن سیب‌زمینی در استان فارس مشخص شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

رییس اتحادیه سیب زمینی کاران دلیل معدوم شدن 1700 تن سیب‌زمینی را تشریح و اظهار کرد: به دلیل اینکه امسال انتخابات مجلس است، بار دیگر سیب‌زمینی به ملعبه‌ای تبدیل شده برای کسانی که می‌خواهند از رای کشاورز سوء‌استفاده کنند.

حسن محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،‌ درباره دلیل معدوم شدن سیب زمینی‌هایی که اخیرا اتفاق افتاده است، اظهار کرد: ‌معدوم کردن سیب زمینی‌ها به علت افزایش تولید نبوده است. 1700 تن سیب زمینی در استان فارس معدوم شده که از محصولات تابستانه بوده و زود برداشت شده است. سازمان تعاون روستایی بر اساس وظیفه‌ای که داشته این سیب زمینی‌ها را به صورت تضمینی خریده است و به دلیل اینکه در جای مطمئن نگهداری نشده است و صنایع تبدیلی هم برای تبدیل آن وجود نداشته است 1700 تن سیب زمینی معدوم شده است.

محمدی اضافه کرد: در حالی که می‌توانستند از یک کشور خارجی کمک گرفته بگیرند و حداقل 50 هزار تن سیب زمینی مازاد کشور را به مشتقات سیب زمینی مانند نشاسته تبدیل کنند اما بخش کشاورزی مدافع ندارد. اگر کشاورزی مانند صنعت خودروسازی بود همان‌گونه‌ای که 110 هزار خودرو را در یک هفته فروختند می‌توانستند سیب زمینی را هم سامان‌دهی کنند. اما به دلیل اینکه امسال انتخابات مجلس است بار دیگر سیب‌زمینی تبدیل به ملعبه‌ای برای کسانی شده است که می‌خواهند از رای کشاورز سوء استفاده کنند.

وی افزود: بر اساس سال زراعی از مهر سال گذشته تا مهر امسال در160 هزار هکتار سیب زمینی کشت شده است. اگر متوسط عملکرد تولید سیب زمینی در سطح کشور را 25 تن در نظر بگیریم حدود چهار میلیون و 400 هزار تن محصول تولید شده است و سرانه مصرف سیب زمینی در کشور 50 کیلوگرم است اما صنایع سیب زمینی خیلی فعال نیستند و زیان دیده‌اند، از طرف دیگر دولت در زمینه صنایع مرتبط با سیب زمینی سرمایه‌گذاری نکرده است.

رییس اتحادیه سیب زمینی‌کاران گفت: سیب‌زمینی در مواقعی گران می‌شود که باعث فشار به مصرف کننده می‌شود و گاهی آنقدر ارزان می‌شود که تولیدکننده زیان می‌بیند و با توجه به اینکه دولت نظارتی بر کشت سیب زمینی ندارد، عملا آنچه برای کشت سیب زمینی از سوی دولت ابلاغ می‌شود کنترل نمی‌شود و در این میان فقط واسطه‌ها هستند که برد می‌کنند.

وی اظهار کرد: آنچه ما به عنوان بخش خصوصی از وضعیت سیب زمینی می‌دانیم این است که سطح زیر کشت سیب زمینی بین 140 تا 180 هزار هکتار در نوسان است. سالی که 140 هزار هکتار کشت می‌شود با گرانی و کمبود محصول مواجه می‌شویم و سالی که 180 هزار هکتار تحت کشت این محصول می‌رود، سیب زمینی ارزان می‌شود.

 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------