آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

«ارز تک نرخی» دوباره دهان به دهان شد



اخبار,اخباراقتصادی,ارزتک نرخی

اگرچه تصمیم دولت از بیم آثار تورمی احتمالی ارز تک نرخی، هنوز بین نظر موافقان و مخالفان معلق مانده اما قائم‌مقام سیف دوباره بحث ارز تک نرخی را مطرح کرده و گفته است که به سمت تک نرخی شدن ارز پیش خواهیم رفت.

از ماه‌ها قبل از آغاز سال جدید، دولت زمزمه های ارز تک نرخی را به راه انداخت و هر چقدر که به زمان تدوین و تصویب سیاستگذاری پولی و مالی برای سال 94، پیش می رفتیم، موضوع ارز تک نرخی بیشتر و بیشتر از سوی دولتمردان مطرح می شد.

شاید آن روزها دولت تلاش می کرد تا مضنه بازار را بسنجد و ببیند که اگر قرار باشد ارز تک نرخی شود، واکنش‌های احتمالی چه خواهد بود اما همین زمزمه ها کافی بود تا برخی ساز مخالف کوک کنند و شرایط فعلی ناشی از تحریم را پیش بکشند و بگویند که نیاز نیست فعلا دولت وارد اجرای سیاست ارز تک نرخی شود.

به همین دلیل، خود مسئولان بانک مرکزی هم در اظهارنظری اعلام کردند که به هر حال هنوز زمان آن نرسیده که ارز تک نرخی بشود و بازار به این سیاست خود را خو دهد در حالی که برخی فعالان اقتصادی، این تصمیم دولت را شجاعانه می‌انگاشتند و معتقد بودند که بساط ارز تک نرخی یک بار برای همیشه باید برچیده شود.

اما به هرحال، سمبه مخالفان تک نرخی شدن ارز قوی‌ر از موافقانش بود و بنابراین دولت از این سیاست خود که قرار بود از روزهای ابتدایی سال جدید عملیاتی شود، پا پس کشید و اعلام کرد که فعلا قصد ندارد سیاست ارز تک نرخی را در اقتصاد پیاده سازی کند.

اما حال با گذشت حدود دو و نیم ماه از سال جدید، اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی اعلام کرده است که نوسانات نرخ ارز در شرایط کنونی باثبات بوده و در سال 93 متوسط نرخ ارز 3 درصد تضعیف شد.

به گفته او، در دو ماه اخیر نیز 3.9 درصد نرخ ارز تضعیف شده که آرامش در بازار مشاهده می‌شود؛ بنابراین شتاب تورم سال 93 را در سال 94 نخواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود تا الان برای سال جاری، تورم به 13 تا 14 درصد برسد و بنابراین می توان به سمت تک رقمی شدن نرخ ارز برویم.

این اعلام قائم مقام بانک مرکزی شاید چراغ سبزی برای در دستور کار قرار گرفتن دوباره تک نرخی شدن ارز باشد.

اخبار اقتصادی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------