آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

پژو به دنبال افشای چه اسنادی درباره ایران خودروست؟



آنچه پژو به دنبال افشاسازی آن است، احتمالا به همین مورد بازمی گردد. تهدید مدیر عامل پژو به این معناست که می خواهد رسانه ها و افکار عمومی ایران را در جریان این موضوع قرار دهد که ایران خودرو طی چند سال گذشته به نام پژو خودروهای بی کیفیت و با قطعات چینی را به دست مشتریان سپرده است. احتمالا هدف تهدید پژو افشا کردن این مورد با جزئیات دقیق وجالب توجه است.

همان گونه که تصور می شد و از مدتها پیش انتظار آن می رفت، اکنون ماجرای درگیری های خودروساز فرانسوی و ایران خودرو به اوج و نقطه های حساس خود نزدیک می شود. دو خودروسازی که طی سالیان دراز با هماهنگی و زد و بند کاسبی خوبی در بازار خودروی ایران دست و پا کرده بودند، اکنون مدتی است، میانه ایشان شکرآب شده و کار به جایی می رسد که سخن از افشاگری به میان آمده و دو طرف در حال شاخ و شانه کشیدن برای هم هستند.

به گزارش «تابناک»، البته ماجرا برای مشتریان و مصرف کنندگان ایرانی موضوع تازه ای نیست و به اندازه کافی از سوی هر دو این شرکت ها در حق مصرف کنندگان ایرانی ظلم و جفا روا داشته شده است و چه بسا هر دو این شرکت ها اکنون تاوان شراکت های منفعت محور سالیان گذشته خود را پس می دهند.

داستان کمی ریشه دارتر از صرف مذاکرات اخیر ایران خودرو و پژوست و ماجرا از آن روزهایی آغاز شد که توافق هسته ای و بحث رسیدن به راهکاری برای حل معضل هسته ای ایران به شکل جدی در دستور کار بین المللی قرار گرفت و نشانه هایی از موفقیت این مذاکرات به چشم دیده شد. از همان زمان، شرکت فرانسوی که زمانی با تبختر بساط خود را از ترس تحریم از ایران جمع کرد، زمزمه های بازگشت به ایران را سر داد؛ موردی که البته از همان زمان با واکنش های شدید افکار عمومی و رسانه ها و حتی کارشناسان مواجه شد.

حال اما با به نتیجه رسیدن مذاکرات و باز شدن درب های تجارت خارجی به روی ایران و از سوی دیگر با تمایل شرکت های بزرگ خودروسازی جهان برای ورود به بازار تشنه خودروی ایران، پژو به شدت خود را در تنگنا می بیند و در آستانه از دست دادن یکی از پرسود ترین تجارت های خود با یک شریک تجاری مانند ایران خودرو که دستی قوی در سرکیسه کردن مشتریان ایرانی داشته و دارد، به هر چوب خشکی برای بازگشت به ایران متوسل می شود، حتی اگر این چوب خشک ریختن پته شریک سابقش به روی آب باشد.

هفته گذشته مدیر عامل پژو تهدید کرده است که جزئیات مذاکره با ایران خودرو را علنی و برخی اسناد در این رابطه را افشا می کند تا هم پاسخ رسانه های داخلی ایران را داده باشد و هم شرکت ایرانی را به شدت تحت فشار قرار دهد؛ اما پرسش اساسی این است که آنچه پژو به دنبال افشای آن است، چیست و آیا برای مصرف کنندگان ایرانی حائز اهمیت است یا نه؟

اخبار,اخباراقتصادی,ایران خودرو

می توان به خوبی حدس زد، نقطه حساسی که پژو روی آن دست گذاشته، به احتمال بسیار تخطی ایران خودرو از حق برند پژو و تولید محصولات این شرکت در ایران تحت نام پژو و با آرم و لوگوی این شرکت، اما بدون نظارت کیفی و کنترل مستقیم شرکت پژوست.

همکاری پژو با ایران در اوایل سال 2012 در پی تحریم های بین المللی قطع شده، در حالی که این شرکت تا 2014 با ایران خودرو قرارداد رسمی داشته است. در کمال شگفتی بعد از این قطع همکاری، تولید خودروهای پژو در ایران نه تنها متوقف نشده است، بلکه در مقاطعی افزایش نیز داشته و این در حالی است که نه قطعات مربوط به محصولات این شرکت از سوی پژو در اختیار ایران قرار گرفته و نه قاعدتا نماینده ای از پژو در ایران بوده تا نظارت های کیفی و تأییدات نهایی تولید این محصولات را بر عهده داشته باشد.

در یک کلام، ایران خودرو طی این مدت سرخود اقدام به تولید محصولات پژو در ایران با همین نام و لوگو و با استفاده از قطعات متفرقه که اغلب آنها تولید شرکت های چینی بوده، کرده است. این موضوع دستاویزی برای پژو است تا ایران خودرو را به محاکم بین المللی کشیده و به دلیل سوءاستفاده از نام ولوگوی این شرکت و از بین بردن اعتبار پژو در بازار ایران گوشمالی شدیدی بدهد.

بدون هیچ تعارفی، باید قبول کرد که اگر این پرونده در یک دادگاه صالحه بین المللی و با توجه به قوانین فعلی تجارت بین الملل مطرح شود، ایران خودرو باید غرامت سنگینی به پژو پرداخت کند؛ هرچند بهانه مقامات ایران خودرو این است که پژو باید به قرارداد خود وفادار می ماند، این به هیچ وجه نافی حقوق پایمال شده پژو، طبق قوانین تجارت بین الملل نیست. باز شدن این پرونده در دادگاه های بین المللی به معنی شکست سنگین ایران خودرو و غرامت سنگین این شرکت است.

آنچه پژو به دنبال افشاسازی آن است احتمالا به همین مورد بازمی گردد. تهدید مدیر عامل پژو به این معناست که می خواهد رسانه ها و افکار عمومی ایران را در جریان این موضوع قرار دهد که ایران خودرو طی چند سال گذشته به نام پژو خودروهای بی کیفیت و با قطعات چینی را به دست مشتریان سپرده است. احتمالا هدف تهدید پژو افشا کردن این مورد با جزئیات دقیق و جالب توجه است.

اما پرسش اینجاست، مگر مصرف کنندگان ایرانی برای اولین بار است که با این موضوع مواجه می شوند؟ به عبارت دیگر آیا آنچه اکنون پژو به دنبال افشای آن است، همان موضوعی نیست که از چند سال قبل، تبدیل به یک طنز برای ایرانیان شده؟ و اگر این چنین است، افشاگری های پژو چه خاصیتی برای مصرف کننده ایرانی دارد و اصلا چه دردی را دوا می کند؟!

 

اخبار اقتصادی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------