بانک مرکزی: نرخ تورم را تک رقمی خواهیم کرد



اخبار,اخباراقتصادی,بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی دولت در دو سال گذشته به ویژه در مهار نرخ تورم گفت: عزم ما آن است که تا پایان سال آخر دولت نرخ تورم تک رقمی شود.

 ولی الله سیف در نشست مشترک دولت و بخش خصوصی با حضور معاون اول رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت تاکید کرد: دستیابی به تورم تک رقمی کار سختی است که امیدواریم محقق شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به جهت گیری های دولت برای خروج اقتصاد از رکود گفت :90 درصد تامین مالی در کشور به عهده بانکهاست و بازار سرمایه در این زمینه نقش کمی دارد.

وی با اشاره به اینکه این وضع باید تغییر کند ، گفت: تمرکز بانکها باید بر تامین مالی طرح های کوتاه مدت و بنگاه های کوچک باشد و بنگاههای بزرگ از طریق بازار سرمایه تامین مالی شوند.

سیف با اشاره به برخی مشکلات بانکها از جمله بدهی های دولت به بانکها و بدهی دولت به بخش خصوصی که پیامد آن برای نظام بانکی است ، تاکید کرد: خروج بانکها در بنگاه داری از الزاماتی است که برای استفاده بیشتر از ظرفیت نظام بانکی در دستور کار قرار دارد.

رئیس کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد: یکی از جهت گیری های ما آن است که تبصره های بودجه از تسهیلات تکلیفی تهی و به سمت فعالیت های مثبت بخش خصوصی هدایت شود.

تخصیص تسهیلات ،بهینه و براساس اولویت بندی
وی با تاکید بر اینکه تخصیص تسهیلات باید به صورت بهینه و براساس اولویت بندی انجام شود ،تاکید کرد: در پرداخت تسهیلات طرح هایی اولویت دارند که ارزش افزوده تولید کنند و منجر به رشد اقتصادی شوند.

سیف با اشاره به اینکه ساختار نظام بانکی ما معیوب است ، گفت: یکی از دغدغه های نظام بانکی پایین بودن نرخ کفایت سرمایه و حدود زیر 4 درصد است و تلاش می کنیم سرمایه بانکها افزایش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی سالم سازی و بازسازی ساختار مالی بانک ها را از دیگر اولویت های نظام بانکی بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای فضای جدیدی باز شده است ، گفت: بهره برداری از این فضای جدید به بستر بانکی خوب نیاز دارد تا سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ایران جلب شوند.

سیف با اشاره به قطع رابطه ده ساله نظام بانکی ایران با بانکداری بین المللی گفت: برای جبران این عقب ماندگی کمیته ویژه ای در بانک مرکزی از گذشته تاسیس شده است و پس از جمع بندی هسته ای این کمیته فعالانه تر در حال کار است.

شرایط برای حضور بانکهای خارجی در ایران محدود نیست
وی با اشاره به اینکه شرایط برای حضور بانکهای خارجی در ایران محدود نیست ، گفت : در مناطق آزاد بانکهای خارجی این امکان را دارند که هم شعبه مستقل راه اندازی و هم بانک تاسیس کنند و در سرزمین اصلی نیز راه اندازی شعبه برای بانک های خارجی مجاز است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در این خصوص با هیئت آلمانی مذاکراتی انجام شد ، گفت: براساس قانون بانکهای خارجی می توانند به صورت مشترک 40 درصد سهام بانک های ایرانی را داشته باشند و خود سرمایه گذاران خارجی نیز علاقه مند هستند که با بانکهایی کار کنند که یک طرف آن ایرانی باشد.

توسعه مکانیسم گشایش اتبار برای حمایت از سرمایه گذاران
سیف با اشاره به ابلاغ دستورالعمل استفاده از کارت اعتباری برای بهره مندی از مزایای آن گفت: در شرایط تحریم سهم گشایش اعتبار از طریق بانک های خارجی بسیار اندک بود اما با فعالیت دوباره کارگزاریهای بین المللی مکانیسم گشایش اتبار برای حمایت از سرمایه گذاران توسعه خواهد یافت.

وی با ابراز امیدواری برای رفع تنگنای اعتباری و استفاده از ابزارهای جدید تامین مالی در کشور گفت: به عنوان عضو شورای عالی بورس اعلام می کنم که هیچ رقابتی بین بازار پولی و بازار سرمایه در کشور وجود ندارد و از رشد بازار سرمایه استقبال می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به تمهیدات بانک مرکزی و دولت برای تسویه بدهی ارزی سرمایه گذاران براساس نرخ ارز 1226 تومان گفت : یکی از سیاست های بانک مرکزی تک نرخی کردن ارز است.

 یکسان سازی نرخ ارز عملیاتی خواهد شد
سیف افزود: بانک مرکزی لازم می داند بازار ارزی کشور پس از برقراری کارگزاری بین المللی به سمت تک نرخی شدن قیمت حرکت کند.

وی گفت: حداکثر شش ماه بعد از عملیاتی شدن تفاهم و براساس یک زمان بندی و براساس نظام ارزی شناور مدیریت شده ، یکسان سازی نرخ ارز عملیاتی خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی در این شرایط در بازار مراقبت می کند تا نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و شاهد نوسانات شدید نباشیم.

سیف گفت: قرار نیست بانک مرکزی نرخ ارز را تعیین کند بلکه نرخ ارز براساس واقعیات اقتصادی تعیین می شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیز بانک مرکزی از بازار ارز مراقبت می کند و اجازه سفته بازی و اقدامات کاذب را در این بازار نمی دهد ، خاطرنشان کرد: اگر نرخ ارز یکسان سازی شود اقتصاد ایران قابل پیش بینی خواهد بود و زمینه برای رشد اقتصادی فراهم خواهد بود.

اخبار اقتصادی - خبرگزاری صداوسیما

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------