آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

افزایش خانه‌های خالی از سکنه در شهرهای بزرگ



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در گوشه و کنار شهرهای بزرگ شاهد افزایش خانه‌های خالی از سکنه هستیم.

به گزارش میزان، رکود حاکم بر بازار مسکن از سال‌های گذشته آغاز شده و به گفته کارشناسان بازار مسکن این روند ثبات در قیمت‌ها در سال‌های جاری نیز ادامه خواهد داشت.

 

این در حالی است که در چند سالی که بازار مسکن در رکود به سر می‌برد هیچ عامل موثری برای به حرکت درآوردن چرخه این بازار ایجاد نشده و حتی افزایش وام مسکن از 60 میلیون به 80 میلیون نیز نتوانسته رشد در بازار مسکن ایجاد کند زیرا با وجود شرایط اشتغال و میزان درآمد ماهیانه افراد بازپرداخت سود تسهیلات مسکن در توان بسیاری از خانواده‌ها نیست.

 

در بازار مسکن در حال حاضر با افزایش عرضه نسبت به تقاضا روبرو هستیم و این در حالی است که بسیاری از افراد بد مسکن یا بدون مسکن هستند ولی در این میان بساز و بفروش‌های بازار حاضرنیستند این خانه‌های خالی را با سود کمتری در اختیار مردم بگذارند و هنوز گمان می‌کنند می‌توانند سود کلان را از بازار مسکن به جیب بزنند ولی این رکود تا زمان کاهش قیمت مسکن و در نقطه قبل‌تر زمین امکان پذیر نیست و باید انتظار ادامه رکود بازار مسکن برای پنج و ششمین سال متوالی را داشت.

 

این در حالی است که طیب نیا وزیر اقتصاد آمار بالایی از خانه‌های خالی از سکنه در شهرها داده و این واحدهای خالی از سکنه بیشتر به ضرر مستاجران و بد مسکن‌ها خواهد بود.

 

در این بین احتکار واحدهای خالی از سکنه ترفند جدید سودجویان برای سود بیشتر در زمان رونق بازار مسکن بوده تا بتوانند در آینده باز هم از این بازار همانند زمان رونق پول خوبی به جیب بزنند.

 

در این رابطه محسن سرحدی کارشناس بازار مسکن بیان کرد: برای ایجاد تغییرات در بازار مسکن باید از رکود خارج شویم و تمام شدن شرایط فعلی این بازار بسته به شرایط اقتصاد و اشتغال افراد در فضای جامعه دارد و تا زمانی که این شرایط فراهم نشود امکان رونق بازار مسن چه قبل از شروع سال جدید و چه در سال و سال‌های آینده وجود نخواهد داشت.

 

وی در توضیح روند بازار مسکن در ماه‌های نخست سال آینده بیان کرد: با توجه به مازاد عرضه نسبت به تقاضا در بازار مسکن و تصور سود بالا از روند رشد بازار مسکن این رکود همچنان در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

 

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به تاثیر کاهش قیمت زمین در قیمت واحدهای مسکونی اظهار کرد: با توجه به اینکه زمین‌های موجود در کشور بسیار زیاد است نباید روند رکود مسکن در کشور در رکود باشد زیرا با کاهش قیمت زیمن قیمت واحدهای مسکونی نیز کاهش خواهد یافت و شاهد رونق این بازار خواهیم بود.

 

سرحدی در این باره افزود: تا زمانیکه شرایط لازم برای رونق بازار مسکن فراهم نشود این روند رکود در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه رکود در تمامی شرایط نامناسب نیست، گفت: رکود در شرایط فعلی بازار سرمایه می‌توانند به نفع بدون مسکن‌ها و بد مسکن‌ها باشد ولی در عین حال این روند به ضرر افرادی است که می‌خواهند از شرایط رکودی بازار مسکن سوء استفاده کنند و سود خوبی به جیب بزنند به هیمن دلیل ادامه رکود در برخی مواقع آنقدرها هم بد به نظر نمی‌رسد.

 

این کارشناس بازار مسکن یادآور شد: با توجه به کاهش مهاجرت به شهرهای بزرگ رونق و کسب سود بالا با وجود کاهش تقاضا و کاهش قدرت خرید مردم دور از انتظار است و سود جویان باید فکر کسب سودهای کذایی از این بازار را از ذهن خود خارج کنند .

 

وی در ادامه افزود: بخش اعظمی از سرمایه‌گذاران بخش مسکن را بانک‌ها و افرادی که تسهیلات بالا دریافت کرده‌اند تشکیل می‌دهد.

 

سر حدی در انتها خاطر نشان کرد: پیش بینی‌ برای رونق بازار مسکن در سال آینده و سال‌های آینده بدون فراهم شرایط شرایط اقتصادی و اشتغال و در عین حال کاهش قیمت زمین ممکن نخواهد بود.

 

براساس این گزارش تا زمانی که سودجویان با فکر کسب سود از این بازار در پی احتکار واحدهای خالی باشند انتظار رشد بازار مسکن دور از واقعیت خواهد بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------