آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

مالیات بر عایدی سرمایه؛ هزینه ناکارآمدی دولت بر دوش مردم/ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، به نظر می‌رسد که مردم باید مالیات تورمی را پرداخت کنند که نقش در آن ندارند. به گزارش…

واکنش بازار به کارت‌های اعتباری مقطعی خواهد بود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

طرح خروج از رکود و بازارهای کساد لوازم خانگی
واکنش بازار به کارت‌های اعتباری مقطعی خواهد بود

رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان اصفهان معتقد است طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری می‌تواند بازار را از حالت عادی خارج کند اما گره‌گشای مشکلات بنیادین این بازار نیست.

رکود شدیدی بر تمام بازارها از جمله لوازم‌خانگی حاکم است، ورود رکود به بازار لوازم‌خانگی و ماندگاری طولانی‌مدت آن در این بخش، باعث گلایه روزافزون تولیدکنندگان از کاهش فروش کالا و پر شدن انبارها، شده است. ازاین‌رو دولت تصمیم گرفت در طرحی تحت عنوان «تسریع در رونق اقتصادی» با ارائه تسهیلاتی در بسته خروج از رکود تا حدودی این بازار را از کسادی خارج کند.

این بسته اقتصادی دولت، یک خبر خوش برای خریداران لوازم‌خانگی دارد و آن اختصاص وام 10 میلیون تومانی از طریق کارت اعتباری است که افراد دارای حقوق ثابت می‌توانند از آن بهره‌مند گردند.

این طرح که قرار است به‌زودی اجرایی شود، برای بسیاری سودمند است نخست تولیدکنندگان کالاهای داخلی که در این سال‌های اخیر با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه بودند و به دلیل کسادی بازار انبارهایشان پر از اجناس بدون مشتری شده و سپس برای مصرف‌کنندگانی که بنا به هر دلیلی متمایل به خرید کالا هستند.

بنابراین با این طرح دولت، تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران همگی به آینده‌ای بهتر امیدوار شده‌اند و در انتظار ارائه تسهیلات 10 میلیونی و مشاهده نتایج آن بر بازار هستند. با این حال نظر فعالان بازار لوازم خانگی و تولیدکنندگان به طور کامل تاییدکننده بازگشت رونق از طریق این طرح نیست.

اما و اگرهای اجرایی بسیار
از سویی اما اجرای طرح همچنان با ابهاماتی روبه‌رو است که تکلیف آن مشخص نشده، هنوز قشر هدف این تسهیلات، میزان منابع و بعضا برندهای مورد نظر مشخص نشده‌اند.

برخی اقشار نظیر اقشار کارگری نیز معتقدند که اولویت‌ها در این طرح مشخص نشده و بهتر بود که ابتدا این طرح در مقیاسی کوچکتر برای اقشار ضعیف (از نظر اقتصادی) آزمایش می‌شد. در این بین اصناف نیز معتقدند محدود کردن اجرای طرح به چند نمایندگی یا مغازه دردی از رکود گسترده بازار و اصناف دوا نخواهد کرد و حتی تقاضای انباشته موجود را تا چند سال اشباع می‌کند.

نمی‌توان انتظار تحرک زیادی را در بازار داشت
تسهیلات 10 میلیونی برای خرید لوازم‌خانگی ایرانی طرحی است که هنوز اجرایی نشده و تاکنون کسی موفق به اخذ کارت اعتباری نشده است ولی در این چند هفته اخیر این امید را ایجاد نموده که بالاخره کسادی بازار لوازم‌خانگی تمام‌شدنی است و چرخ تولیدات داخلی به گردش در خواهد آمد.

در واقع پرداخت وام 10 میلیون تومانی برای خرید لوازم‌خانگی داخلی یکی از برنامه‌های مناسب دولت یازدهم بشمار می‌آید. این طرح می‌تواند بازار را از رکود پیش‌آمده خارج کند و درنهایت به افزایش تولید ملی و صادرات منجر شود. این‌گونه که با اجرا شدن طرح کارت اعتباری نقدینگی سرازیر به واحدهای تولیدکننده می‌شود ورود نقدینگی باعث تقویت انگیزه تولیدکننده برای فعالیت بیشتر می‌گردد.

اکبر زادمهر بابیان اینکه هنوز این کارت‌های اعتباری به دست مردم نرسیده است می‌گوید فعلاً بازار لوازم‌خانگی داخلی وارداتی به‌شدت با رکود مواجه شده تا زمانی هم که کارت‌ها به دست مردم نرسد نمی‌توان اظهارنظر قطعی در رابطه با تأثیر این تسهیلات بر بازار لوازم‌خانگی داشت.

رییس اتحادیه لوازم‌خانگی اصفهان با تأیید صحبت‌های رییس اتحادیه کشوری لوازم‌خانگی در رابطه با تأثیرگذاری اندک این تسهیلات بر بازار معتقد است که قدرت خرید مردم پایین بوده و با وجود این تسهیلات بازهم نمی‌توان انتظار تحرک زیادی را در بازار داشت.

واکنش‌ها مقطعی است
این فعال صنعت لوازم خانگی می‌افزاید: به نظر می‌رسد از روزی که طرح کارت اعتباری دولت اجرایی شود بازار تا حدودی از حالت فعلی خارج‌شده و بر میزان فروش افزوده گردد اما بعید می‌دانم که استقبال چندانی از این کارت‌های خرید شود به‌علاوه اینکه دریافت تسهیلات با مشکلات بانکی زیادی مواجه است و همه اقشار نمی‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

وی تصریح می‌کند: مگر آنکه برندهای مرغوب و باکیفیت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد و نکته مهمی که باید به آن توجه شود ارائه کالاهای باکیفیت درجه‌یک به مردم است تا این‌گونه خریدار راغب به تهیه کالای ایرانی شود.

به گفته رییس اتحادیه لوازم‌خانگی اصفهان باوجود آنکه ارائه تسهیلات 10 میلیونی می‌تواند بازار را تحریکنماید اما به‌طور مقطعی عمل کرده و نمی‌توان نتایج بلندمدتی از آن انتظار داشت. بنابراین تسهیلات این‌چنینی قادر به رفع و حل رکود موجود در بازار نخواهد بود به عبارتی می‌توان از این طرح فقط به‌عنوان محرکی در بازار نام برد که شرایط را تا حدود به حالت عادی خود بازمی‌گرداند ولی درمان واقعی مشکلات موجود نیست.

این مسئول معتقد است که مشکلات فعلی که در اقتصاد کشور وجود دارد مربوط به بازار لوازم‌خانگی یا خودرو نمی‌شود بلکه تمام بازارهای اقتصادی در رکود به سر می‌برند و از تولیدکننده تا توزیع‌کننده و خریدار همه از شرایط فعلی ناراضی هستند بنابراین حل مشکلات نیازمند چاره‌اندیشی بیشتری است.

 

اخبار اقتصادی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------