وظایف ۱۵مرحله‌ای متقاضیان تسهیلات اشتغال روستایی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

چک‌لیست مسئولیت هرکدام از ارگان‌ها در راستای آیین‌نامه پرداخت وام اشتغال روستایی نشان می‌دهد که متقاضیان این وام باید ۱۵ مرحله را سپری کنند که تعداد زیادی در فرآیند انجام این ۱۵ مرحله خسته می‌شوند و دریافت وام اشتغالزایی را رها می‌کنند.

به گزارش تسنیم، دستورالعمل آیین نامه پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز دوشنبه هفته گذشته 4 دی‌ماه تحت عنوان «دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

 

بر اساس این طرح مقرر شد معادل ریالی 1.5میلیارد دلار (حدود 6هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد مؤسسات عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

 

در راستای اجرای این طرح، مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از مؤسسات مذکور حدود 12هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می‌یابد. تا کنون حدود 6هزار میلیارد تومان از این منابع به حساب بانک‌ها پرداخت شده است و بانک‌های عامل در راستای ضوابط مشخص خود بخشی از آن را واریز کردند و مطابق اظهارات برخی از مسئولان وزارت کار 50 درصد فاز اول یعنی 6هزار میلیارد تومان در مرحله اول واریز و این وزارتخانه به‌دنبال 6هزار میلیارد تومان در فاز دوم است.

 

اما انتقادات بسیاری از سوی متقاضیان این تسهیلات در شهرهای مختلف وجود دارد؛ از ممنوعیت استفاده تسهیلات اشتغال روستایی برای کارمندان و دستگاه‌های اجرایی تا سنگ‌اندازی بانک‌ها تا طولانی بودن روند اخذ مجوزها و قوانین دست‌وپاگیر موجود در بانک‌ها، و نداشتن وثایق مورد نیاز بانک‌ها در فرآیند تکمیل ضمانت گلایه‌های متقاضیان در دریافت این تسهیلات است.

 

عده‌ای از متقاضیان این تسهیلات نیز گلایه‌های دیگری دارند، عدم آگاهی آنها از چک‌لیست مسئولیت هر کدام از ارگان‌ها در فرآیند ارائه طرح، بررسی و تصویب و ارائه تسهیلات در استان‌ها باعث شده است که عده‌ای دریافت تسهیلات با نرخ اندک را رها کنند، چرا که بقیه مسیر را برای خود مقرون به صرفه نمی‌دانستند.

 

اما به‌صورت جزئی متقاضیان بخش خصوصی و دولتی برای دریافت تسهیلات باید چه‌کار کنند؟

 

1 ــ همخوانی طرح مورد نظر با رسته‌های اولویت‌دار بر اساس فراخوان و اطلاع‌رسانی از سوی دستگاه بخشی در چارچوب برنامه اشتغال فراگیر

 

2 ــ درخواست دریافت تسهیلات

 

3 ــ تهیه خلاصه طرح توجیهی

 

4 ــ ارائه خلاصه طرح به دستگاه اجرایی

 

5 ــ ثبت خلاصه طرح در سامانه (یا توسط دستگاه بخشی)

 

6 ــ اخذ کد رهگیری و دریافت پیام

 

7 ــ دریافت پیام از مراحل اجرایی بررسی طرح در سامانه

 

8 ــ دریافت نامه تأییدیه از دستگاه اجرایی به کمیته فنی

 

9 ــ دفاع طرح در کمیته فنی (در صورت لزوم و تشخیص کمیته فنی)

 

10 ــ دریافت تأییدیه طرح از سوی کمیته فنی جهت معرفی به مؤسسه عامل

 

11 ــ مراجعه به بانک و ارائه طرح توجیهی مطابق با چارچوب مؤسسه عامل

 

12 ــ دریافت رد یا تأییدیه بررسی طرح از سوی مؤسسه عامل

 

13 ــ ارائه مدارک و مستندات، و وثایق و تضامین طبق دستورالعمل و سایر مقررات بانکی

 

14 ــ انعقاد قرارداد با مؤسسه عامل و دریافت تسهیلات

 

15 ــ اعلام اتمام دوره ساخت یا مشارکت طرح به کارگروه و دستگاه بخشی.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------