فروش ٩‌هزار ‌میلیارد تومان کالا با کارت ١٠‌میلیونی از پایان هفته



اخبار,اخباراقتصادی,خرید لوازم خانگی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی: امکان تعویض و پس دادن وجود ندارد .

 یکی از بخش‌های بسته خروج از رکود و تحریک تقاضا، اعطای کارت‌های خرید
١٠‌میلیون تومانی بود که به خرید کالا و لوازم خانگی اختصاص داشت. این طرح در هیاهوی تسهیلات ٢٥میلیونی خودرو گم شد و مسئولان هم از تاریخ دقیق اجرای آن چیزی نگفتند.

 

فقط اعلام شد که در آذرماه این طرح هم کلید می‌خورد. البته این فاصله بین تسهیلات ٢٥میلیونی خودرو و کارت اعتباری ١٠میلیونی دلایل مختلفی داشت، ازجمله محاسبه سود کارت اعتباری، میزان اعتباری که باید اختصاص می‌یافت، تخمین واجدین شرایط و... بود. این درحالی است که عبدالناصر همتی، رئیس شورایعالی هماهنگی بانک‌های دولتی اعلام کرده بود که ۹‌هزار‌میلیارد تومان کالا در انبار تولیدکنندگان باقی مانده و دولت قصد دارد که به مرور، آنها را به بازار تزریق کرده و برای آن بازاریابی می‌کند. اما طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی عنوان می‌کند که این طرح از پایان هفته جاری شروع می‌شود.


جلسه ٣ ‌جانبه و کالایی که مرجوع نمی‌شود
موضوع پیگیری و اجرای طرح کارت اعتباری که در حقیقت فاز دوم بسته خروج از رکود است، با جدیت توسط مسئولان و مجریان این طرح درحال پیگیری است. چون همان‌طور که گفته شد جزییات اجرای این طرح به درستی مشخص و تفکیک نشده است. به همین دلیل مسئولان بانک مرکزی، وزارت صنعت و سازمان مدیریت برای تصمیم‌گیری اجرای فاز دوم بسته رونق اقتصادی دولت (طرح کارت اعتباری ۱۰‌میلیون تومانی خرید) روز گذشته در دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری گردهم آمدند.

 

این جلسه که با حضور اسحاق جهانگیری، رئیس ‌کل بانک مرکزی، ناصر حکیمی معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی، مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت، محسن صالحی‌نیا معاون وزیرصنعت و برخی دیگر از مسئولان مربوطه برگزار شد.  حال طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی عنوان می‌کند که این طرح از پایان هفته جاری شروع می‌شود. او اعلام کرده که امکان تعویض کالای خریداری‌شده در این طرح وجود ندارد.


محمد طحان‌پور با اعلام این خبر اظهار کرد: براساس پیگیری‌های انجام‌شده، بانک مرکزی به اتحادیه اعلام کرده است که حداکثر تا پایان هفته جاری توزیع کارت‌های خرید کالای ایرانی برای بهره‌مندی از وام خرید آغاز می‌شود.

 

رئیس اتحادیه لوازم خانگی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که طرح اعتباری لوازم خانگی نمی‌تواند همانند طرح تسهیلات خودرو اجرا شود؛ چراکه طبق جدول بانک مرکزی میزان اعتبار خرید لوازم خانگی در ١٨ماه و براساس پایه حقوق افراد مشخص می‌شود و برای همه یکسان نیست، مضاف بر آن‌که در طرح تسهیلات خودرو، سند خودرو در رهن کارخانه باقی می‌ماند، اما در این طرح برای اطمینان وصول تسهیلات کارمندان آموزش‌وپرورش، بازنشستگان و کارمندان دولت در صف تسهیلات هستند.


جای تبانی در طرح وجود ندارد
طحان‌‌پور از مشکلات ریز و درشت این طرح می‌گوید و اضافه می‌کند: اجرای این طرح برای خرید کالا دشوار است. با توجه به تنوع زیاد کالا در این طرح، ساماندهی عرضه کالاها دشوار است، از طرفی در این طرح، برخلاف طرح خودرو مبلغ پرداختی به حساب فروشندگان واریز نمی‌شد و ممکن است مشکلاتی به وجود آورد.


رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: در این طرح امکان تعویض یا پس‌گرفتن کالای فروخته‌شده، وجود ندارد زیرا از آنجا که مبلغ واریزی به‌طور مستقیم به حساب تولید‌کننده واریز می‌شود، در عمل امکان عودت مبلغ توسط فروشنده وجود ندارد.


