میرکاظمی: از ابتدا مخالف ادغام وزارت صنایع و بازرگانی بودم



اخبار,اخباراقتصادی,مسعودمیرکاظمی

وزیر بازرگانی دولت نهم با بیان اینکه از ابتدا مخالف ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنعت و معدن بودم، گفت: اعلام عمومی دولت برای فروش 100 هزار خودرو شبه سیاسی بودن طرح را مطرح می‌کند.

 مسعود میرکاظمی با بیان اینکه کاهش هزینه قانونی باعث ایجاد مشکل خواهد شد، اظهار کرد: در دولت گذشته این کاهش در مسکن مهر هزینه شد و در این دولت در خودرو و کالا هزینه می‌شود؛ بنابراین تفاوتی با هم ندارند.

وی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر افزایش 23 درصدی حجم نقدینگی ادامه داد: به دلیل همین موضوع کاهش ذخیره قانونی حجم نقدینگی در دولت یازدهم وجود 400 میلیارد تومان افزایش یافته و به دو برابر رسیده است. به غیر از اثراتی که در حاشیه آن به وجود خواهد آمد.

وزیر بازرگانی دولت نهم با بیان اینکه درست نیست رکود را به گردن دولت قبل بیندازیم، گفت: ما باید این موضوع را درست بررسی کنیم و از مسائل سیاسی در این زمینه خارج شویم البته در دولت گذشته عوامل مختلفی بر این موضوع تاثیر گذاشت که ساختار، مدیریت و تحریم‌ها بخشی از آنها بود.

به گفته میرکاظمی، در سال 1391 درآمد نفتی کشور از لحاظ حجم تولید به شدت کاهش پیدا کرد و صادرات ما به کمتر از نصف رسید.

وی با طرح این سوال که اگر رکود مربوط به دولت قبل بوده چرا در این دولت تعمیق یافته است، درباره بسته تسریب در رونق اقتصادی گفت: وقتی بسته‌ای برای کوتاه‌مدت طراحی می‌شود نباید فاصله زیادی بین زمان اعلام تا اجرای آن وجود داشته باشد چراکه در این صورت هدفش تحقق پیدا نمی‌کند.

وزیر اسبق بازرگانی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، اظهار کرد: برای مثال زمانی که طرح خرید خودرو با تسهیلات 16 درصدی اعلام شد عده‌ای که می‌توانستند نقدی خرید کنند دست نگه داشتن و دیدیم که چطور از این طرح استقبال شد.

میرکاظمی با بیان اینکه دو شرکت بزرگ تولیدی خودرو باید بیش از 500 هزار دستگاه خودرو تولید کند تا نقطه سر به سرشان عبور کند، اظهار کرد: این صدهزار خودرو ممکن است نه‌تنها کمک نکند بلکه زمان سر به سر شدن خودروسازان را نیز به تعویق بیندازد. بنابراین روش اجرای کار بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه در این طرح مشتری، بانک‌های عامل، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی درگیر بودند، گفت: باید پیش از آنکه طرح اعلام شود برای آن برنامه‌ریزی شده و براساس منابعی که وجود دارد همزمان با اعلام طرح آن را اجرایی کنیم چراکه وقتی ما تسهیلات 25 میلیون تومانی را اعلام عمومی می‌کنیم متقاضی زیاد برای آن پیدا می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره طرح کارت اعتباری خرید کالا نیز اظهار کرد: در این مورد نیز باید جامعه هدف ما مشخص شود یعنی مثلا کارمندان 10 سال به بالا یا کارکنان نیروهای مسلح مشخص شوند و این کارت به آنها ارائه شود.

میرکاظمی ساختار دولت برای انجام درست این کار را دارای توان خوبی دانست و گفت: ما در وزارت بازرگانی معاونت تجارت داخلی داشتیم که اصولا تجربه اینجور کارها را بسیار زیاد داشتند و می‌توانستند این کار را به خوبی انجام دهند. اما متاسفانه با ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنعت و معدن، این معاونت حذف و مشکلات ایجاد شد.

وی در پاسخ به اینکه ادغام این دو وزارتخانه نیز دستپخت دولت قبل بوده است، اظهار کرد: من از همان ابتدا موافق ادغام نبودم اما در برنامه پنجم توسعه آمده بود که دستگاه‌ها باید با هم ادغام شوند. من بارها نیز در این زمینه مصاحبه کردم و همان زمان نیز گفتم این کار را انجام ندهید چراکه در شرایط تحریم هر وزارتخانه پنج وزیر می‌خواهد نه اینکه ما دو وزارتخانه را با هم ادغام کنیم.

به گفته وزیر بازرگانی دولت نهم، قرار دادن سبد کالا در وظایف وزارت رفاه موضوعی بود که باعث بروز مشکلات شد چراکه این وزارتخانه تجربه این کار را نداشت.

میرکاظمی در پاسخ به اینکه عده‌ای طرح دولت برای تحریک تقاضا را به نوعی سیاسی می‌دانند، گفت: به هر حال زمانی که یک طرح زودتر از موعد کارشناسی مطرح شود آن را سیاسی ارزیابی می‌کنند مثلا بحث‌هایی که در خودروسازی مطرح شد و یک دفعه اعلام عمومی کردند که 100 هزار خودرو برای فروش با تسهیلات وجود دارد، شبهه‌ای را به وجود می‌آورد که این کار سیاسی باشد و بنابراین با این اعلام عمومی حداقل نیازمند 200 تا 300 هزار خودرو برای فروش بودیم که این موضوع عملی نشد.

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------