سیف: الان زمان حذف صفر از پول ملی نیست/با بلوکه کردن بخشی از سپرده برای دادن وام مخالفم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر این‌که اکنون زمان مناسبی برای حذف صفر از پول ملی نیست، از تصمیم اخیر هیات وزیران برای تغییر واحد پولی ایران دفاع کرد.

به گزارش ایسنا، ولی‌الله سیف عصر امروز در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی استان فارس با اشاره به بحث حذف صفر از پول ملی گفت: از این بحث به گونه‌ای سوء تفاهم شده است. الان زمان حذف صفر از پول ملی نیست. امسال نسبت به سال گذشته به ثبات اقتصادی رسیده‌ایم و باید یکی دو سال این شرایط ادامه داشته باشد. اقتضائات اقتصادی باید در موضوع مدنظر قرار گیرد.

 

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: تصمیم دولت به دلیل فرهنگ موجود در جامعه اتخاذ شد و مورد استقبال هم قرار گرفت، زیرا از بدو معرفی ریال حتی قبل از پیروزی انقلاب، جامعه آن‌را تحویل نگرفت و مردم در محاوره از تومان استفاده می‌کردند. این اقدام همراهی با عرف جامعه و تسهیل در محاسبه ذهنی مردم محسوب می شود.

 

وی گفت: بانک‌ها باید بر اساس حجم فعالیت هر استان و متناسب با ظرفیت هر استان اختیارات داشته باشند اما این به این معنی نیست که هیچ پرونده‌ای در خصوص دریافت تسهیلات نباید به تهران ارسال شود، بلکه در بعضی پرونده‌ها باید کارشناسان تهران نیز نظر  دهند. در دنیا هم نظام بانکی بر اساس نوع پروژه وثیقه را تامین می‌کند و با همین نسبت زمان بازپرداخت مشخص می شود.

 

رییس کل بانک مرکزی بلوکه شدن بخشی از سپرده در بانک‌ها برای واگذاری تسهیلات را اشتباه دانست و گفت: اگر بانکی چنین عملکردی دارد قطعا باید گزارش شود.

 

سیف با اشاره به کاهش نرخ تورم، افزایش رشد اقتصادی و بهبود شرایط اقتصادی کشور در دولت یازدهم گفت: تورم زیر ۱۰ درصد تا آخر امسال و حتی تا سال ۱۳۹۶ ادامه خواهد داشت و این نشان دهنده آن است که بعد از سال‌ها کشور به وضعیت با ثباتی در نرخ تورم دست پیدا می ‌کند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: اولین نکته در مواجهه با سیستم بانکی سرپا ماندن صنعت بانکداری است. این ذهنیت از بدو انقلاب به دلیل ماده واحده ملی شدن بانک‌ها ایجاد شد که بانک یعنی دولت، در صورتی که بانک جداست و دولت هم جداست.

 

وی بانک را یک صنعت بزرگ دانست که حلقه کامل کننده ساختار اقتصادی جوامع محسوب می شود و تاکید کرد که بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی فعالیت می کند، اما نمی تواند هدفش را فقط سوددهی تعریف کند، زیرا بر سرمایه مردم تکیه دارد و یک بنگاه اقتصادی- اجتماعی است تا اقتصادی صرف.

 

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید بتوانند خودکفا باشند، گفت: باید بانک‌ها برای حمایت از تولید تسهیلات بدهند اما از طرفی  هم باید به سهامدارانشان سود قابل قبولی ارائه دهند. اگر اینگونه نباشد دیگر کسی در صنعت بانک‌داری سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

 

سیف یکی از معضلات بزرگ بانک‌داری در ایران را منجمد ماندن بخش اعظمی از منابع بانکی دانست و گفت: امروز بانک‌ها وضع مناسبی ندارند. ۴۵ درصد از دارایی‌های بانک‌ها منجمد است و زایندگی ندارد. این موضوع از دو بعد، قیمت تمام شده محصول و محدود کردن محصول تاثیرگذار است.

 

وی تاکید کرد: تنها ۵۵ درصد از دارایی بانک‌ها می‌تواند در قالب تسهیلات در اختیار مردم قرار گیرد. اگر بتوان ان بخش از دارایی منجمد را فعال کرد حجم ارائه خدمات به اقصاد کشور هم دو برابر می‌شود.

 

رییس کل بانک مرکزی اعتقاد دارد حجم تسهیلات بانکی به بنگاه‌های اقتصادی با آمارهای ارائه شده متفاوت است و در توجیه این ادعا گفت: آمارها دو بخش دارد؛ یک بخش مربوط به سامانه بهین‌یاب است و بخشی بنگاه‌های کوچک و متوسطی هستند که مستقیم به بانک مراجعه کرده‌اند.

 

سیف تاکید کرد: تا روز ۱۶ آذر امسال ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۷ هزار و ۷۹۰ بنگاه کوچک و متوسط در کشور پرداخت شده است که این عدد برای استان فارس ۷۰۰ میلیارد ریال برای ۶۳۵ واحد واحد تولیدی است.

 

وی گفت: بانک برای پرداخت تسهیلات مجاز به سهمیه بندی بخش‌ها نیست، اما مقایسه و متناسب سازی انجام می‌شود. سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی ۱۶ درصد و در دریافت تسهیلات ۳۰ درصد است و سهم خدمات در تولید ناخالص ملی ۶۰ درصد و در دریافت تسهیلات ۳۶ یا ۳۷ درصد است. اگر بخش صنعت پروژه‌ مثبت داشته باشد قطعا ظرفیت بیشتری در تسهیلات به آن اختصاص داده می‌شود.

 

رییس کل بانک مرکزی به همراه معاونان خود در سفری یک روزه به شیراز ضمن بازدید از برخی واحدهای تولیدی در نشست سراسری بانک‌های ملت و جلسه شورای اقتصاد مقامات استان فارس شرکت کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------