آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

بازار کار به اولین معضل کشور تبدیل شده



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار کار به اولین معضل کشور تبدیل شده است، گفت: مسائلی چون بیکاری، رکود و همه مسائلی که به معیشت مردم بستگی دارد، باید مسئله اول ما باشد.

 ابوذر ندیمی افزود: بیکاری با مسایل مختلفی روبرو است که با فرصت سازی های جدید در بازار کار می توان نسبت به رفع مشکل، افزایش اشتغال و بهبود فضای کسب و کار اقدام کرد.

وی راهکار مقابله با افزایش نرخ بیکاری را در رشد اقتصادی خلاصه کرد و اظهار داشت: باید سرمایه گذاری هایی در کشور انجام شود تا نیروی کار استخدام، نرخ اشتغال افزایش و نرخ بیکاری کاهش یابد.

این نماینده مجلس با بیان آنکه با افزایش تولید می توان هم به رشد اقتصادی رسید و هم نرخ بیکاری را در کشور کاهش داد، افزود: بهبود وضعیت تولید به برطرف کردن مشکلات آن از جمله افزایش هزینه های تولید و رفع مشکل نقدینگی بستگی دارد.

وی تصریح کرد: امروز با رکود تورمی در کشور مواجه هستیم و رکود تورمی یعنی عدم تولید از این رو اگر زمینه های تولید و افزایش آن را فراهم کنیم، مسئله اشتغال تا حدودی به ثبات و تعادل خواهد رسید.

ندیمی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که طی سه دهه گذشته ورود به دانشگاه ها چندین برابر شده که در این میان نسبت زنان بیشتر است اما بازار کار اشتیاقی برای پذیرش این فارغ التحصیلان ندارد و مشکل این گروه جامعه جدی است.

وی ادامه داد: البته امروزه در تمام بازارهای جهان، بیکاری دانش آموختگان مساله جدی محسوب می شود چرا که کارآفرینان و سرمایه گذاران درصدد جذب این افراد هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛ رشد بیکاری و سرمایه گذاری ناکافی در اقتصاد را موجب انباشت بیکاری و تورم رکودی دانست و افزود: مجلس در رابطه با بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید و اصلاح نظام ساختاری اقداماتی انجام داده و تلاش کرده تا بخشی از مسایل را مدیریت کند.

وی با انتقاد از افزایش واردات به کشور، آن را مانع جدی اشتغالزایی دانست و افزود: افزایش حجم واردات در اقتصاد ایران به مانع جدی اشتغال تبدیل شده و با اینکه دولت ها طی سالهای اخیر در جهت جبران کاهش عرضه ناشی از ناکافی بودن سرمایه گذاری و تولید اقدام به واردات گسترده کرده اند اما این اقدام پیامدهای منفی برجای گذاشته است.


لازم به ذکر است؛ آمارهای 30 ساله نشان می دهند، ورود به دانشگاه ها 14 برابر شده که این میزان برای زنان 23 برابر است اما بازار کار ظرفیتی برای پذیرش آنان ندارد.


حسن طائی معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز نرخ بیکاری در کشور را 11.5 درصد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 22 میلیون شاغل در اقتصاد ایران حضور دارند و 2.5 میلیون نفر نیز بیکار هستند که براساس آمار رسمی مرکز آمار نرخ بیکاری 11.5 درصد است.

اخبار اقتصادی وبازرگانی - ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------