ایران جزء ۱۰ کشور نخست دنیا در مصرف پلاستیک



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وی با بیان اینکه باید گرایش مردم را به مصرف موادپلاستیکی کاهش دهیم، گفت: درحال حاضر تولید نایلکس های زودتجزیه پذیر و برپایه گیاهی در اولویت است و باید تولیدکنندگان نایلکس ها به این سمت تشویق شوند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در کل کشور در سال ، دو میلیون تن مواد پلاستیکی مصرف می‌شود که کشورمان جزء ۱۰ کشور اول دنیاست.

محمدعلی شاعری در حاشیه مراسم روز بدون نایلکس (21تیر) در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: از این میزان مصرف 600 هزار تن به ظروف یک‌بار مصرف و 250 هزار تن مربوط به نایلکس است.

وی گفت: شهروندان تهرانی نیز در سال، 90 هزار تن موادپلاستیکی با منشأ فرآورده های نفتی استفاده می‌کنند.

شاعری افزود: نایلکس های دیرتجزیه پذیر موجب تولید آلاینده های نفتی و تاثیر آن در آب، خاک و بهداشت به مردم می شود.

وی با بیان اینکه باید گرایش مردم را به مصرف موادپلاستیکی کاهش دهیم، گفت: درحال حاضر تولید نایلکس های زودتجزیه پذیر و برپایه گیاهی در اولویت است و باید تولیدکنندگان نایلکس ها به این سمت تشویق شوند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: دولت نیز باید برای تولیدکنندگان نایلکس های دیرتجزیه پذیر جریمه و مالیات های سنگین درنظر بگیرد.

شاعری گفت: شهرداری نیز در حال حاضر یکی دو سال است که استفاده از نایلکس های پایه گیاهی و زودتجزیه پذیر را در همه فروشگاه ها و میادین میوه و تره بار الزامی کرده و عرضه آنها به طور کلی ممنوع است.

وی افزود: دولت باید در این زمینه بسترهای لازم را فراهم کند و از تولید نایلکس در کارخانه ها جلوگیری و خط تولید آنها عوض شود و درصدد باشیم که حتی عرضه نایلکس های با پایه گیاهی نیز متوقف و به جای آن از پاکت ها و زنبیل‌های پارچه ای استفاده شود.

شاعری گفت: این نیازمند یک قانون محکم و اجرایی است.

مدیرعامل فروشگاه شهروند نیز گفت: از سه سال گذشته عرضه نایلکس های گیاهی در فروشگاه های شهروند آغاز شده است و ما درصددیم که عرضه پاکت و زنبیل های پارچه ای را فرهنگ‌سازی کنیم.

علوی افزود: هم اکنون در فروشگاه ها زنبیل های پارچه ای را به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار می دهیم که امیدواریم در دفعه بعد مشتریان این زنبیل های پارچه ای را با خود بیاورند که این موضوع موجب کاهش تولید نایلکس خواهد شد.

علوی گفت: در شهروند روزانه بیش از چهار تن نایلکس برپایه گیاهی در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

 

اخبار ورزشی - خبرگزاری صداوسیما

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------