وی خاطرنشان کرد: در این طرح حدود ٢٥ کارخانه برای تأمین لوازم خانگی مشارکت دارند و این کارخانه‌ها ٢٠ تا ٢٠٠ قلم کالا را در این طرح عرضه کرده‌اند. ناسیونال، یخساران، کاچیران، تاکنوگاز، فیلور، پارس‌خزر، تهران سبحان، لورچ، انرژی، امرسان، بوتان، سپهرالکتریک، پارس، انتخاب، فیلور، ایران گرما، الکترواستیل، پاکشوما و جهان افروز ازجمله کارخانه‌هایی هستند که در این طرح مشارکت دارند.


این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا امکان تبانی خریدار و فروشنده و خرید صوری کالا در این طرح وجود دارد یا خیر، گفت: با توجه به این‌که مبلغ خرید کالا مستقیم به حساب تولید‌کننده واریز می‌شود، امکان تبانی بین خریدار و فروشنده وجود ندارد.

بسته مسکن چه وقت و چگونه کارساز می‌شود؟
بسته ضدرکود مسکن برای کوتاه‌مدت نیست
شهروند| درحالی که گفته می‌شود طرح خروج از رکود فازهای متفاوتی دارد اما تا این لحظه هنوز خبری از تحرک در بخش مسکن دیده نمی‌شود. به‌ويژه این‌که مسکن نیاز به سرمایه بالایی دارد. حامد مظاهریان، معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان این‌که هنوز تمام برنامه‌های بسته ضدرکود مسکن اعلام نشده است، گفت: آثار بسته ضدرکود مسکن بر بازار حداقل پس از ٦ماه نمایان می‌شود. واقعیت این است که اقدامات کوتاه‌مدت در بازار مسکن جواب نمی‌دهد. بسته ضدرکود مسکن در کوتاه‌مدت بی‌تأثیر است.

 

معاون امور مسکن و ساختمان با تأکید بر این‌که هنوز تمام برنامه‌های بسته ضدرکود مسکن اعلام نشده است، ادامه داد: بخشی از برنامه‌های این بسته مربوط به افزایش سقف تسهیلات از محل اوراق سپرده ممتاز بوده اما خبرهای خوبی هم برای حوزه بافت فرسوده داریم. به‌زودی مصوبه‌‌های دولت برای پرداخت تسهیلات بافت فرسوده عملیاتی می‌شود و توافقاتی درحال انجام است که بانک‌ها سهمیه تسهیلات خود را بپردازند. معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان این‌که تأثیرگذاری بسته ضدرکود مسکن حداقل پس از گذشت ٦ماه خواهد بود، افزود: تا پایان ‌سال به تدریج وام‌ها عملیاتی می‌شوند اما واقعیت این است که پرداخت این حجم از تسهیلات نمی‌تواند بازار را تکان دهد.

کاهش صدور پروانه‌ها یک هشداراست
بازار مسکن بی‌تعادل است و بحران در انتظار
همان‌طور که خروج سرمایه و مدت رسیدن به سرمایه درحوزه بازار مسکن بسیار طولانی است، سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه به این بخش هم به همان نسبت دشوار است. همچنان که در بخش مسکن پس از ٣‌سال رکود پیاپی صدور پروانه‌های ساختمانی روند کاهشی دارد. علی چگنی مدیر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی نسبت به بحرانی‌شدن اوضاع بازار مسکن با تداوم کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی هشدار داده و می‌گوید: کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی باعث بی‌تعادلی در بخش عرضه و تقاضا و بحرانی‌شدن بازار مسکن می‌شود.

 

مدیر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی می‌افزاید: حوزه اقتصاد کشور از کمبود و نبود تقاضای واقعی در مسکن رنج می‌برد که ورود تسهیلات به بخش مسکن کمک شایانی به این بخش می‌کند. وزارت راه‌وشهرسازی در تلاش است تا با تشویق سازندگان به تولید مسکن، رکود در این بخش را پایان دهد. وی با بیان این‌که درشرایط کنونی جهش قیمتی در بخش مسکن نداریم، تصریح کرد: در یکی دو‌سال اخیر شاهد کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی بودیم که این موضوع در آینده نزدیک محدودیت‌های عمده‌ای در بخش عرضه و تقاضا را به دنبال دارد که شرایط مسکن در آینده با دشواری روبه‌رو می‌شود.

 

اخبار اقتصادی - شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------