آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

دلالی پرونده جلوی شعب موسسات غیرمجاز/ساماندهی با حضور سفته بازان!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

به گزارش مهر، موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، هر کاری هم که کنند، باز هم غیرمجازند؛ حتی اگر سرپرستی‌شان را گروه دیگری به عهده بگیرند. مدتها است که البته پرونده موسسات اعتباری غیرمجاز باز است و گویا قرار است همچنان هم باز بماند. اما نکته حائز اهمیت در این میان، سپرده‌هایی هستند که به دلیل شرایط بد اقتصادی و کسب و کارهای نامناسب، روانه موسساتی می‌شوند که حاضرند چند درصد سود بیشتر به مشتریان بپردازند، غافل از اینکه، این وعده و وعیدها، نه تنها برای سپرده‌گذاران نان نمی‌شود، بلکه همان اندک سرمایه‌ای هم که دارند را از دستشان خارج خواهد کرد.

 

در این میان، بانک مرکزی وارد عمل شده و شرایط را به گونه‌ای مدیریت کرده است که مردم بتوانند حداقل حتی دیر هم که شده، به پول خود برسند؛ اگرچه باید سودش را فراموش کنند. نکته حائز اهمیت در این میان آن است که اکنون با ساماندهی پرونده‌ها و تجمیع تعاونی‌ها، مردم تنها می‌توانند به اصل پول خود آن هم با مشقت بسیار برسند؛ چراکه بانک مرکزی پرداخت اصل سپرده‌ها را هم نوبت بندی کرده و به ترتیب، سپرده‌ها را به لحاظ ارزش به دست مردم می‌دهد.

 

نمونه اخیر این برخورد با سپرده‌گذاران هم را به خوبی می‌توان در موسسه اعتباری کاسپین دید، موسسه‌ای که پرونده‌اش همچنان باز است و گویا به این زودی‌ها هم قرار نیست مختومه اعلام شود. روزهای پایانی اردیبهشت ماه بود که بانک مرکزی اعلام کرد که قرار است سپرده سپرده‌گذاران در این موسسه را به آنها بازگرداند و البته، برای ارایه این سپرده‌ها، نوبت بندی اعلام کرده است که در مرحله اول، سپرده‌های تا ۱۰ میلیون تومان و سپس تا ۲۰میلیون تومان را به سپرده‌گذاران باز خواهد گرداند. در مرحله بعد هم، سپرده‌های بالاتر را ساماندهی خواهد کرد.

 

نباید فراموش کرد موسسات اعتباری غیرمجاز در دوره‌ای متولد شده بودند که چتر نظارت و ساماندهی بر روی موسسات تنها از سوی بانک مرکزی گسترده نمی‌شد، بلکه سایر دستگاهها هم اجازه یافته بودند که مجوز فعالیت برای تعاونی‌های اعتباری صادر کنند؛ همین جا نقطه آغاز تولد موسساتی شد که پول مردم را می‌گرفتند و به بهای پرداخت سود بالاتر، مشتریان زیادی جذب می‌کردند؛ البته کم کم که مدیریت این موسسات با مشکل مواجه شد، با دریافت پول از سپرده‌گذاران جدید، سود سپرده‌های قبلی را پرداخت می‌کرد؛ اما این راه هم جواب نداد و کم کم هر چقدر که زمان می‌گذشت، کلاف مدیریت این سپرده‌ها سر در گم تر ‌شد تا اینکه یک بحران تمام عیار را رقم زد و بانک مرکزی به ناچار وارد عمل شد.

 

اما اکنون که کار ساماندهی این موسسات غیرمجاز آغاز شده و سرپرستی آنها به موسسات دیگری سپرده شده است، داستانها و ماجراهای جدیدی در حال رخ دادن است. موضوع از این قرار است که اکنون ریش و قیچی در اختیار شعب موسساتی است که قرار است سپرده‌ها را با هدایت بانک مرکزی به سپرده‌گذاران بازگردانند. به خاطر همین بازار برخی سفته‌بازی‌ها هم داغ شده است.

 

یکی از سپرده‌گذاران این موسسات غیرمجاز که در تلاش است تا هرچه زودتر اصل سپرده خود را از شعبه موردنظر بیرون بکشد و هفته ای دو سه مرتبه به شعبه مذکور مراجعه می کند، در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: من تقریبا هفته ای دو سه بار به شعبه موسسه فرشتگان که حالا تابلوی کاسپین دارد، مراجعه می کنم تا شاید بتوانم اصل سپرده 25 میلیون تومانی ام را  هرچه زودتر دریافت کنم، خیلی از مردم هم دائم به شعبه مراجعه می کنند و به دنبال راهی هستند که هر چه زودتر به اصل پول خود برسند؛ اگرچه سودهای متعلقه  هم حق طبیعی آنها است اما گویا باید بر آن چشم ببندند.

 

وی می‌افزاید: واقعا نگران سپرده ام هستم چون دسترنج سالها کار طاقت فرسا است و به امید گرفتن سود و زدن به زخم زندگی، در این موسسه سپرده گذاری کردم و حالا می بینم که اگر اصل سپرده ام بدستم برسد، باید خدا را شکر کنم. به همین خاطر با یکی از مسئولان شعبه صحبت کرده ام تا در قبال بخشیدن 10 تا 15 درصد سپرده ام، مرا در اولویت قرار دهند و سپرده ام را زودتر برگردانند.

 

یکی دیگر از سپرده گذاران به خبرنگار مهر می‌گوید: ما تاجایی که بشود دنبال گرفتن سود پول مان هم خواهیم بود چون حق مان است؛ ما در یک موسسه قانون سپرده گذاری کردیم و حق داریم سود پولی که مدتها در این موسسه خوابیده را دریافت کنیم اگرچه با اطلاعیه اخیر بانک مرکزی گویا باید از سود چشم پوشی کنیم. در عین حال چون برای عروسی پسرم به این سپرده نیاز دارم، با شعبه صحبت کرده ام که در قبال دریافت 10 درصد اصل سپرده، مرا در اولویت قرار دهند و سپرده ام را زودتر برگردانند. 

 

این قصه تلخی است از چند موسسه اعتباری که قرار بود برای مردم زندگی ساز شوند، شاید چراغ کارگاهی را روشن کنند و ریالی به اندوخته خانواده ها بی افزایند، اما اکنون مردم حاضرند بعد از دو سال سپرده گذاری، نه تنها از سود سپرده هایشان بگذرند، بلکه درصدی از سپرده شان را هم ببخشند تا شاید بتوانند زودتر به پولشان برسند و آن را  به زخمی از زندگی شان بزنند.

 

 اکنون زمان آن است که نهادهای نظارتی بیش از هر زمان دیگری بر عملکرد شعب این موسسات نظارت کنند تا مبادا مردم بعد از زیانی که بدلیل عدم پرداخت سود به آنها وارد شده، اکنون از ناحیه دیگری در مراحل ساماندهی و دریافت پولشان لطمه بخورند؛ اگرچه شاید بخشی از تقصیر شکل گیری و ادامه حیات این موسسات اعتباری غیرمجاز هم دقیقا مربوط به همان سپرده گذارانی باشند که بارها و بارها نسبت به هشدارهای بانک مرکزی بی توجه بودند و اصل پول خود را به یک سود موهومی فروختند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------