آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

ایران ۶ میلیارد دلار طلا از ترکیه خرید



ایران ۶ میلیارد دلار طلا از ترکیه خرید

اداره آمار ترکیه با اشاره به افزایش ۵ برابری صادرات طلای این کشور در ۷ ماه نخست ۲۰۱۲ اعلام کرد ترکیه در این مدت 6.23 میلیارد دلار طلا به ایران صادر کرده است.

به گزارش  فارس به نقل از روزنامه حریت چاپ آنکارا، صادرات طلای ترکیه به ایران طی ماه های اخیر با افزایش قابل ملاحظه ای مواجه شده است.

اداره آمار ترکیه اعلام کرد این کشور تنها در ماه جولای 1.83 میلیارد دلار طلا به ایران صادر کرده است. در 7 ماه نخست سال جاری میلادی نیز کل صادرات طلای ترکیه به ایران بالغ بر 6.23 میلیارد دلار اعلام شده است. صادرات جهانی طلای ترکیه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 برابر شده است که این رشد تا حد زیادی به دلیل افزایش صادرات به ایران بوده است.

بر اساس این گزارش محافل ترکیه ای از خود می پرسند این حجم گسترده طلا که وارد ایران می شود به چه مصرفی می رسد. به عقیده برخی از کارشناسان طلای وارداتی از ترکیه توسط سرمایه گذاران مستقل در ایران خریداری می شود و برخی نیز معتقدند بانک مرکزی ایران با واسطه از ترکیه طلا خریداری می کند. خرده فروشان ترکیه ای از این تجارت سودی نمی کنند زیرا خرید طلای ایران از ترکیه در قالب شمش انجام می شود.

رئیس انجمن صادرکنندگان جواهرات استانبول معتقد است خریدهای ایران تاثیری بر بازار داخلی ترکیه نداشته است و کمبودی از این بابت در بازار ترکیه پدید نیامده است. در عین حال قیمت طلا در ترکیه از ابتدای ماه اوت افزایش داشته و هر گرم طلای 24 عیار از 92 لیر ترکیه در ابتدای این ماه به 97 لیر در حال حاضر رسیده است که البته این افزایش به واردات طلای ایران مربوط دانسته نمی شود.

وی گفت هم نهادهای دولتی و همه سرمایه گذاران خصوصی ایران از ترکیه طلا می خرند. دولت ایران شاید در حال تبدیل دارایی های خود به طلا است تا آن را از مخاطرات و تحولات در خاورمیانه در امان نگه دارد./فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------